Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

Overleg klant document via Pixabay

BNP Paribas Cardif, Scildon en Bureau DFO hebben in een tweetal bijeenkomsten met een aantal stakeholders gesproken over de verminderde aandacht die adviseurs Hypothecair Krediet op dit moment hebben voor de risico’s van voortijdig overlijden en arbeidsongeschiktheid.Tijdens de bijeenkomsten werden suggesties ontwikkeld om de problematiek aan te pakken, Daaronder: stimuleer een jaarlijkse hiaten-analyse, stimuleer trainingen omgaan met weerstanden bij de klant, verzamel good practices, stimuleer een Nibud-benchmark (die de adviseur helpt snel een goede indicatie te geven wat de financiële gevolgen van overlijden of arbeidsongeschiktheid zijn voor de verschillende leeftijden en gezinssituaties), introduceer een basisdekking van vijf jaar. Bij dit laatste: zowel in de huur als in de vergoeding voor het hypothecaire krediet kan een opslag worden geheven van waaruit een collectieve voorziening wordt gefinancierd waardoor bewoners die door een calamiteit worden getroffen voor bijvoorbeeld maximaal vijf jaar vrijstelling krijgen van hun directe woonlasten. Deze tijd kunnen ze dan gebruiken om hun leven financieel weer op de rit te krijgen. De adviseur blijft dan een taak houden voor de extra risico’s en de risico’s na deze periode.

Uit een analyse van de oorzaken is af te leiden dat meer zelfdiscipline bij adviseur én consumenten ook al veel zou doen. Consumenten zijn steeds meer gehaast en zijn primair gefocust op de lening. Adviseurs volgen de consument hierin, ook omdat voor hem onder het provisieverbod geldt: tijd is geld. Bovendien hebben klanten op reviewsites de hoogste waardering voor adviseurs die hen snel en zonder hobbels aan een hypotheek hebben geholpen. Ook laat de praktijk zien dat dossiers waarin de adviseur heeft geconstateerd dat er bij de consument sprake is van een grote mate van risico-acceptatie in veel gevallen door auditors zonder commentaar op dit punt als akkoord worden geclassificeerd. Dossiers daarentegen waarin de adviseur zich wel heeft ingespannen om de risico’s van arbeidsongeschiktheid of overlijden zichtbaar te maken leveren in veel gevallen een aantekening op omdat de verschillende scenario’s onjuist of onvoldoende zijn uitgewerkt. Het gevolg is dat het voor adviseurs hierdoor 'veiliger' wordt om de klant te stimuleren een hoge mate van risicobereidheid tot uitdrukking te brengen in plaats van de klanten te laten uitspreken dat zij een voorkeur hebben voor zekerheid op deze terreinen.

BNP Paribas Cardif, Scildon en Bureau DFO maken zich grote zorgen over de ontwikkeling, die mogelijk nog wordt versterkt doordat de ORV-eis ook bij bestaande NHG-klanten komt te vervallen. Vandaar dat zij het gesprek zijn aangegaan met stakeholders. Het drietal: "Objectief kan worden vastgesteld dat het aantal afgesloten overlijdensrisicoverzekeringen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen dat in combinatie met een hypothecair krediet wordt afgesloten, sterk is gedaald. Deze daling is door alle gesprekspartners her- en erkend  Deze daling lijkt niet verklaarbaar door een sterk veranderend risicoperspectief zoals dat zich in de afgelopen jaren bij de consument zou hebben ontwikkeld. De maatschappelijke impact van de problematiek is echter zeer hoog en staat in geen verhouding tot de relatief eenvoudige en goedkope wijze waarop individuele consumenten deze risico’s kunnen mitigeren."

VVP meent: een goed initiatief over een belangrijk onderwerp. Maar: wat wordt nu de volgende stap?

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Credit Life: huurderstoevoeging en verruiming van de woonkosten

Credit Life: huurderstoevoeging en verruiming van de woonkosten

Credit Life voegt per 3 mei dekking voor huurders toe aan haar Woonlastenverzekering (WLV) en Inkomensgarantie (CIG). Credit Life verruimt ook het verzekerd bedrag...

Economische ontwikkelingen drukken nieuwe productie De Hoop

Economische ontwikkelingen drukken nieuwe productie De Hoop

Door de economische ontwikkelingen mocht De Hoop in 2023 minder nieuwe aanvragen en polissen noteren dan in 2022. Het deze week verschenen jaarverslag maakt gewag...

Scildon beloont stoppen met roken direct met niet-rokerstarief bij ORV

Scildon beloont stoppen met roken direct met niet-rokerstarief bij ORV

Scildon hanteert bij de Lifestyle ORV voortaan meteen het niet-rokerstarief bij rokers die beloven binnen negen maanden te stoppen. Na negen maanden vraagt Scildon...

Dazure "Een orv is geen grapje"

Dazure "Een orv is geen grapje"

"Met de cynische ondertoon die wij zeker op 1 april gepast vinden", heeft Dazure gewezen op het belang van de steeds minder gesloten overlijdensrisicoverzekering....

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Woningeigenaren die hun hypotheek willen verhogen voor de verduurzaming van hun woning, kunnen gebruik maken van een verkort (eenvoudiger) advies voor de financiering...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Een ORV, daar red je levens mee!

Een ORV, daar red je levens mee!

(Partner in kennis Dazure in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Veilig wonen, dat is in het huidige tijdperk iets wat helaas steeds minder mensen kunnen beamen....

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

(Uit katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Blijf weg uit je persoonlijke aannames: dat de klant het niet wil of te duur vindt. Maak inkomensbescherming een belangrijk...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...