Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening? Dat zijn de vragen die VVP Online branchegenoten deze zomer voorlegt. Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) trapt af. “Misschien dat het effect van AI is dat de ene mens wat meer tijd krijgt om met de andere mens echt inhoudelijk contact te maken.”
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen?
De vraag is prima. Het antwoord lastig. Ik krijg steeds meer het gevoel dat de samenleving financieel adviseurs ziet als instrument om veel consumenten op een laagdrempelige wijze te adviseren. Of het nu gaat over het verduurzamen van woningen of over de uitleg aan individuele burgers wat het nieuwe pensioenstelsel voor hen gaat betekenen, elke keer weer hoor ik dat beleidsmakers het intermediair een adviesrol toekennen. Op zich moeten we natuurlijk dankbaar zijn voor deze profilering. Aan de andere kant moeten die beleidsmakers dan ook nadenken over hoe die adviseurs hun bedrijf economisch overeind kunnen houden.
“Hiermee heb je al direct drie belangrijke aandachtsgebieden te pakken: uitleg pensioenstelsel, voorlichting over lijfrente en activering van zowel huiseigenaren als huurders om tot verduurzaming van hun woning over te gaan.
“Toch denk ik dat er nog een ander gebied is waarvoor ik graag een lans wil breken als het gaat om de vraag welke ontwikkelingen het intermediair kansen biedt. Ik denk dat veel kantoren de meerwaarde die zij voor hun relaties hebben, belangrijk kunnen vergroten wanneer zij meer deskundigheid opbouwen in het kunnen analyseren van klantgegevens waarover men al beschikt. Het is bijvoorbeeld toch niet al te moeilijk om selecties te maken van bedrijfspanden waar op dit moment met een hoge mate van waarschijnlijkheid kan worden aangenomen dat er sprake is van onderverzekering? Maar ook moet het (in de toekomst?) mogelijk zijn dat een adviseur die alles weet van een klant ook signaleert dat een klant bepaalde toeslagen niet aanvraagt waarop hij wel recht heeft. Misschien dat de relatief kleinere financieel advieskantoren op dit gebied niet snel over de noodzakelijke deskundigheid beschikken. Juist hier liggen denk ik veel kansen voor service providers maar ook voor nieuwe samenwerkingsverbanden tussen aanbieders en het intermediair dat met hen samenwerkt.”
Hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?
AI zal ongetwijfeld binnen onze sector allerlei gevolgen hebben. Met de juiste gegevens van een verkeersongeval moet op digitale wijze vanuit rechtspraak en eerdere schadedossiers vrij snel kunnen worden vastgesteld wie in welke mate voor welk verkeersongeval aansprakelijk is. Het is maar een voorbeeld waarvan we denk ik in de komende jaren heel veel andere praktijktoepassingen zullen zien.
“Als het goed is leidt dit tot minder discussies, snellere afhandeling van schadedossiers en hopelijk lagere kosten. De vraag is dan natuurlijk wat dan nog de rol is van de mens? Misschien dat het effect van AI is dat de ene mens wat meer tijd krijgt om met de andere mens echt inhoudelijk contact te maken. Door niet meteen te vragen naar het polisnummer, maar even te informeren of de klant erg geschrokken is van het ongeval.”
Reactie toevoegen
Meer over

"Beste financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online pro"
De financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online Pro worden het hoogst gewaardeerd door het intermediair, zo blijkt uit het onderzoeksrapport...

Jurjen Oosterbaan pleit voor een fonds voor de vakpers, zodat verantwoorde journalistiek behouden blijft. In het belang van de sector. We leven in een bijzondere...

Oosterbaan pleit voor fonds voor vakpers
Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) pleit in een blog op New Financial Forum voor een fonds voor de vakpers, zodat het voortbestaan van verantwoorde journalistiek gewaarborgd...

Trends en adviezen in digitalisering
Elke financiële dienstverlener realiseert zich dat ‘digitalisering’ voor de eigen onderneming steeds belangrijker wordt. Maar waar te beginnen...

Adviseurs: stad Holland beste Zorgverzekeraar
Stad Holland Zorgverzekeraar is in het jaarlijkse D & O Zorgonderzoek 2016 door financieel adviseurs verkozen als beste zorgverzekeraar. In het onderzoek zijn...

D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers
Er zijn grote verschillen tussen de prestaties van geldverstrekkers, aldus onderzoek van Bureau D&O. "Zorgelijk en eigenlijk niet acceptabel vinden wij...

Aantal serviceproviders presteert steeds slechter
Een aantal serviceproviders is op bijna alle aspecten slechter gaan presteren. Dit leidt tot een lage waardering en risico van een verhoogde uitstroom van...

Oosterbaan: "adfiz: werk toch eens samen!"
"Adfiz reageert op dit moment óf niet óf defensief." In de VVP die deze week verschijnt, roept directeur Jurjen Oosterbaan van Bureau D&O...

Intermediair negatief over execution only
Het voorgenomen verbod op provisie voor een groot aantal financiële producten brengt het intermediair niet op andere gedachten over bemiddeling zonder advies...

Oosterbaan: argenta-affaire op weg naar oplossing
Bureau D & O stelt in haar laatste nieuwsbrief dat het gesprek van a.s. donderdag tussen Adfiz en Argenta voor alle partijen tot een bevredigende oplossing...