Zonder kentekenbewijs deel III geen dekking voor gestolen auto

Euro's via Pixabay 2018

In de verzekeringsvoorwaarden is duidelijk gesteld dat als een auto is gestolen, de verzekeraar alleen betaalt als ondere andere aan de voorwaarde is voldaan dat deel III van het kentekenbewijs of het overschrijvingsbewijs wordt ingeleverd. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in uitspraak 2018-660. Consument vorderde een vergoeding van 12.000 euro.

De consument sloot medio 2017 een autoverzekering af bij HEMA Verzekeringen. Begin december 2017 wordt de auto van consument gestolen vanaf het parkeerterrein voor de flat waarin zij woont. Zij doet aangifte bij de politie. En de consument claimt de gestolen auto bij de autoverzekeraar in de veronderstelling dat ze is verzekerd voor diefstal. De verzekering biedt inderdaad dekking voor een gestolen auto mits wordt voldaan aan een aantal voorwaarden. Zoals de voorwaarde dat deel III van het kentekenbewijs of het overschrijvingsbewijs wordt ingeleverd bij de verzekeraar. Omdat de autopapieren in de gestolen auto lagen, kan de consument niet aan deze voorwaarde voldoen. De verzekeraar hoeft niet uit te keren voor de gestolen auto.

Geen bijzondere omstandigheden

De consument doet bij Kifid tevergeefs een beroep op de redelijkheid en billijkheid. Volgens de Geschillencommissie zijn er geen bijzondere omstandigheden waarin het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is om de consument te houden aan de de verzekeringsvoorwaarden. Zulke omstandigheden zijn niet naar voren gebracht en blijken ook niet uit het dossier. De Geschillencommissie oordeelt dat van een consument verwacht mag worden dat hij de autopapieren bewaart op een zodanige plek dat de kans op verlies of kwijtraken zo klein mogelijk is. Het is algemeen bekend dat met een kentekenbewijs deel III een auto eenvoudig kan worden overgeschreven op andermans naam. De verzekeraar heeft er belang bij om de gestolen auto op eigen naam te stellen. Zodat hij de auto kan opeisen wanneer die wordt teruggevonden.


Reactie toevoegen

 
Autoverzekering in anderhalf jaar ruim negen procent duurder

Autoverzekering in anderhalf jaar ruim negen procent duurder

Automobilisten betalen nu flink meer voor hun autoverzekering dan anderhalf jaar geleden, aldus Geld.nl. In juni 2022 was de gemiddelde premie voor een autoverzekering...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...