Zorgplicht geldt krediet én lastenbeschermer

Kifid 2017 (deel logo)

Een adviseur stelde dat hij alleen zorgplicht had voor het krediet, niet voor de betalingsbescherming. Kifid volgt hem daarin niet. De Geschillencommissie in uitspraak GC 2020-280: “Een adviseur of bemiddelaar in krediet dient namelijk, naar de vaste lijn van Kifid, periodiek aandacht te besteden aan de overeenkomsten van de cliënten in zijn portefeuille. Gelet op die verplichting behoort de adviseur periodiek met zijn cliënten contact op te nemen om te informeren of het product nog passend is en of wellicht verbeteringen mogelijk zijn. Dat Adviseur zich voldoende van deze nazorgplicht heeft gekweten, is niet gebleken.”

Of de adviseur in verband met zijn nazorgplicht consument actief had moeten adviseren over een mogelijke dekking ter hoogte van het kredietbedrag bij arbeidsongeschiktheid, is een vraag waarop het antwoord naar het oordeel van de Commissie in het midden kan blijven. De Commissie: “Naar de regels van Nederlands bewijsrecht dient Consument te bewijzen dat de door hem geleden schade het gevolg is van een fout van Adviseur. Dit betekent dat Consument feiten en omstandigheden zal moeten stellen waaruit de conclusie kan worden getrokken dat Consument de dekking voor de arbeidsongeschiktheid had kunnen en willen voortzetten in het geval dat Adviseur hem erop had gewezen dat de bestaande verzekering vanaf mei 2012 geen dekking meer bood.

“Consument heeft zelf aangegeven dat hij reeds vanaf 2010 met gezondheidsklachten kampte, die verergerden. Toen Adviseur de kredietovereenkomst eind 2011 in portefeuille kreeg, was het hoogst onzeker of een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor Consument was af te sluiten. Voorts en belangrijker is dat de specifieke dekking van Consument erg duur was. De kosten van de koopsompolis beliepen ruim acht procent uit van de totale kredietlimiet. Aangezien een beroep op de verzekering volgens de stellingen van Consument pas in 2017 nodig was, had hij twee aanvullende verzekeringen voor termijnen van vijf jaar moeten sluiten, waardoor het totale bedrag aan koopsompolissen tot 24 procent van de totale krediet zouden hebben belopen. Dat Consument deze bedragen had kunnen en willen financieren, kan ook niet meer met een voldoende mate van zekerheid worden vastgesteld.”

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....