"Zorgplicht is meer dan premies vergelijken"

Laptop

"Zorgplicht is meer dan premies vergelijken." Aldus AS Support bij de aankondiging van de Risicoscanner die zij half november verwacht te lanceren.

Oprichter Rien Eyzenga van AS Support: ""Gesuggereerd werd onlangs dat de adviseur die zijn relaties niet actief zou benaderen met alternatieve premievoorstellen, zijn zorgplicht onjuist zou invullen. Daarbij werd compleet voorbij gegaan aan de vraag wat de zorgplicht nu feitelijk inhoudt. Want het doen van alternatieve premievoorstellen is maar een (heel klein) deel van die zorgplicht. Sterker nog, wanneer de adviseur wel een nieuw premievoorstel zou doen, zonder daarbij na te gaan of de bestaande polis nog steeds passend is, zou hij een gerede kans kunnen lopen aangesproken te worden indien de polis bij een uitkering onvoldoende dekking zou geven. De zorgplicht vraagt niet om een periodieke premievergelijking, maar om een complete periodieke scan waarmee nagegaan wordt of producten nog steeds ‘passend’ zijn.

"Zorgplicht heeft alles te maken met het actueel houden van gegevens en het daarmee passend houden van geadviseerde financiële producten. Alleen heeft de consument daar zelf ook een taak. Om vooral dat laatste duidelijk te maken, zal voor de FA ook een filmpje beschikbaar zijn voor op zijn eigen website."

Eyzenga omschrijft de Risicoscanner als "een intelligent systeem, dat straks de plaats kan gaan innemen van het periodieke service- en inventarisatiegesprek. Met de Risicoscanner kan de adviseur volstaan zijn klant periodiek uit te nodigen in te loggen op zijn (beveiligde) persoonlijke Risicoscan, om daar de eerder vastgelegde gegevens en antwoorden na te lopen en aan te geven in hoeverre die wel of niet meer actueel zijn. Waarna de adviseur met de antwoorden de klantportefeuille weer kan aanpassen aan de nieuwe realiteit, of nieuwe voorstellen kan doen.

"De Risicoscanner inventariseert, controleert kentekens bij het RDW, legt vast, agendeert, maakt hiaten duidelijk, rekent zelfstandig gegevens door en koppelt ze allemaal terug naar de adviseur. Want het doel is om de consument snel inzicht te geven en de adviseur te helpen zijn zorgplicht ingevuld te krijgen. Met dat doel zijn in de Risicoscanner ook een inboedelwaardemeter aanwezig, een herbouwwaardemeter en een volledig nieuwe rekentool waarmee direct de financiële gevolgen van overlijden in beeld gebracht kunnen worden, zodat ook op dat terrein passend geadviseerd kan worden."

Filmpje om klant in beweging te brengen

Om de consument daadwerkelijk in beweging te krijgen, komt AS Support met een filmpje.

Eyzenga: "Zorgplicht heeft alles te maken met het actueel houden van gegevens en het daarmee passend houden van geadviseerde financiële producten. Alleen heeft de consument daar zelf ook een taak. Om vooral dat laatste duidelijk te maken, zal voor de FA ook een filmpje beschikbaar zijn voor op zijn eigen website."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt twee zorgverzekeraars een formele maatregel op voor het niet nakomen van hun zorgplicht. De NZa onderzocht de grootste zorgverzekeraar...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...