"Zorgplicht is meer dan premies vergelijken"

Laptop

"Zorgplicht is meer dan premies vergelijken." Aldus AS Support bij de aankondiging van de Risicoscanner die zij half november verwacht te lanceren.

Oprichter Rien Eyzenga van AS Support: ""Gesuggereerd werd onlangs dat de adviseur die zijn relaties niet actief zou benaderen met alternatieve premievoorstellen, zijn zorgplicht onjuist zou invullen. Daarbij werd compleet voorbij gegaan aan de vraag wat de zorgplicht nu feitelijk inhoudt. Want het doen van alternatieve premievoorstellen is maar een (heel klein) deel van die zorgplicht. Sterker nog, wanneer de adviseur wel een nieuw premievoorstel zou doen, zonder daarbij na te gaan of de bestaande polis nog steeds passend is, zou hij een gerede kans kunnen lopen aangesproken te worden indien de polis bij een uitkering onvoldoende dekking zou geven. De zorgplicht vraagt niet om een periodieke premievergelijking, maar om een complete periodieke scan waarmee nagegaan wordt of producten nog steeds ‘passend’ zijn.

"Zorgplicht heeft alles te maken met het actueel houden van gegevens en het daarmee passend houden van geadviseerde financiële producten. Alleen heeft de consument daar zelf ook een taak. Om vooral dat laatste duidelijk te maken, zal voor de FA ook een filmpje beschikbaar zijn voor op zijn eigen website."

Eyzenga omschrijft de Risicoscanner als "een intelligent systeem, dat straks de plaats kan gaan innemen van het periodieke service- en inventarisatiegesprek. Met de Risicoscanner kan de adviseur volstaan zijn klant periodiek uit te nodigen in te loggen op zijn (beveiligde) persoonlijke Risicoscan, om daar de eerder vastgelegde gegevens en antwoorden na te lopen en aan te geven in hoeverre die wel of niet meer actueel zijn. Waarna de adviseur met de antwoorden de klantportefeuille weer kan aanpassen aan de nieuwe realiteit, of nieuwe voorstellen kan doen.

"De Risicoscanner inventariseert, controleert kentekens bij het RDW, legt vast, agendeert, maakt hiaten duidelijk, rekent zelfstandig gegevens door en koppelt ze allemaal terug naar de adviseur. Want het doel is om de consument snel inzicht te geven en de adviseur te helpen zijn zorgplicht ingevuld te krijgen. Met dat doel zijn in de Risicoscanner ook een inboedelwaardemeter aanwezig, een herbouwwaardemeter en een volledig nieuwe rekentool waarmee direct de financiële gevolgen van overlijden in beeld gebracht kunnen worden, zodat ook op dat terrein passend geadviseerd kan worden."

Filmpje om klant in beweging te brengen

Om de consument daadwerkelijk in beweging te krijgen, komt AS Support met een filmpje.

Eyzenga: "Zorgplicht heeft alles te maken met het actueel houden van gegevens en het daarmee passend houden van geadviseerde financiële producten. Alleen heeft de consument daar zelf ook een taak. Om vooral dat laatste duidelijk te maken, zal voor de FA ook een filmpje beschikbaar zijn voor op zijn eigen website."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0433B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de tussenpersoon zijn zorgplicht tijdens de looptijd van de beleggingsverzekering...

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0799) De consumenten hebben de adviseur opdracht gegeven tot het bemiddelen en adviseren bij het oversluiten van hun hypothecaire geldlening....

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0786) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft door hen niet te informeren over de...

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

(Rechtspraak) De adviseur kan niet op papier maar wel mondeling en met getuigen hard maken wat hij met de consumenten heeft besproken. Voor de Rechtbank Oost-Brabant...

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...