Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd

Chalet via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade ontstaan aan het chalet en het spuitbeton dat bij het chalet tegen de rotswand is aangebracht. In mei 2018 en mei 2019 is er steen en gruis van de omringende rotswand en de daartegen aangebrachte wand van spuitbeton op en bij het chalet terechtgekomen. De verzekeraar heeft de dekking afgewezen. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door een verzekering te adviseren die geen adequate dekking biedt voor het chalet. De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument niet is benadeeld, omdat hij niet aannemelijk heeft gemaakt dat een verzekering viel af te sluiten die deze schade wél zou hebben gedekt. Daarnaast stelt de consument dat de tussenpersoon toegezegd heeft dat de schade aan de balustrade, onderdeel van de totale schade, gedekt is. Er is echter niet gebleken dat de tussenpersoon aan de consument een toezegging heeft gedaan waarmee hij zichzelf verplicht heeft tot het doen van een uitkering aan de consument. De klacht is ongegrond en de vordering (95.000 euro) van de consument wordt afgewezen.

De commissie: "De consument heeft niet aannemelijk gemaakt dat er een opstalverzekering bestond waaronder de onderhavige gebeurtenis en de daardoor ontstane schade gedekt zouden zijn geweest. Ook heeft de consument niet aannemelijk gemaakt dat de specifieke uitsluitingen, namelijk geleidelijk werkende invloeden en schade door verzakking of instorting, niet in de voorwaarden van een andere verzekering op de markt zouden zijn opgenomen. Als laatste heeft de consument ook niet verder uitgelegd hoe de tussenpersoon ervoor had moeten en kunnen zorgen dat de erosie van de rotswand eerder aan het licht was gekomen.

"De consument stelt dat de tussenpersoon in zijn e-mail van 18 december 2020 de toezegging heeft gedaan dat de schade aan de balustrade gedekt is en dus zou worden vergoed. De consument gaat er echter ten onrechte van uit dat de tussenpersoon een toezegging namens de verzekeraar heeft gedaan. De tussenpersoon heeft aangevoerd, en dit blijkt ook uit het polisblad, dat hij slechts als assurantietussenpersoon heeft gehandeld en niet als gevolmachtigde van de verzekeraar. De verzekeraar is risicodrager op deze polis en niet het volmachtbedrijf van de tussenpersoon.

Zie ook het VVP-bericht 'Rotswand wel of geen deel chalet?' uit 2022.

 

Reactie toevoegen

 
Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...