Zzp'ers stuk minder vertrouwen in kabinet dan mkb-ondernemers
Bijna de helft (47 procent) van de zzp’ers heeft (zeer) weinig vertrouwen in het kabinet, ten opzichte van 37 procent van de mkb-ondernemers, aldus onderzoek van Motivaction in opdracht van Interpolis onder 400 ondernemers.
In het algemeen blijkt dat ondernemers weinig vertrouwen hebben in het kabinet, met name wanneer het gaat om het verlagen van regeldruk voor ondernemers en het realiseren van economische stabiliteit. Slechts één op de vijf ondernemers vindt dat het kabinet met de aangekondigde plannen haar beloftes nakomt. Opvallend is volgens Interpolis het verschil tussen zzp’ers en mkb-ondernemers. Slechts 30 procent van de zzp’ers ziet de toekomst van het eigen bedrijf zonnig tegemoet, ten opzichte van 43 procent van de mkb-ondernemers.
Naast regeldruk maken ondernemers zich vooral zorgen over koopkracht, zorg, woningmarkt en immigratie.
Verder blijkt uit het onderzoek dat bijna één op de vijf ondernemers van mening is dat het gepresenteerde kabinetsbeleid perspectief biedt voor het verlagen van regeldruk voor ondernemers. Dat staat in groot contrast met het belang dat ondernemers toekennen aan dit onderwerp, zo blijkt uit de meest recente BedrijvenMonitor van Interpolis. Hierin pleit ruim drie op de vijf (61 procent) ondernemers voor minder regeldruk.
Uit diezelfde BedrijvenMonitor blijkt tevens dat ondernemers vooral last hebben van frequente wijzigingen in regelgeving, met name rond privacy (AVG), schijnzelfstandigheid en milieuwetgeving. Dit verhoogt de administratieve lasten en maakt het moeilijker om aan de regels te voldoen.
René Voets, directeur bij Interpolis: "Het nieuwe kabinet belooft de regeldruk voor ondernemers te verminderen, maar dit zal moeten blijken uit de praktijk. Ondernemers kunnen zich ondertussen wapenen tegen deze uitdagingen door te investeren in automatisering, digitalisering en duurzame bedrijfsmodellen. Technologieën zoals AI en automatisering kunnen helpen om efficiënter te werken en kosten te besparen.”
Reactie toevoegen
Meer over
Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever
"Ik pleit zeker niet voor het opheffen van alle regels. Tegelijk moeten we onzinnige regelgeving ter discussie durven te stellen." Aldus Adfiz-directeur Enno...
Interpolis: schade door niet-handsfree bellen niet langer gedekt
Interpolis vergoedt vanaf 1 december niet langer schade die is ontstaan doordat bestuurders hun mobiel niet-handsfree hebben gebruikt. De wijziging volgt op onderzoeksresultaten...
Interpolis: ondernemers onderschatten impact cyberaanval
Ondernemers onderschatten de impact van een cyberaanval op hun bedrijf en medewerkers. Negen van de tien ondernemers denkt binnen een week na een succesvolle aanval...
(Rubriek Actueel op de korrel, VVP 4-2024) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP onderzoekt het elk nummer in de rubriek ‘actueel op de korrel’....
Klanten trouw aan hun autoverzekeraar
Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...
Interpolis voert campagne tegen social media in het verkeer
Uit recent onderzoek blijkt dat driekwart van de volwassenen hun telefoon gebruikt terwijl ze actief deelnemen aan het verkeer. Dit gedrag brengt ernstige risico's ...
Goed idee. Slecht uitvoerbaar.
(Opinie Bert Sonneveld in VVP 2-2024) Veel van wat uit ‘Brussel’ komt – de EU-wetgeving – heeft goede bedoelingen, maar over de uitvoerbaarheid...
Volwassenen gebruiken vaker telefoon in verkeer
"Het is duidelijk dat het aandeel telefoongebruikers in het verkeer hoog blijft en onder volwassenen zelfs toeneemt." Aldus SWOV-onderzoek in opdracht van Interpolis....
Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten
Mannen zijn volgens onderzoek in opdracht van Interpolis vaker betrokken bij verkeersongevallen en onveilige verkeersituaties dan vrouwen, die betere en veiligere...
Formule 1-fans maken iets meer brokken dan niet-fans
Formule 1-fans rijden zelfverzekerder, avontuurlijker dan niet-fans en laten zich minder snel beïnvloeden door externe factoren zoals het weer of een gesprek...