Acht tools om van betekenis te zijn

“We zetten de eerste schreden in een nieuw tijdperk en een nieuw socio-economisch paradigma die ons zakelijke doen en laten ingrijpend gaat veranderen: de Betekeniseconomie”, aldus Kees Klomp, directeur strategie van yellowBird, wereldleider in de productie en ontwikkeling van VR surround video.

Ze werkten onder meer aan een toepassing waarbij kinderen die in het brandwondencentrum in quarantaine liggen, een interactieve VR-ervaring met hun klas beleven. Ook is Klomp eigenaar van Karmanomics, een bureau dat op Boeddhistische beginselen merken adviseert op het gebied van marketing en management.

Klomp sprak vorig jaar oktober op de Gewoon Goed Doen dag, die Dazure in samenwerking met het New Financial Forum organiseerde bij Aegon in Den Haag. Dit jaar - op 8 november - is Klomp inspirator en keynote speaker van de eerste Positive Finance Day, die VVP samen met het New Financial Forum organiseert.

“De behoefte naar betekenis – zingeving – heeft grote gevolgen voor onze economische activiteiten”, zegt Klomp.

“Elk bedrijf heeft altijd acht middelen in handen waarmee het maatschappelijk van dienst kan zijn. Purpositioning is positioneren in de Betekeniseconomie; een aanpak die integraal de plaats van het bedrijf bepaalt: in de markt; in de maatschappij; in de hoofden en harten van de medewerkers; in de hoofden en har

ten van (consu)mensen.”

Een van de acht middelen die bedrijven kunnen inzetten, heeft volgens Klomp te maken met management. Klomp: “Elk bedrijf is georganiseerd. Elk bedrijf kent een organisatie. Bedrijven vertegenwoordigen organisatieculturen en organisatiestructuren. Deze bedrijfsprocessen kunnen aangewend en ingezet worden om maatschappelijk van betekenis te zijn. De Amerikaanse Greyston Bakery is een sociale, spirituele onderneming die gestoeld en gebouwd is op het betekenisvolle business-beginsel ‘We don’t hire people to bake brownies; we bake brownies to hire people.’ Het bedrijf is zo georganiseerd dat zoveel mogelijk dakloze en verslaafde mensen aan het werk kunnen en hun leven weer op de rails kunnen krijgen.”

Een ander middel heeft met productie te maken. “Het iconische Amerikaanse soepbedrijf Campbell Soup maakt sinds jaar en dag Nourish. Nourish is de meest voedzame soep ter wereld. Wie één kop Nourish per dag eet, krijgt alle benodigde voedingswaarden voor die dag binnen. Nourish wordt gewoon gemaakt in de soepfabrieken van Campbell maar is nergens te koop; het wordt exclusief gedistribueerd via zogenoemde soup kitchens.”

Een derde voorbeeld heeft met mindset te maken. “Bedrijven vertegenwoordigen ook altijd kennis en kunde. Elk bedrijf heeft kennis van bepaalde zaken; kennis waarmee producten en diensten tot stand komen. Deze kennis kan ook worden aangewend voor het grotere geheel en/of algemene belang.p.

Ikea, wereldwijd bekend om hun kennis en kunde op gebied van betaalbaar design, heeft The Refugee House ontwikkeld; een huis speciaal bedoeld voor vluchtelingenkampen. The Refugee House is betaalbaar, snel en eenvoudig op te bouwen en af te breken. Het is een basaal maar volwaardig huis.

Inmiddels hebben Ikea en NGO-partner UNHCR onder de noemer Better Shelter al tienduizenden vluchtelingen een menswaardiger onderdak geboden.”

Op de Positive Finance Day reikt Klomp veel mogelijkheden voor financiële dienstverleners aan om maatschappelijk van betekenis te zijn. Initiatiefnemer Willem Vreeswijk: “De dag moet de sector weer beter op de kaart zetten, waarbij Be good and show it centraal staat. Naast de acht tips van Kees Klomp, staat tevens een concreet inspirerend voorbeeld van buiten de sector op het programma en wordt dieper ingegaan op blockchain als nieuwe technologie om het vertrouwen verder te herstellen. Op het marktplein laten we vervolgens zien wat er al wel in de sector gebeurt. Niet om ons op de borst te kloppen, maar om te laten zien dat er meer gebeurt dan we denken en om elkaar te inspireren om nog weer een stapje verder te durven gaan.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Tijdgeestanalist en innovatiestrateeg Christine Boland (eerder dit jaar hogelijk gewaardeerd door de 700 bezoekers van het VIP-congres van VVP en CGA) en architect...

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

"Als we het over de economie hebben, dan hebben we het over de zaken die we tijdens het alledaagse leven over economie horen en zien: inflatie, koopkracht, belastingdruk...

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

"Stel je voor dat er door heel Nederland een mozaïek patroon zou liggen van akkertjes, zo tussen de 2,5 en 5 hectare waar ‘gezondheid per hectare’...

Diep kijkje in de keuken van Extincion Rebellion

Diep kijkje in de keuken van Extincion Rebellion

De herfsteditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van de stichting New Financial Forum, geeft een heel bijzonder inkijkje in de keuken van Extincton...

Re-Generatie thema herfsteditie New Financial Magazine

Re-Generatie thema herfsteditie New Financial Magazine

Re-Generatie. Dat is het thema van de herfsteditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van de stichting New Financial Forum.  Een themanummer...

Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

"Luisteren naar de echo van wat je zelf denkt of weet, is comfortabel en voelt heel veilig, maar maakt je doof en blind voor wat er om je heen aan het gebeuren is...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Karin Polman: show, don’t tell

Karin Polman: show, don’t tell

"Dat ik niet de enige ben die meer gelooft in feiten dan in woorden, zag ik laatst bevestigd in een onderzoek van de universiteiten van Loughborough University,...

Lessen over vrouwvriendelijkheid

Lessen over vrouwvriendelijkheid

"Inclusiviteit is een belangrijk en actueel thema in onze samenleving. Minister Kaag heeft een inclusieve financiële sector als één van de vier...

How Company, Alpina en NFF doneren 4000 euro aan stichting ALS Nederland

How Company, Alpina en NFF doneren 4000 euro aan stichting ALS Nederland

How Company, Alpina Group en de stichting New Financial Forum hebben dankzij de deelnemers aan de communicatietraining ‘Communicatie Stijlen Analyse’...