quote

"In onze branche zijn we soms te lief en te meegaand met de klant" Roland van Kemenade in VVP 3

stelling

"Verzekeraars mogen geen klanten weigeren op basis van Big Data"

nieuws

FLEVOLANDERS KOPLOPERS IN CONSUMPTIEF KREDIET

Inwoners van Flevoland vragen gemiddeld ruim anderhalf keer (71%) vaker een persoonlijke lening aan dan het gemiddelde in Nederland. Met 17 procent onder het landelijk gemiddelde doen de Friezen het minst vaak een aanvraag voor een lening. Dit blijkt uit het eerste Nationaal Leenonderzoek dat Geldshop vandaag publiceert. Voor het onderzoek zijn enkele tienduizenden aanvragen geanalyseerd.

 

BELEIDSDEKKINGSGRAAD PENSIOENFONDSEN GEDAALD

De gemiddelde beleidsdekkingsgraad van pensioenfondsen is in het eerste kwartaal van 2016 gedaald van 104 naar 102 procent. Een jaar eerder, eind maart 2015, bedroeg de gemiddelde beleidsdekkingsgraad van de sector nog 109 procent. De beleidsdekkingsgraad is het 12-maands gemiddelde op basis van dagelijkse marktinformatie. De gemiddelde dekkingsgraad zelf daalde in het eerste kwartaal van 102 naar 96 procent.

 

RABO: RENTESTIJGING AANVAARDBAAR RISICO

Volgens onderzoek van de Rabobank kunnen huizenbezitters een geleidelijke stijging van de hypotheekrente naar 5 of 6 procent vrij gemakkelijk dragen. Volgens de bank zijn de leennormen inmiddels zo streng dat huishoudens de extra kosten van gemiddeld 140 euro bruto per maand kunnen betalen.

 

KLACHT INDIENEN TEGEN ZORGVERZEKERAAR EENVOUDIGER

De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) heeft haar website herzien. Hierdoor kunnen consumenten eenvoudig en op een laagdrempelige manier een klacht bij de SKGZ indienen als zij het niet eens zijn met de beslissing van de zorgverzekeraar.

 

HUISMERK OOK BESCHIKBAAR IN SOFTWARE FINDESK

Sinds vandaag is het serviceconcept Huismerk ook beschikbaar in de hypotheekadviessoftware van Findesk.

 

overig nieuws

  • OVFD: ONAFHANKELIJKHEIDSLOBBY VERGT LANGE ADEM

    "Volgend jaar is de evaluatie van het provisieverbod en de Wft. Onafhankelijkheid zou daar wat ons betreft een prominente plek in moeten krijgen, zeker als blijkt dat de consument alleen maar let op de prijs en niet op de kwaliteit van het advies." Dit schrijft Colinda Rosenbrand, directeur OvFD, in de nieuwe editie van VVP die vandaag verschijnt.

  • RABO: CROWDFUNDING AANVULLING OP BANKKREDIET

    Voor ondernemers die voor de financiering van hun plannen geen of onvoldoende bancair krediet kunnen krijgen, kan crowdfunding een alternatief of aanvuling zijn. Rabobank is een samenwerking aangegaan met de crowdfundingplatforms Collin Crowdfund en Oneplanetcrowd.

  • LIEVER NU GENIETEN DAN SPAREN VOOR LATER

    Ruim één op de drie Nederlanders geniet liever vandaag en maakt zich later wel zorgen over sparen. Dit blijkt uit GfK-onderzoek onder 27.000 respondenten, verspreid over 22 landen. Hongkong, Tsjechië en Brazilië zijn landen waar een relatief groot deel van de bevolking een 'spaarmentaliteit' heeft.  

  • SWIMFORTIM OP KOERS

    FlexFront heeft inmiddels ruim meer dan een derde opgehaald van het minimale doel voor Stichting ALS Nederland. Aanleiding voor de inzamelingsactie van de groep collega’s is de diagnose ALS bij hun collega Tim van den Berg.

  • DNB ONDERZOEKT VERDIENMODELLEN VERZEKERAARS

    DNB gaat in 2016 onderzoek doen naar de aanpassingsstrategie bij verzekeraars bij het aanpassen van hun verdienmodellen.

  • UITKERING BPR IN VIERDE KWARTAAL IETS GESTEGEN

    De pensioenuitkering van de gemiddelde beschikbare premieregeling is in het vierde kwartaal van 2015 met 2 procent gestegen. De stijging was zelfs 5 procent voor een 55-jarige, voor een 25-jarige ging de verwachte uitkering juist 2 procent omlaag. Dat blijkt uit de Pensioenvergelijker van Aon Hewitt.

  • "GEWENNING AAN LAGE RENTE IS RISICO"

    Gewenning aan langdurig lage rente is een risico voor huishoudens en bedrijven met hoge schulden, meent DNB in haar jongste Overzicht Financiële Stabiliteit (OFS) 

  • EUROPEESCHE: ELKE RECREATIEWONING NU TE VERZEKEREN

    Europeesche Verzekeringen introduceert een vernieuwde verzekering voor vakantiehuizen, stacaravans en alle andere soorten recreatiewoningen. Met de Recreatiewoningverzekering is bijvoorbeeld ook een chalet, safaritent, strandhuisje of tuinhuis verzekerd.

  • "HYPOTHEEKADVISEUR MAAKT VERWACHTINGEN NIET ALTIJD WAAR" (3 reacties)

    Er zit een flink verschil in wat starters van een adviseur verwachten en wat huizenbezitters bij het afsluiten van hun hypotheek hebben ervaren, aldus het jongste ING Woonbericht.

  • "RENTEMIDDELING NIET ALTIJD VOORDELIG"

    Rentemiddeling valt voor de hypotheekklant niet altijd voordeliger uit, steld Radar.

  • INDEPENDER: ORV-PREMIE BLIJFT DALEN

    De premie voor de overlijdensrisicoverzekering blijft dalen, constateert Independer.

  • IMPACT SOLVENCY II WORDT ZICHTBAAR

    Het zoveelste voorbeeld hoezeer Solvency II er in hakt bij verzekeraars: Menzis was eind 2014 volgens Solvency I goed voor een solvabiliteit van 2,56, eind 2015 volgens Solvency II was dit 1,51.

  • BEDRIJVEN HEBBEN NOG WEINIG INZICHT IN CYBERRISICO'S

    De kosten van een onderbroken bedrijfsvoering als gevolg van een digitale inbraak is volgens bedrijven het belangrijkste cyberrisico. Dat blijkt uit het Captive Cyber Survey Report 2016 van Aon Global Risk Consulting.

  • HELFT ZZP'ERS BOUWT PENSIOEN OP

    De helft van de zzp’ers bouwt, naast de AOW, pensioen op en heeft daarmee inkomen voor later geregeld: een groei van 19 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer in opdracht van Nationale-Nederlanden.

  • BOVEMIJ: KOSTEN IN KETEN TE HOOG

    De kosten in de distributieketen blijven te hoog, vindt Bovemij.

  • BEZIT PLUG-IN HYBRIDES SNEL TOEGENOMEN

    In 2015 zijn ruim 60 duizend nieuwe elektrische auto’s verkocht, aldus het CBS.

  • EVI VAN LANSCHOT ZELFSTANDIG SEGMENT

    Evi van Lanschot wordt een zelfstandig segment voor online dienstverlening die voor iedereen toegankelijk is, "aansluitend bij maatschappelijke trend van groeiende individuele verantwoordelijkheid voor de eigen financiële toekomst".

  • PENSIOENVERGELIJKER BRENGT VERSCHILLEN IN BEELD

    Vanaf 1 juli komt de Pensioenvergelijker van Verbond van Verzekeraars en Pensioenfederatie beschikbaar.  

  • VERZEKERAAR MOEST INFORMEREN OVER HEFBOOM- EN INTEEREFFECT

    Op aanbieders van beleggingsverzekeringen rustte de plicht om de consument in de precontractuele fase te informeren over het hefboom- en inteereffect bij de overlijdensrisicodekking. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • RABOBANK: HYPOTHEEK BINNEN EEN WEEK

    Rabobank biedt voortaan een hypotheek binnen een week. "In 7 dagen zorgen we er samen met u voor dat er een getekende hypotheekofferte ligt. Een hypotheekofferte van de Rabobank geeft garantie dat u een hypotheek kunt krijgen en uw droomhuis kunt kopen."

  • INDEPENDER START MET ONLINE AFSLUITEN HYPOTHEEK (2 reacties)

    Independer start deze zomer met het online afsluiten van hypotheken. Bij de aankondiging stelt Independer-directeur Ruud Martens dat een goed hypotheekadvies niet meer dan 500 euro hoeft te kosten.

  • ADFIZ ORGANISEERT EERSTE 'PARTICULIER PLATFORM'

    Adfiz organiseert op woensdag 11 mei het eerste Particulier Platform, een kennismiddag voor leden die actief zijn op de markt van particuliere verzekeringen.

  • ZWITSERLEVEN: PENSIOENMOMENTJE VAN DE MAAND

    Zwitserleven opent iedere eerste maandag van de maand haar deuren voor iedereen die meer wil weten over pensioen tijdens het zogenoemde PensioenMomentje. "Dit is gratis, klant of geen klant. In ongeveer 30 minuten krijgen bezoekers antwoord op hun persoonlijke pensioenvragen."

  • VKG REIKT AWARDS UIT AAN ADVISEURS

    Tijdens de drie On Stage dagen heeft VKG negen adviseurs in het zonnetje gezet. Deze adviseurs ontvingen een ‘VKG Award’ uit handen van Ruud van Kampen. De Awards werden uitgereikt in drie categorieën: ‘Super DIVA’, ‘Promotor van VKG’ en ‘Samenwerkende Specialist’. 

  • WEINIG AANDACHT JONGE OUDERS VOOR FINANCIËLE RISICO'S OVERLIJDEN

    Drie kwart van alle jonge ouders vreest te moeten bezuinigen als de partner plotseling overlijdt. Tegelijkertijd zegt ook bijna een derde niets geregeld te hebben voor de nabestaanden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Aegon. 

  • SOS LANCEERT ZIEKENHUIZENOPREIS.NL

    SOS International heeft een website geopend, waarop reizigers snel een ziekenhuis in het buitenland kunnen vinden: www.ziekenhuizenopreis.nl.

  • VERBOND HEKELT ONDERZOEK ACM

    Een verzekeringsproduct kiezen? Let dan op meer dan prijs alleen. Dat is de boodschap van het Verbond, die zich dan ook niet goed kan vinden in het onlangs gepubliceerde onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt. De conclusie: ‘bespaar geld door te shoppen bij financiële producten’. Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond: “In dit onderzoek is uitsluitend vergeleken op prijs. Dat is onjuist en onverstandig.”

  • AON: "DOORVRAGEN KAN VERZUIMFRAUDE VOORKOMEN"

    De kennis van mkb-ondernemers en HR-professionals over de regels voor langdurig verzuim schiet danig tekort. De helft weet niet precies welke informatie bij wie aangeleverd moet worden als een medewerker langdurig ziek is. Ook weten veel ondernemers niet wat ze wel en niet mogen vragen als een medewerker zich ziekmeldt, blijkt uit onderzoek van Aon. "Doorvragen naar aanleiding van een ziekmelding kan verzuimfraude juist voorkomen."

  • WERKNEMERS: GEEN URGENTIE BIJSPAREN VOOR PENSIOEN

    Nu de beleggingsrendementen onder druk staan en pensioenen mogelijk gekort worden, zou je verwachten dat werknemers de noodzaak inzien om bij te sparen voor hun pensioen. Uit recent onderzoek van Mercer blijkt echter dat een kwart van de werknemers de afgelopen jaren juist minder is gaan sparen voor het pensioen. Een even grote groep werknemers spaart zelfs helemaal niet.

  • FBTO MEEST KLANTVRIENDELIJKE VERZEKERAAR

    Tijdens het jaarlijkse CustomerFirst Gala is FBTO uitgeroepen tot meest klantvriendelijke verzekeraar van Nederland. SNS Bank werd branchewinnaar bij de banken. Opvallend is dat banken substantieel lager scoren dan andere branches; als enige van de acht onderzochte branches scoren banken gemiddeld minder een 7 voor klantvriendelijkheid.

Meer nieuws...

New Financial Forum

FinTech; is it the Tech or the People?

What is FinTech? PWC gave it the following definition in their global Fintech report 2016: FinTech is a dynamic segment at the intersection of the financial services and technology sectors where technology-focused start-ups and new market entrants innovate the products and services currently provided by the traditional financial services industry. As such, FinTech is gaining significant momentum and causing disruption to the traditional value chain. In fact, funding of FinTech start...   Lees meer »

Marco Hoekstra - Als de klant het voor het zeggen heeft zijn zaken als respect, begrip, eenvoud en waarde creatie de kern. De succesvolle bedrijven die traditionele business modellen omver hebben weten te duwen combineren een klantgerichte aanpak met slimme software toepassingen in combinatie met een eigen bedrijfscultuur waar medewerkers met passie en ambitie het beste proberen te bereiken voor alle betrokken partijen in de keten.