Agile transformatie

section1_page68_article37_1.jpg

Bij innovatie kijken we al snel naar technologie en data. Toch zien we de laatste jaren ook veel veranderingen in de wijze waarop bedrijven zich intern organiseren. Opvallend, omdat veel bedrijven nog zijn ingericht naar de principes van het industriële tijd-perk waarbij besluiten boven in de hiërarchie worden genomen. Precies daar waar het minste zicht is op klanten en hun ervaringen met de aangeboden producten en diensten.

Juist door hun wijze van inrichting zijn zulke bedrijven vaak bureaucratisch en daarmee traag en weinig slagvaardig. In het huidige (digitale) informatietijdperk waar omvang van een bedrijf eerder een nadeel is dan een voordeel, moeten zij zich anders gaan organiseren. Diverse aansprekende ondernemers als wijlen Eckart Wintzen, Richard Branson en Ricardo Semler roepen het al jaren. Knip bedrijven op in kleine onderdelen en maak kleine teams (van maximaal 50 fte) volledig eindverantwoordelijk voor hun eigen business. Geef ze zo vele mogelijk autonomie en laat hen zelf gezamenlijk hun succes bepalen.

Agile way of working

In de zomer van 2015 nam ING Bank een stap naar een andere organisatiemodel. Ze hebben zich ingericht naar the agile way of working. Ook wel ‘de Spotify-methode’ genoemd. Een organisatiemodel dat er vanuit gaat dat je met kleine, multidisciplinaire (scrum) teams rondom klantreizen, kort cyclische iteraties doet en waarbij het mandaat inzake prioritering en besluitvorming bij het team ligt. Hiermee realiseer je snelheid, slagvaardigheid, alignment en autonomie. Het geeft je als bedrijf de mogelijkheid je continu aan te passen aan de laatste inzichten die klanten en data je geven. Dit is zeker voor een bank een zeer vooruitstrevende en bewonderenswaardige stap. Een voorbeeld voor binnen en buiten de sector. ING Bank gaat ongetwijfeld een steile leercurve door en dat zal niet zonder slag of stoot gaan, maar in het verlengde van de filosofie van the agile way of working leer je terwijl je onderweg bent.

Naast de nieuwe inrichting doet het agile organisatiemodel ook een beroep op ieder individu. Het is niet meer zo dat de leidinggevende of manager jou vertelt wat je wel en niet moet doen. Je zit zelf aan het stuur en samen met je team bepaal je welke activiteiten de meeste waarde vertegenwoordigen voor de klant – en dus voor het bedrijf. Het vraagt een houding van eigenaarschap en initiatief nemen. Een milde vorm van ondernemerschap (intrapreneurship) binnen een corporate omgeving zou je kunnen zeggen. Hiernaast is het zogenoemde ‘T-shape’ profiel van belang. Dit houdt in dat puur specialistische functies vervallen en personen meerdere competenties vanuit verschillende rollen dienen te beheersen om zo eenvoudig uitwisselbaar te zijn over verschillende (scrum)teams heen.

Zwakste schakel bepaalt succes

Om de agile way of working succesvol te laten zijn dient het gehele bedrijf betrokken te raken en op zijn minst aansluiting te vinden. Dit om te voorkomen dat de zwakste schakel – in dit geval een andere afdeling die nog op een traditionele manier werkt – de voordelen van het agile organisatiemodel te niet doet. Hier valt nog veel werk te verrichten. Met name ondersteunende afdelingen als finance, compliance, juridische zaken en procurement dienen dicht bij de teams op afroep betrokken te zijn en de principes van het agile werken door te vertalen naar hun eigen afdeling.

‘In het verlengde van de filosofie van agile werken leer je terwijl je onderweg bent’

Waarom zouden we bovenstaande agile way of working omarmen? Ik denk vooral omdat snelheid en adaptiviteit wint in de huidige realtime wereldeconomie. Belangrijke vraag is dan wel: wat zijn we bereid ervoor op te geven? Voorspelbaarheid en controle? Vertrouwen op een uitkomst die je vooraf niet helemaal kunt voorspellen. Dat is zeker in de financiële sector een enorme paradigma switch. Ik denk echter dat dit de grootste (culturele) hobbel is die genomen moet worden naar een organisatiemodel dat past bij het digitale informatietijdperk.

Reactie toevoegen

 
Editie
Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Verkenning opties voor portefeuilles Achmea Pensioen & Levensverzekeringen

Verkenning opties voor portefeuilles Achmea Pensioen & Levensverzekeringen

Achmea bevestigt berichtgeving dat de opties voor Achmea Leven & Pensioen, waaronder verkoop, worden onderzocht. Achmea: "De afgelopen jaren hebben wij op gezette...

Slachterofferhulp en Achmea ontwikkelen 'Letselschadeproces in kaart'

Slachterofferhulp en Achmea ontwikkelen 'Letselschadeproces in kaart'

Slachtofferhulp Nederland en Achmea hebben Letselschadeproces in kaart ontwikkeld, dat slachtoffers na een ongeval meer inzicht biedt in het proces: van het ongeluk...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...

Nieuwe cao voor medewerkers Achmea

Nieuwe cao voor medewerkers Achmea

Een grote meerderheid van de leden van FNV Finance, CNV Vakmensen én van alle Achmea-medewerkers heeft ingestemd met een nieuwe cao. De cao geldt voor circa...

"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

In de nieuwe VVP, VVP 6-2023, roepen Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) branchegenoten op zich aan te sluiten...