Alle aandacht voor de klant

Henri en Jeanette Veldsink 2018

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) Slimmer adviseren is onder meer de zaken zo organiseren dat meer ruimte ontstaat voor de advisering en voor het klantcontact. Henri Veldsink en Jeannette Veldsink geven enkele voorbeelden uit de praktijk van Veldsink Advies.

Veldsink bewaakt zorgvuldig het lokale karakter van de inmiddels meer dan 50 vestigingen. Ondertussen benut de groep nadrukkelijk wel de voordelen van haar schaalgrootte, onder meer om slimmer te adviseren. Digitalisering is daarbij niet meer weg te denken.

Onlangs kondigde Veldsink de uitrol aan over alle vestigingen van een online systeem ten behoeve van de schadeafhandeling. Henri: “Wanneer de klant contact opneemt met zijn adviseur en een schade meldt, maakt de adviseur een melding aan in het systeem. Vervolgens krijgt de klant het verzoek - via een link - om de gegevens aan te vullen en eventuele foto’s in het dossier te laden. Dat gaat heel makkelijk vanaf de smartphone of computer. De pilot heeft laten zien dat consumenten veel meer foto’s uploaden dan we vroeger kregen. De adviseur kan zo sneller beoordelen of hij de schade zelf kan afhandelen of dat de schade door VCN moet worden afgewikkeld.

“Zo maken we de schadeafhandeling klantvriendelijker, terwijl we tegelijkertijd een efficiencyslag maken. Het alternatief, de afwikkeling van schade centraal trekken, willen we niet. Onze klanten hebben immers niet voor niets gekozen voor een adviseur in de buurt.

Bovendien hebben ze juist bij schade behoefte aan een luisterend oor.”

Van betekenis

Jeannette: “Voor het financieel advies maken we gebruik van een klantportaal waarin de klant al voorafgaand aan het gesprek met de adviseur documenten kan uploaden. Zo beschikt de adviseur meteen over de juiste gegevens en kan hij direct een goed advies geven. De klant vindt het fijn dat hij de voortgang kan volgen. Overigens bieden we de klant bij hypotheken nu ook advies inzake verduurzaming. Dankzij onze samenwerking met een externe partij kunnen onze adviseurs een prijsindicatie afgeven. Vervolgens bezien we wat er meegefinancierd kan worden in de hypotheek.”

De voorbeelden sluiten aan bij de missie: financiële rust organiseren voor de klant. Als het even kan pro-actief. Ook op dit vlak zet de groep stappen. Steeds meer krijgen adviseurs vanuit de portefeuille signalen. Bijvoorbeeld dat een auto een bepaalde leeftijd bereikt en dat de verzekering misschien moet worden omgezet.

Écht gesprek

Henri vertelt dat de groep telefooncentrale en relatiesysteem heeft gekoppeld, waardoor meteen de gegevens van de beller naar boven komen. “Dat komt persoonlijker over. Maar uiteindelijk staat of valt het met de persoon die de telefoon opneemt.”

Dus voorlopig geen robot aan de telefoon bij Veldsink. “Chatbots en personal assistants zijn best al intelligent, maar het zal nog wel even duren voordat ze écht een gesprek kunnen voeren.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Samen ondernemen

Samen ondernemen

(Partner in kennis Veldsink Advies in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Henri en Jeannette Veldsink hebben in 2006 het bedrijf van hun vader Jan Veldsink...

Veldsink neemt Scheidingsexpert over

Veldsink neemt Scheidingsexpert over

De Veldsink Groep neemt Scheidingsexpert Nederland over Met de overname hoopt Veldsink straks perspectief te creëren voor veel meer stellen waarbij er sprake...

Jeannette Veldsink benoemd als nieuw bestuurslid Adfiz

Jeannette Veldsink benoemd als nieuw bestuurslid Adfiz

Tijdens de Algemene ledenvergadering is Jeannette Veldsink benoemd als bestuurslid van Adfiz. Zij is mede-eigenaar en directeur van het familiebedrijf Veldsink Groep...

Jeannette Veldsink: bewuster en dankbaarder

Jeannette Veldsink: bewuster en dankbaarder

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...

Arbotak Veldsink neemt WorkingStyle over

Arbotak Veldsink neemt WorkingStyle over

Assist Verzuim, onderdeel van Veldsink Groep, heeft een meerderheidsbelang genomen in WorkingStyle. WorkingStyle wordt de derde vestiging binnen de arbotak van...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Naar een intensiever klantcontact

Naar een intensiever klantcontact

(Adfiz in VVP-special Slimmer Adviseren, november 2019) Hoe overbrug je het gat tussen wat particulieren willen en verwachten van hun adviseur en wat de adviseur...

Slimmer adviseren door een leven lang leren

Slimmer adviseren door een leven lang leren

Het leven van een financieel adviseur gaat niet over rozen, maar over leren. Als je een beetje ambitieus bent, zit je avond aan avond aan je wft. Daarnaast wil...

AFM over nazorg: de slimme onderscheiding

AFM over nazorg: de slimme onderscheiding

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) Hoe onderscheid je je als financieel adviseur? Met goed advies, zeker, maar minstens zozeer door je klanten adequate nazorg te...

Slimmer adviseren: alle aandacht voor de klant

Slimmer adviseren: alle aandacht voor de klant

Slimmer adviseren is onder meer de zaken zo organiseren dat meer ruimte ontstaat voor de advisering en voor het klantcontact. Henri Veldsink en Jeannette Veldsink...