Angry young man

In 2013 werd Jacobs (42) door Vrij Nederland geportretteerd als de ‘angry young man’ van de Nederlandse economen. Als fervent debater en blogger is hij een toonbeeld van de maatschappelijk betrokken wetenschapper. Tijdens zijn studie raakte hij bevlogen door de colleges van Rick van der Ploeg, die een link wist te leggen tussen economie uit de ivoren toren en hoe je die kan toepassen op beleidsvragen; en daarmee een bijdrage kan leveren aan een betere wereld. “Ik zie het als mijn taak om niet alleen onderzoek te doen en college te geven, maar die kennis ook over te dragen. We worden betaald door de samenleving, dus voor wat hoort wat.”

Jacobs vervult zijn rol als publieke intellectueel met verve. Voorjaar 2015 voerde hij in NRC Handelsblad een briefwisseling met schrijver Arnon Grunberg, waarin op het scherp van de snede thema’s de revue passeerden als ‘economisch masochisme’, ‘het kuddedier mens’, ‘emotionele manipulatie’, ‘de overheid als geoliede geluksmachine’, ‘de elektricien Mario Draghi’, ‘het Stockholmsyndroom van politici’ en ‘hoe overleef je het komende Armageddon’.

Bij Prometheus verscheen in het najaar van 2015 een nieuwe versie van zijn boek De prijs van gelijkheid waarin hij aan de hand van een groot aantal praktijk voorbeelden (vlaktaks, minimumloon, basisinkomen, vergroening van het belastingstelsel e.v.a.) laat zien hoe kostbaar het is om inkomen en vermogen door middel van belastinginning te herverdelen. In 2015 volgde hij Arnoud Boot op als voorzitter van de Koninklijke Vereniging voor de Staathuishoudkunde. Als voorzitter wil Jacobs zich inzetten om meer jonge academische economen te betrekken bij de ’stokoude’ beroepsvereniging (sinds 1849).

Editie