Consument mag niet klagen over adviseur

section1_page52_article36_1.jpg

LEVEN - In deze zaak stelt de consument dat hij een levensverzekering wilde afsluiten, bedoeld voor vermogensopbouw. De consument vindt dat, door de hoge kosten en de wijze waarop de overlijdensrisicopremie werd vastgesteld, het product voor zijn doelstelling niet geschikt was. De consument, bijgestaan door een juridisch deskundige stichting, dient in 2013 bij de geschillencommissie een klacht in tegen de verzekeraar. In 2017 wordt ook een klacht ingediend tegen de adviseur. Deze adviseur beroept zich op het reglement van de geschillencommissie. In artikel 12 van het reglement, is bepaald dat een klacht bij Kifid moet worden ingediend binnen een jaar nadat de consument zijn klacht aan de financieel dienstverlener heeft voorgelegd. Of binnen drie maanden nadat de financieel dienstverlener zijn standpunt over de klacht aan de consument kenbaar heeft gemaakt.

In deze zaak had de consument echter wel een klacht tegen verzekeraar, maar niet tegen de adviseur ingediend. De commissie beslist hierop als volgt. De termijnen in artikel 12 van het reglement gaan uit van de situatie waarin consument een klacht heeft ingediend. Daarvan is in het onderhavige geval geen sprake. Aangezien consument evenwel van mening was dat er sprake was van aansprakelijkheid van de adviseur én op dat moment reeds werd bijgestaan door een professionele gemachtigde, beschouwt de commissie dit als een gelijkwaardige situatie. Consument had immers wel een klacht kunnen indienen. De in artikel 12 van het reglement genoemde termijnen kunnen niet worden opgeschort door geen klacht in te dienen tegen de financieel dienstverlener, wanneer daar wel de gelegenheid toe is. De commissie stelt hierop de adviseur in het gelijk. Onbekend is of de consument vervolgens zijn juridisch adviseur aansprakelijk heeft gesteld.

- Uitspraak 2017-512

Reactie toevoegen

 
Editie
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...