Consument zit nog niet te wachten op online hypotheek

Pascal Spelier

De afgelopen jaren maakte Nederland kennis met online hypotheekverstrekkers, zoals Eyeopen, die onlangs nog een samenwerking met Knab sloot, Hypotheek24, Moneyou en Bijbouwe. Nederlanders regelen massaal hun bankzaken online en steeds meer bankantoren worden gesloten.

Ik ben weliswaar geen digital native, maar ik juich deze ontwikkeling toe. Maar de online verstrekking van hypotheken lijkt vooralsnog meer een technology push te zijn en geen technology pull .De klant loopt nog niet echt warm voor de digitalisering van een hypotheekaanvraag. Is dat verrassend? Overschat de branche de mogelijke vraag naar de online hypotheek?

Toen ruim drie jaar geleden het provisieverbod voor onder andere hypotheekadvies werd ingevoerd deed Intomart GfK onderzoek naar de behoefte van consumenten. Uit het onderzoek bleek – zonder te vertellen dat het advies geld ging kosten – dat de meerderheid van de consumenten zou kiezen voor face-to-face advisering. Vooral consumenten die laag of middelhoog opgeleid zijn hadden een duidelijke voorkeur voor face-to-face advies. De eerste indruk van consumenten van het execution only en 100 procent digitaal was overwegend negatief. Niet veel consumenten waren hier enthousiast over.

Maar toen de consumenten werd verteld dat ze vanwege het provisieverbod voor het advies moesten gaan betalen, veranderde de keuze radicaal. Bijna de helft van de consumenten maakte dan een andere keuze. De groep consumenten die dan genoegen nam met execution only steeg van 11 naar 28 procent. En de groep die aanvankelijk koos voor 100 procent face-to-face advies halveerde.

Een ander onderzoek (uit 2014) citeerde consumenten: “Belachelijk hoge prijzen voor advies”, “Als je 750 euro kan verdienen door zaken zelf uit te zoeken is dat wel de moeite waard”. De consument nam zich voor het meer zelf te doen. Ruim drie jaar later maakt de consument zijn belofte niet waar. David Ogilvy, de bekende Amerikaanse reclameman, heeft dus gelijk: “Consumers don’t think how they feel. They don’t say what they think and they don’t do what they say.” De online verkoop van hypotheken als aandeel van de totale verkoop is nog steeds geen ‘double digit’ percentage. Waarom niet?

Tijdens een vlucht van Stockholm naar Amsterdam heb ik een moment genomen om te zoeken naar een verklaring. En eigenlijk is de verklaring eenvoudig. Het aanvragen van een hypotheek is nog steeds complex en de consument heeft behoefte aan advies. De aanbieders van online hypotheken richten zich vaak op starters. Het aanvraagproces voor een starter is eenvoudiger dan het proces voor een ervaren hypotheekklant; die in het ergste geval rekening moet houden met allerlei oude (fiscale) regelingen.

Starters op de woningmarkt zijn ogenschijnlijk de doelgroep die mogelijk interesse hebben in een online hypotheekaanvraag. De beschikbare hypotheekproducten zijn tegenwoordig niet al te complex. Maar we zien misschien de emotionele kant van de zaak over het hoofd. Voor een starter is het kopen van een huis een belangrijke beslissing, met verplichtingen voor een lange tijd. Deze ‘emotionele’ klant zoekt vooral naar de bevestiging dat hij of zij de juiste keuze maakt. En die bevestiging moet wat mij betreft nog altijd van een persoon komen die je vertrouwt.

Het belangrijkste dat we wellicht over het hoofd zien is het belang van een breder advies. De hypotheekproducten zijn weliswaar eenvoudig, maar de context van de klant is des te complexer. Een hypotheekaanvraag zou mijns inziens altijd een onderdeel moeten zijn van een financieel of life planninggesprek. ”Hoe ziet uw carrièreplanning eruit”, “Blijft u allebei werken als er kinderen komen”, “Heeft u nog dromen die u wilt realiseren de komende jaren”, et cetera.

De ingrediënten voor de succesvolle online verstrekking van hypotheken zijn duidelijk. Natuurlijk moet de online aanvraag zo eenvoudig en frictieloos als mogelijk zijn. bijBouwe heeft op dat vlak al mooie stappen gezet. Ook zoeken online hypotheekverstrekkers de combinatie met regulier advies. Daarnaast moet het advies zich niet beperken tot het product, maar moet financiële planning een onderdeel van het advies zijn. Kortom: vooralsnog speelt de adviseur nog een belangrijke rol. Maar pas op. De robo-adviseur komt eraan.

‘Vooralsnog speelt de adviseur een belangrijke rol, maar de roboadviseur komt eraan’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
bijBouwe weer volop in bedrijf

bijBouwe weer volop in bedrijf

bijBouwe is na een tijd 'uitverkocht' voor bepaalde rentetarieven te zijn geweest, weer volop in bedrijf.Dit omdat een nieuwe investeerder is aangehaakt, die via...

Knab en Aegon Bank onder één naam verder

Knab en Aegon Bank onder één naam verder

Knab en Aegon van gaan per 1 oktober verder onder de naam Knab. Nadine Klokke geeft als CEO leiding aan de organisatie met 650.000 klanten. Zij werkte zeventien...

Ondernemers weten Knab te vinden

Ondernemers weten Knab te vinden

Knab zag in 2019 het aantal klanten met 38 procent toenemen tot 226.259, zo blijkt uit het jaarverslag dat is gepubliceerd in de vorm van een animatievideo. Voor...

Grote stijging aantal hypotheekaanvragen met NHG

Grote stijging aantal hypotheekaanvragen met NHG

De verhoging van de NHG-grens van 265.000 naar 290.000 euro is volgens Knab de belangrijkste reden voor die flinke toename van het aantak hypotheekaanvragen met...

30 jaar rentevast aan starters te makkelijk geadviseerd

30 jaar rentevast aan starters te makkelijk geadviseerd

Dat Knab terughoudend is met het adviseren van een rentevaste periode van 30 jaar, blijkt uit de cijfers van HDN. Via Knab vroegen starters in 2018 slechts...

Knab verhuisd naar Amsterdam

Knab verhuisd naar Amsterdam

Knab is verhuisd naar ‘The Adam Smith Building’ in de Riekerpolder in Amsterdam. “Eind 2016 werkten er zo’n 150 mensen bij Knab, dat...

bijBouwe voegt duurzaamheidsbudget toe

bijBouwe voegt duurzaamheidsbudget toe

bijBouwe introduceerde deze week zijn nieuwe Acceptatiehandleiding met een verbeterd acceptatiekader, waardoor er meer mogelijkheden zijn bij het aanvragen van een...

KPMG neemt belang in AdviceRobo

KPMG neemt belang in AdviceRobo

KPMG heeft een minderheidsbelang genomen in AdviceRobo, de Nederlandse fintech startup van Diederick van Thiel die technologie ontwikkelt om de financiële risico’s...

Knab bereikt mijlpaal van 100.000 zakelijke klanten

Knab bereikt mijlpaal van 100.000 zakelijke klanten

Knab heeft de mijlpaal van 100.000 ondernemers als klant bereikt. In totaal heeft Knab nu ruim 200.000 klanten. CEO Robbert Bakker: “Sinds de lancering van...

Oudere zzp'er vermijdt bank-app

Oudere zzp'er vermijdt bank-app

Bijna acht op de tien zzp'ers bankiert via een app. Dit percentage daalt naarmate de leeftijd van de zzp’er toeneemt, zo blijkt uit onderzoek van Knab in samenwerking...