Dat kan toch niet waar zijn...

“Hier snap ik echt niets van”, hoor ik mijn collega zeggen. “Hoe kun je nu een assurantieportefeuille kopen, zonder er goed onderzoek naar te doen?” Sinds ik vijf jaar geleden bij een advocatenkantoor ben gaan werken, leer ik een andere kant van zaken kennen. Due Dilligence onderzoek? Ik had er nog nooit van gehoord. Ik dacht altijd dat je pas een advocaat nodig had als je al in de problemen zit.

De financiële dienstverlening ken ik van binnenuit. Ik ben jarenlang hypotheekadviseur geweest bij een redelijk groot advieskantoor. Wij gaven financiële dienstverlening in de breedste zin van het woord. Ik heb de groei van het kantoor en het aantal vestigingen meegemaakt. De impact gevoeld van de invoering van de Wfd, nu Wft. Sterker nog, door dat laatste ben ik me gaan verdiepen in compliance, wat mij als compliance adviseur en auditor aan de andere kant van de tafel heeft gebracht. Maar de juridische kant, die kende ik niet.

section1_page56_article47_1.jpg

Gelukkig maar, want dat betekent dat er geen ernstige narigheid is gebeurd. Maar dat had zo maar gekund, besef ik nu. Want ook het kantoor waar ik werkte nam wel eens een portefeuille over. Een relatie die met pensioen ging en een kleine portefeuille had die hij graag bij ons wilde onderbrengen. Of een tip van een portefeuillemakelaar. Die vertelde dan wat voor mooie portefeuille het betrof. “Echt iets voor jullie, een aanvulling op jullie organisatie.” De prijs werd berekend aan de hand van de doorloopprovisie. Er werd kennisgemaakt, een mooi compliment en een handdruk gegeven, en het contract werd getekend.

Dus ik snap wel dat het zo gaat. Boekenonderzoek? Waarom? We kennen elkaar toch? En negen van de tien keer gaat het goed. Maar inmiddels heb ik in mijn huidige functie dossiers voorbij zien komen waar je niet vrolijk van wordt. Van mensen die dachten een goede deal en goede afspraken te hebben gemaakt. Waar na een tijdje blijkt dat die toch niet zo goed zijn als gedacht.

Ik heb meegewerkt aan due dilligence onderzoeken waar naar boven kwam dat adviezen niet op orde waren, met risico van een claim of boete. Waar volmachtpremies gebruikt waren voor de financiering van andere projecten, waar familieleden op de loonlijst stonden, waar producten waren gesloten terwijl er voor dat onderdeel geen vergunning is. De boete die je voor dat laatste kunt krijgen is enorm.

Komt er echt zoveel bij kijken? Ja dus. Het zal niet met zo’n vaart lopen? Dat dacht ik ook. Niets is minder waar. In kleine details kunnen grote risico’s schuilen. Een mooie deal blijkt een kat in de zak. En het kost dan een hoop tijd, negatieve energie en geld om de zaak te kunnen redden. Als dat nog kan. Inmiddels weet ik: een advocaat is niet alleen nodig om je uit de problemen te halen, maar om (zoveel mogelijk) problemen te voorkomen.

Christel van Bommel-Versluijs is compliance adviseur bij Polis Advocaten

‘Een advocaat is niet alleen nodig om je uit de problemen te halen, maar vooral om ze te voorkomen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
"Wettelijk verplichte informatie is meest overtrokken zorgplicht"

"Wettelijk verplichte informatie is meest overtrokken zorgplicht"

"De meest overtrokken zorgplicht is wel de wettelijk verplichte informatie", stelt Silvia Janssen van Onkar Compliance in het kenniskatern Ken je vak! in VVP 2. "Die...

Aantekening altijd waardevol

Aantekening altijd waardevol

Aantekeningen in een dossier. Ik houd ervan. Wat losse woorden van wat een klant tijdens een gesprek terloops heeft genoemd. Wat hij leuk of belangrijk vindt:...

Regelgeving is geen afvinklijstje

Regelgeving is geen afvinklijstje

Al houdt u zich als financieel dienstverlener nog zo goed aan de Wft, dan kan het toch voorkomen dat u op basis van andere geldende wetten door een rechter op de...

Maak niet op  voorhand keuzes

Maak niet op voorhand keuzes

Eind jaren 90, begin 2000 kon het niet op. De economie draaide op volle toeren, bomen reikten tot in de hemel, alles kon en alles mocht. En daar maakte veel banken,...

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Het lijkt wel of iedereen op zoek is naar het perfecte adviesproces. Niet alleen adviseurs maar ook distributiepartners willen zeker weten dat er volgens de Wft...

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Toen de WFD in 2006 van kracht werd, leverde dat veel weerstand op onder adviseurs. Je moest ineens alles vastleggen! Procedures moesten beschreven worden, beleid...

Wennen aan  tijdschrijven

Wennen aan tijdschrijven

Voor accountants en advocaten is het de gewoonste zaak van de wereld, maar in de financiële dienstverlening willen we er nog niet echt aan: tijdschrijven....

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

Verzand vooral niet in papieren procedures bij het concreet maken van de Wft-norm ‘de bedrijfsvoering zodanig inrichten dat deze een beheerste en integere...

Goed bestuur:  controleren of communiceren?

Goed bestuur: controleren of communiceren?

De meeste financiële dienstverleners zijn het liefst met klanten bezig. Veel liever dan met ondernemerszaken. Goed leiding geven is in de praktijk nog niet...

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

De AFM ziet liever een paar goede gespreksnotities waarin écht iets staat over de klant dan een verplicht compliancenummer. Aldus Richard Meinders (SVC...