De topadviseur maakt het verschil

section1_page62_article53_1.jpg

Uit het ‘Waardenonderzoek verzekeringsbranche Nederland’, dat op de VVP Dag van het Topadvies werd gepresenteerd, blijkt dat adviseurs en verzekeraars het belang inzien van mensgerichte waarden zoals betrokkenheid, aanpassingsvermogen, lange-termijnperspectief en innovatie.

Dat zijn prima mensgerichte waarden, die indien door u toegepast, van u een topadviseur maken. Maar pas op, want u krijgt concurrentie van de ‘tussenpersoon in de broekzak’ of populairder geformuleerd: de ‘robo-adviseur’. Deze robo-adviseur heeft alles in zich om de genoemde waarden waar te maken.

In Nederland is deze robo-adviseur in de vorm van een app nog niet gesignaleerd, maar op het internationale Insurtech-toneel zijn ze al gesignaleerd. Vooral in Duitsland. Al wat langer timmert daar het Zwitserse Knip aan de weg. Knip biedt klanten de mogelijkheid om bestaande verzekeringspolissen te importeren in de app. Vervolgens wordt met slimme algoritmen bepaald of je nog goed verzekerd bent en of je elders misschien goedkoper terecht kunt. Knip fungeert daarbij als makelaar en kan van de klant het mandaat krijgen om wijzigingen aan te brengen in de verzekeringsportefeuille.

Knip, maar ook vergelijkbare initiatieven als Clark en GetSafe – ook allen afkomstig uit Duitsland – kunnen de tussenpersoon in de toekomst vervangen. Ze doen wat de tussenpersoon ook doet, de klant helpen de juiste keuze te maken ten aanzien van de verzekeringen. De klant registreert zich éénmalig en geeft met zijn digitale handtekening de machtiging af om de verzekeringsgegevens op te halen bij zijn verzekeraar(s). Een belangrijk pluspunt van deze Insurtechs is dat ze de klant vertellen of ze goed verzekerd zijn en proactief wijzen op te realiseren verbeteringen in de verzekeringsportefeuille.

Maar hoe mensgericht is de robo-adviseur? Voor veel consumenten blijft het persoonlijke en menselijke aspect belangrijk. Het is niet voor niets dat Independer vooral heel veel verzekeringen ‘verkoopt’ door tussenkomst van hun ‘agents’ aan de telefoon. Consumenten zijn prima in staat online hun eerste oriëntatie op passende verzekering te doen, maar zoeken vaak – alvorens een definitieve keuze te maken – nog de bevestiging van een deskundig persoon. De medewerker aan de telefoon kan keuzestress voorkomen.

Ook de robo-adviseurs Knip, Clark en GetSafe hebben medewerkers beschikbaar. Ze combineren persoonlijk contact met een door technologie gedreven oplossing. Via chat kan je een beroep doen op experts van vlees en bloed. Ook kan je via chat een schade melden. Ze gebruiken vooralsnog geen intelligente chat bots zoals bij de onlangs gelanceerde Amerikaanse Insurtech Lemonade. Een chat bot is een computerprogramma dat ontworpen is om een intelligent gesprek te voeren met een mens. Bij Lemonade zorgt machine learning voor die intelligentie. Welk tegenwicht kunnen tussenpersonen bieden tegen dit robo-geweld? Vooral veel toegevoegde waarde bieden in de zin van de klant proactief wijzen op betere en goedkopere verzekeringen en de klant vooral ontzorgen. Wellicht houdt dat de consument nog even weg van online initiatieven zoals Knip.

Ook kunnen tussenpersonen, eventueel vanuit een samenwerkingsverband, een vergelijkbare app ontwikkelen. Misschien kan het te lanceren Mijnverzekeringenopeenrij.nl daar een handje bij helpen. Hoewel de realtime gegevens in deze portal enkel voor consumenten beschikbaar komen en niet voor verzekeraars, gevolmachtigden en verzekeringsadviseurs, zou men inspiratie kunnen opdoen bij de casus van Afas Personal en de bankkoppeling (Google hier maar eens op). Met de opkomst van bedrijven zoals Knip, Clark en GetSafe zal een grotere groep consumenten in de toekomst verzekeringen online – lees: mobiel – beheren en kopen. Tussenpersonen die niet het vermogen hebben om zich aan te passen aan deze ontwikkelingen zullen moeite hebben om te overleven. Verzekeraars en adviseurs zien volgens het onderzoek het belang in van de mensgerichte waarden, zoals betrokkenheid, aanpassingsvermogen en lange-termijnperspectief, innovatie, maar u moet daar als adviseur wel naar acteren. Doet u het niet, dan doet de robo-adviseur het wel.

‘Gevolmachtigden en adviseurs kunnen inspiratie opdoen bij de casus van Afas Personal’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Vernieuwen doe je samen

Vernieuwen doe je samen

(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022 die dinsdag is verschenen. En ja, dat...