De Vereende wil vooral kennis ontwikkelen en delen

Bert Sonneveld 2016

De ontstaansgeschiedenis van De Vereende laat zich het best beschrijven als een ketting waaraan steeds meer kralen zijn geregen. Bij gebrek aan kapitaal en herverzekeringscapaciteit tijdens de tweede wereldoorlog werd van opgericht. In de loop der jaren werden daarna de Bavam, de Luchtvaartpool en een Zwaar-Risicopool voor gemeenten opgericht. Later volgden de Milieupool en de Terrorismepool. Een kleurrijke ketting met een steeds breder palet aan specialismen. En met een steeds bredere kennis in huis.

In 2005 werd een partner gezocht voor samenwerking, VAN wilde een toekomstbestendige organisatie neerzetten. De partner werd Rialto verzekeringen. Door het samenwerkingsverband dat Rialto al had met Waarborgfonds en Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars, kreeg VAN nog meer schade-en verzekeringsspecialismen onder haar dak.

“Er ontstond zo een grote groep met diverse specialistische taken en rollen”, vertelt Lodie van Duijse, manager schade van de Vereende. “Maar door alle namen en activiteiten was dat versnipperd. Door alle activiteiten te bundelen onder de Vereende, kunnen we ons aan de buitenwereld laten zien als één organisatie met veel kennis en specialismen in huis.”

Wat wil de Vereende daarmee bereiken? Manager marketing & acceptatie Bert Sonneveld: “Wij willen hét kenniscentrum voor de Nederlandse verzekeringsindustrie zijn, wij willen onze kennis delen. Wij doen net even andere zaken dan de rest van de markt. Als een risico onverzekerbaar of heel ingewikkeld lijkt, hebben wij misschien wél oplossingen. Door de jaren heen is die rol zo organisch gegroeid. Dit is het moment om daarin het voortouw te nemen en ons ook als dusdanig te positioneren.”

Van Duijse vindt dat hoognodig, want volgens hem gebeurt het zelden dat de buitenwereld – zowel de aanbieders als adviseurs – weet wat de Vereende te bieden heeft. “Dat kan van alles zijn. Of er nu een pool moet worden gemanaged, primaire begeleiding bij calamiteiten moet worden geboden, een fonds beheerd moet worden of een bijzonder risico in kaart gebracht moet worden. Wij hebben de expertise in huis. Wij kunnen een tussenpersoon helpen met een schijnbaar onverzekerbaar risico, maar ook de regie nemen bij een gebeurtenis als een grootschalige kettingbotsing.”

Kraamkamer

De ambitie van de Vereende reikt verder dan de rol van kenniscentrum voor de markt. Van Duijse: “We willen een kraamkamer zijn van nieuwe ideeën voor en mét de verzekerings- en schademarkt. Als er nieuwe technieken of risico’s komen – zoals 3D-printing of cybercrime – willen wij mogelijke risico’s in kaart brengen en daar producten of oplossingen voor ontwikkelen. De markt kan deze producten en oplossingen later als regulier product introduceren. Neem bijvoorbeeld 3Dprinting. Op dat gebied zouden wij in samenwerking met kenniscentra als TNO en herverzekeraars waar veel kennis aanwezig is, het voortouw kunnen nemen en de risico’s ervan in kaart brengen.”

Een ander mooi voorbeeld vindt Van Duijse de oplossing voor het overstromingsrisico. Een aantal jaren geleden vroeg het Verbond van Verzekeraars VAN een projectleider te leveren om vóór en mét de markt een oplossing te realiseren. “De expertise die we hebben kunnen inzetten betreft het managen van zo’n proces, onze kennis van de herverzekeringsmarkt, onze relaties in deze markt en onze kennis van poolconstructies. Dit heeft ertoe geleid dat we samen met de marktpartijen een mooie oplossing hebben ontwikkeld. Helaas heeft de ACM hier uiteindelijk geen toestemming voor gegeven. Het overstromingsdossier is één van de onderwerpen die wij met grote aandacht blijven volgen. Bij een nieuwe poging om tot een brede marktoplossing te komen, willen we hierbij zeker weer een belangrijke rol vervullen.”

Niet van alle onderwerpen waarin de Vereende een rol kan vervullen, is alle kennis al in huis. De kracht zit er dan vooral in dat de Vereende de kennis kan organiseren en dat zij het proces kan managen. Sonneveld: “Niet alle risico’s en oplossingen zijn zo omvangrijk dat ze de hele markt bestrijken. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat een kinderdagverblijf met een elektrische bolderkar, een Stint, met acht kinderen erin door het dorp rijdt. Zo’n stint mag de weg op, maar moet ook verzekerd worden. Stel dat je als adviseur een kinderdagverblijf in de boeken hebt, dan zul je daar toch naar moeten kijken, ook qua zorgplicht. Daarvoor ligt nog geen product op het schap, maar wij kunnen dat dan maken en offreren.”

‘Wij willen hét kenniscentrum zijn voor de Nederlandse verzekerings industrie’

Kennis delen

In de voorgaande gevallen gaat het over productontwikkeling, maar zoals gezegd wil de Vereende ook als kenniscentrum voor de gehele markt gaan functioneren. Door het verspreiden van nieuwsbrieven, het organiseren van symposia, het leveren van sprekers, het publiceren van artikelen en het zoveel mogelijk delen van kennis met marktpartijen. Van Duijse: “Daarnaast vervullen wij vanuit het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars in Europees verband een prominente rol door veel internationale werkgroepen voor te zitten en van informatie te voorzien.”

Grote onderwerpen

De kennis wordt opgebouwd en onderhouden door onder meer het vroegtijdig signaleren van ontwikkelingen en het intensief volgen van ‘grote’ onderwerpen zoals de zelfrijdende auto. Die zal wat betreft de aansprakelijkheid een behoorlijke impact hebben op de verzekeringsindustrie. Van Duijse: “Een ander onderwerp dat wij zeer intensief volgen is de klimaatverandering. We vragen ons hierbij niet alleen af wat wij voor de markt kunnen betekenen en waar we kunnen faciliteren en ondersteunen, maar ook waar we herverzekeringscapaciteit kunnen organiseren. Niet dat wij hierin in eerste instantie voor ons een rol zien weggelegd als verzekeraar, maar wel als partij die de regie neemt en met oplossingen komt.” Door het voeren van de regie en het combineren van alle deskundigheid hoeven afzonderlijke partijen niet allemaal zelf het wiel uit te vinden. Dat is juist één van de rollen die de Vereende voor de markt kan vervullen.

Herpositionering en nieuwe naam

Op zich is het delen van kennis niet nieuw, dat gebeurde al door de diverse gespecialiseerde afdelingen. Waarom dan nu een herpositionering en een nieuwe naam? Sonneveld: “Wij willen deze rol nadrukkelijker claimen. De kennis was nogal versnipperd over de afdelingen en werd ook onder de verschillende labels naar buiten gebracht. Door dit alles nu onder één noemer te brengen kunnen we de rol van kenniscentrum prominenter oppakken. En laat iedereen uit de branche ons vooral benaderen als hij of zij onze expertise en kennis wil inzetten.”

Waarom is dit niet veel eerder in gang gezet? “In 2005 zijn we gefuseerd, daarna heeft de organisatie zich ontwikkeld. Kennis en werkzaamheden werden zo gebundeld en geconcentreerd. Vanuit alle achterliggende entiteiten ontstond een interne eenheid. Dat is een proces dat tijd neemt. Nu zijn we zover om als eenheid naar buiten te treden. Met alle kwaliteiten en kennis die we in huis hebben”, besluit Van Duijse.

Reactie toevoegen

 
Editie
Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...

Feit of fabel: bij een schade veroorzaakt door een auto van een diplomaat kun je fluiten naar je centen

Feit of fabel: bij een schade veroorzaakt door een auto van een diplomaat kun je fluiten naar je centen

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers. Maar...

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers....

Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies

Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies

De Vereende zegt zich zorgen te maken over de stijgende schadelast van bezorgbrommers, taxi’s en ‘overige bijzondere voertuigen’. Om het tij te...

Leiden stijgende huizenprijzen tot hogere verzekeringspremies?

Leiden stijgende huizenprijzen tot hogere verzekeringspremies?

Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de premies...

Feit of fabel? Stijgende huizenprijzen leiden tot hogere verzekeringspremies

Feit of fabel? Stijgende huizenprijzen leiden tot hogere verzekeringspremies

Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de...

Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...