Deck: verzekeren doe je samen

Bob Stehmann.

(door Bob Stehmann, oprichter Deck) De nieuwe technologie, Big Data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’ laat VVP vernieuwende initiatieven aan het woord. Dit keer Deck. “75 procent van alle claims is onder 1. 000 euro. Die zijn er bij ons uit.”

Geef een korte omschrijving van bedrijf en missie

Deck heeft als doel om verspilling en fraude uit verzekeren te verbannen. Daardoor kunnen wij een duurzaam lage premie aanbieden en in geval van grote pech altijd helpen. Wij gaan terug naar de basis van verzekeren. Grote schades en pech die je niet in je eentje kunt dragen doe je met elkaar, de rest kun je zelf dragen.

Wat is het vernieuwende aan jullie initiatief?

Wij bieden een all-in-one oplossing aan voor schade verzekeringen waarbij het eigen risico instelbaar is door aklanten zelf. Zij krijgen dan over hun gehele bezit dat gekozen eigen risico.

Deck begint met selectie aan de poort, een deurbeleid. Dat begint al in de communicatieboodschappen waarin bewust wordt aangegeven dat fatsoenlijke mensen die nooit kleine pech claimen bij Deck beter uit zijn. Wil je graag je nieuwe zonnebril verhalen op je verzekeraar, dan ben je niet welkom. Deck heeft de overtuiging dat mensen die bewust kiezen voor dit concept ook in geval van schade minder snel zullen claimen. En natuurlijk is iedereen bij Deck welkom voor grote pech

Wat is jullie persoonlijke drijfveer bij jullie aanpak?

Het is onze persoonlijke drijfveer om de onzin uit verzekeren te halen en dit voordeel terug te geven aan onze klanten. Verzekeren doe je samen. De premie is van de consumenten, het collectief en niet van de verzekeraar. Met die pot willen we nuttige dingen doen en slimmer schades verzekeren.

Verzekeraars hebben zelf de rotzooi over zich afgeroepen door het consumentisme aan te wakkeren in de slag om de klant. Zo zijn de allrisk claim-maar-raak polissen ontstaan. Je kan consumenten niet kwalijk nemen dat ze hun verzekeraar bellen met een vlek een koffiekleedje als ze op TV reclame maken dat kinderen die een tekening op de muur maken gedekt wordt. Alleen vragen wij ons af of dit met verzekeren te maken heeft. En vooral: er is een hele grote groep fatsoenlijke mensen die nooit claimt, maar daar wel premie voor betaalt. Dan kan je beter bij Deck zitten. Dat scheelt honderden euro’s premie per jaar en je bent zeker net zo goed verzekerd. Met een te gekke service.

Waar willen jullie staan in 2025?

Dan hebben we een substantieel collectief klanten waarmee we het verzekeren weer gezond maken. De klanten gedragen zich fatsoenlijk en dat leidt tot een lagere schadelast dan de bestaande verzekeringen. Substantieel is voor ons 50.000 klanten. Als de schaderesultaten zich ontwikkelen zoals we verwachten en nu zien in de eerste periode dan zijn we succesvol: onze klanten zijn tevreden en betalen lagere premie en de verzekeraar heeft substantieel lagere schadelast en kosten. 75 procent van alle claims is onder 1.000 euro. Die zijn er bij ons uit. Daarnaast dromen wij over het buitenland. Als het in Nederland werkt, dan kan het overal een weg vinden.

Hoe vernieuwend vinden jullie de financiële sector?

De financiële sector is enerzijds erg vernieuwend. Verzekeraars en banken beschikken over veel data en maken daar bij het benaderen van doelgroepen en bepalen van prijzen veel gebruik van. En in Nederland hebben we al jaren direct writers. Daarin lopen we echt voorop.

Anderzijds worstelen veel aanbieders met hun huidige verdienmodel. Het loont om te verdedigen en niet teveel veranderingen door te voeren. Het huidige model lijkt voorspelbaar en zo wordt elk jaar de omzet en winst weer veilig gesteld. Het ontbreekt mijns inziens echt aan lange termijn visie en het denken en doen vanuit klantwensen. Het productdenken is nog aanwezig. Echt vanuit klantbehoeften met oplossingen komen is een grote kans. Met alle data die financiële dienstverleners hebben, kan er veel meer.

Zodra vernieuwing het bestaande model aantast ebt het enthousiasme vaak weg bij de gevestigde orde. Daardoor krijgen mooie ideeën te weinig kans. Ik ben niet voor niets zelf gestart met Deck buiten een grote verzekeraar.

Welke toekomst zien jullie voor de financieel adviseur?

De financiële adviseur blijft bestaan. De oplossing zit in het woord zelf: zo lang het maar oprecht advies is. Daarbij blijven geldzaken niet altijd boeiend en bovenal heel relevant. Daar kan een adviseur op vele manieren invulling aangeven. Opvallend vaak wordt deze vraag overigens gesteld, mijns inziens vanuit onterechte angst. Zet de mogelijkheden van de nieuwe technologie in en blijf vooral goed luisteren naar je klanten. Zij willen geholpen worden.

Zijn financieel adviseurs volgens jullie voldoende in staat om zich te verbinden met de nieuwe ontwikkelingen?

Financiële adviseurs zijn evenals verzekeraars en banken bang om hun verdienmodel te verlaten. Wij werken samen met een aantal adviseurs en voordat de samenwerking is gestart, gaat het vaak vooral over hun verdienmodel, de doorlopende provisie, etcetera. Enige wat wij belangrijk vinden is of we dezelfde doelgroep benaderen met een gezamenlijke visie. Dat is genoeg om te starten met een experiment. Onze visie: gewoon beginnen, leren en als klanten het nut zien komt het verdienmodel vanzelf. Dat denken mis ik eerlijk gezegd wel. En daarmee beperken sommige adviseurs zich en missen de aansluiting met de snel veranderende markt.

‘Financiële adviseurs zijn evenals verzekeraars bang om hun verdienmodel te verlaten’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...