Dilemma’s bij bijzondere risico’s

VVP Event Bijz Risico's 2018 de Vereende resized

Bestaat onverzekerbaarheid in Nederland? Wat is verzekerbaar en wat niet? Bij de Vereende komen dagelijks offerteverzoeken binnen voor bijzondere risico’s die voor dilemma’s kunnen zorgen. Verzekeringsspecialisten Ruud Bolleboom en Gert-Jan Paauw bespraken tijdens de sessie ‘Maatwerkoplossingen voor bijzondere risico’s’ een aantal dilemma’s uit de dagelijkse praktijk.

De Vereende verzekert schaderisico’s van voornamelijk particulieren die andere verzekeraars niet willen, niet kunnen of niet denken te kunnen verzekeren en wij merken dat steeds meer risico’s bij ons worden ondergebracht, zei Bolleboom. “Onze acceptatiecriteria zijn: als wij het risico niet accepteren, creëren we dan een maatschappelijk probleem, is het risico verantwoord en kunnen we het verzekeringstechnisch aan? Als het gaat om intermediaire producten kun je denken aan personen met een strafrechtelijk verleden, die betrokken zijn geweest bij fraude, wanbetaling of veel schades hebben veroorzaakt. Daarnaast verzekeren we coffeeshops, tattooshops, evenementen met gemotoriseerde voertuigen en de relaxindustrie.”

Directievoorzitter Ingrid Visscher, die bij de sessie aanwezig was, zei aanvullend: “Wij streven naar een winst van 4 procent op de premie. Ook zijn we actief bezig om onze verzekerden liefst zo snel mogelijk weer terug te brengen naar de ‘reguliere’ verzekeraars, zoals bijvoorbeeld met ons RijZeker-programma. Wij jagen onze goede klanten het liefste weer zo snel mogelijk weg, zeggen wij wel eens gekscherend.”

Notoir potloodventer

De praktijkgevallen die Bolleboom en Pauw bespraken, zorgden voor levendige discussies waarbij emotie en rationaliteit elkaar afwisselden. Een man van ruim zestig jaar heeft al meer dan veertig schadevrije jaren. Hij is een notoir potloodventer en is door psychologen in feite opgegeven. Voor zijn gedrag is hij meermalen veroordeeld en beboet, die boetes kon hij op den duur niet meer betalen en zijn auto is in beslag genomen. Dan krijgt hij een auto van zijn zoon en komt bij de adviseur om die te verzekeren. De reguliere verzekeraar accepteert dit risico niet en dan wendt de adviseur zich tot de Vereende. Hoezeer de Vereende het gedrag van deze man ook verwerpt, toch kan de Vereende niet op de stoel van de rechter gaan zitten. De man heeft immers een geldig rijbewijs.

Brommobiel

Volgende dilemma. Een man van 73 jaar rijdt één dag na het ingaan van zijn verzekering zijn brommobiel total loss. Gelukkig vallen er geen gewonden. De adviseur belt de schadebehandelaar en die weet te vertellen dat zijn kinderen twijfelen of hun vader nog wel kan deelnemen aan het verkeer. Zij vermoeden dat de man aan het dementeren is. De man heeft echter al een nieuwe brommobiel aangeschaft en wil deze verzekeren. Ook hij beschikt over een geldig rijbewijs. Pauw: “We hebben hem tien rijlessen laten nemen. De instructeur liet ons na deze lessen weten dat hij wel degelijk capabel is om aan het verkeer deel te nemen en dus is dit risico geaccepteerd.”

Een derde casus betrof een opgevoerde trekker. Niet een beetje, maar opgevoerd tot maar liefst 4500 pk. “Dit risico is niet geaccepteerd. Wij zouden dan van elk evenement waar deze trekker aan mee gaat doen alle ins en outs moeten weten. We kunnen immers de veiligheid van toeschouwers en organisatie van onbekende parcours niet inschatten.”

Secret operation

Ander dilemma was rijdend kunstobject Secret Operation 610. Dit betreft een rijdende vergaderzaal op een voormalig militair vliegveld die op afstand wordt bediend. “Dit risico is geaccepteerd. Het vliegveld was alleen nog bestemd voor zweefvliegtuigen en het parcours van de rijdende vergaderzaal komt daar niet in de buurt. Wel kan het object fietsers of ruiters tegenkomen, maar het object is goed zichtbaar en de bestuurder op afstand heeft aantoonbaar ervaring.”

‘Wij jagen onze klanten het liefst weer zo snel mogelijk weg’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Verzekeren van pandemie onhoudbaar? Die vraag stelt zich het Verbond van Verzekeraars in de special Bijzondere Risico's van VVP. Klap No Risk denkt dat er - als...

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

De Vereende biedt voor alle klanten van schuldhulpverleners een AVP en een inboedelverzekering aan tegen een verlaagde premie. De Vereende heeft samen met achttien...

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

De BAVAM-polis is uitgebreid met een aanvullende cyberdekking. Dit in samenwerking met Hiscox. De Vereende mag de cyberverzekering namens Hiscox vanaf 1 januari...

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

De Vereende biedt een verzekeringsoplossing voor het bezorgen van pakketjes per taxi. Black Friday, Sinterklaas, Kerst. Veel taxichauffeurs hebben het financieel...

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

(Kennisartikel de Vereende VVP-special Cyber) Het schilderwerk bij een schilder thuis laat vaak te wensen over. Een dokter negeert vaak de eigen gezondheidsklachten....

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Geen grote veranderingen. Dat is de conclusie uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. In 2019 daalde het aantal gemelde schadegevallen met 1,9 procent...

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

De Vereende komt per 1 augustus 2020 met een nieuw tarief voor de WA-dekking personenauto- en particulier gebruik bestelautoverzekering. Regio, gebruik van de auto,...

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Metname de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend....

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende onderzoekt of het potgrondbedrijven kan verzekeren. De verzekeraar in zijn nieuwsbrief: "Wij werden benaderd met de vraag of wij bereid waren om deze...