Distributie zorgvuldig inrichten

Adfiz ken je vak 2018

Op 1 oktober is de richtlijn Verzekeringsbemiddeling (IMD) vervangen door nieuwe richtlijn Verzekeringsdistributie (IDD). Veel IDD-regels beschrijven zaken die voor de meeste adviseurs in Nederland al dagelijkse praktijk zijn. Doordat deze zaken nu in regels zijn gevat, kan de toezichthouder er gericht op toezien. Concreet betekent dit, dat je in sommige gevallen beter zult moeten vastleggen waarom je wat doet.

In vergelijking met andere EU-landen, heeft de IDD dus relatief weinig impact op Nederland. Dat betekent echter niet dat er helemaal geen gevolgen zijn voor de adviespraktijk. Sommige onderwerpen vergen namelijk wel degelijk aandacht. Dat geldt bijvoorbeeld voor de nieuwe productontwikkelingsregels (POG), die een aanpassing en aanvulling zijn op de PARP-regels. Nieuw is bijvoorbeeld dat de POG niet alleen geldt voor de aanbieder, maar ook voor de bemiddelaar. Dat heeft een aantal consequenties; zowel in je bedrijfsvoering als in je dagelijkse werkzaamheden. Hoe ga je daar praktisch mee om?

Uitwisseling met aanbieders

De POG verplicht aanbieders om ervoor te zorgen dat jij alle relevante informatie over een verzekering tot je beschikking hebt, waaronder het doelgroepprofiel en de distributiestrategie. Voor jou gelden er als distributeur van de verzekering vergelijkbare verplichtingen. Zo moet je met de aanbieder informatie delen die relevant is voor zijn evaluatie van de verzekering. Daarnaast moet je de verzekeraar op de hoogte stellen als een verzekering niet (meer) past in het door de aanbieder opgestelde doelgroepprofiel. Het is verstandig om afspraken te hebben met verzekeraars over welke informatie zij aan jou geven en welke jij aan hen. Adfiz is samen met het Verbond van Verzekeraars en de OvFD bezig om invulling te geven aan deze afspraken in een addendum op het refertemodel SWO. Daarin staan afspraken over de vereiste informatie-uitwisseling om elkaar te helpen te voldoen aan de regelgeving. En ook tot wat die informatie-uitwisseling zich beperkt. Het gaat bijvoorbeeld niet om concurrentiegevoelige informatie en de informatieverstrekking mag niet bedoeld zijn om individuele adviezen te controleren.

‘POG geldt ook voor bemiddelaar’

Inrichting distributieproces

De aanbieder moet zorgen dat je alle relevante informatie ontvangt. Toch vereist de POG dat je je eigen distributieproces zo inricht dat je de relevante informatie ontvangt van de aanbieder. Ook moet je regelmatig evalueren of het proces dat je hebt beschreven nog klopt en actueel is. Zorg er ook voor dat de productinformatie die je ontvangt van de aanbieder toegankelijk is voor je medewerkers en dat ze op de hoogte zijn van de inhoud ervan. Ook hiervoor geldt: beschrijf hoe je daarvoor zorgt. Tot slot leg je vast onder welke doelgroep(-en) je de verzekering distribueert. Voor Adfiz-leden hebben we hiervoor een model gemaakt.

Passend bij doelgroep

Nu de aanbieder verplicht is bij producten een doelgroepprofiel op te stellen, is het logisch dat je dit bij je advies betrekt. Je mag overigens afwijken van het door de aanbieder opgestelde doelgroepprofiel als een product een goede oplossing is voor de vraag van je klant. Leg dit dan wel duidelijk vast in je adviesdocumentatie en noteer ook waarom je ervan af bent geweken.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adfiz: handreiking 'Pensioendienstverlening op maat'

Adfiz: handreiking 'Pensioendienstverlening op maat'

Adfiz heeft de handreiking 'Pensioendienstverlening op maat' gepubliceerd. De handreiking is samen met de pensioensector ontwikkeld in het kader van het aanvalsplan...

Adfiz vreest confettipensioen als keuzebegeleiding niet verbetert

Adfiz vreest confettipensioen als keuzebegeleiding niet verbetert

Het niet verbeteren van de keuzebegeleiding zal leiden tot confettipensioen, meent Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de organisatie...

Informeren of adviseren?

Informeren of adviseren?

(Opinie Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Financieel Vitaal 2023) Onze samenleving digitaliseert in sneltreinvaart. Zorgdeclaraties dienen we in...

Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"

Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"

"Wij herkennen de problemen die de AFM signaleert over cyberverzekeringen." Zo reageert Adfiz op de maandag verschenen AFM-verkenning waarin de toezichthouder verzekeraars...

Adfiz: checklist verplichte precontractuele informatie

Adfiz: checklist verplichte precontractuele informatie

Adfiz heeft een Checklist verplichte pre-contractuele informatie ontwikkeld. Adfiz: "Van algemene informatie over je kantoor tot het essentiele informatiedocument...

IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

Adfiz, Nationale-Nederlanden, NVGA en VNAB zijn een samenwerking gestart met IVA-Business School met als doel vakbekwaam jong commercieel talent te interesseren...

Resultaten Adfiz-leden in 2022 boven verwachting

Resultaten Adfiz-leden in 2022 boven verwachting

De resultaten over 2022 zijn voor de meeste bij Adfiz aangesloten advieskantoren boven verwachting. Ook de daling in hypotheken was lager dan verwacht. Voor 2023...

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

“Vinden jullie harmonisatie ook zo belangrijk als de rest van Europa een provisieverbod afwijst?” Die vraag stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema aan...

Digitale weerbaarheid

Digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! VVP 06-2022) Om financieel adviseurs te ondersteunen bij het cyberveiliger maken van hun eigen onderneming en ze een weg te wijzen door de...

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

De jaarbijdrage 2023 voor de financieel adviseurs is iets hoger dan die van vorig jaar, omdat het aandeel klachten tegen deze dienstverleners is toegenomen. Echter...