Doe mee met PSD2

Het onderwerp haalde zelfs het nos journaal. De AFM maakt zich zorgen over Europese wetgeving die per 1 januari 2018 ingaat en het mogelijk maakt dat uw bankgegevens (transactionele data) door andere partijen gebruikt kunnen worden. Uiteraard alleen met uw toestemming en indien de betreffende partij een bankvergunning heeft.

Zijn de zorgen van de AFM terecht? Of is het slechts een signaal van een toezichthouder die ziet dat de financiële wereld, waar banken een cruciale rol in vervullen, meer en meer opengebroken wordt? Door het enorm versplinterde aanbod van dienstverleners die op de PSD2-ontwikkeling inspelen, krijgt de AFM het drukker dan ooit. Allemaal verschillende partijen die ieder met hun eigen doel voor ogen de data gaan gebruiken. Daar zitten kleine fintech startups bij, maar ook giganten als Google, Facebook en Amazon. Tel daarbij op dat het Europese wetgeving betreft en je kunt voorspellen dat een kwaadwillende partij een bankvergunning aanvraagt in een exotisch Europees land en niet in Nederland. Vanuit beheersen controleoogpunt voor de AFM dus een enorme uitdaging.

Betekenis voor banken

Bij alle banken staat PSD2 hoog op de strategische agenda. Er zijn volop programma’s die inhaken op wat komen gaat. Je zou denken dat de banken juist omdat ze al jaren op de data van klanten zitten een enorme voorsprong op dit gebied hebben. Dat is slechts ten dele waar; terwijl de data voorheen vooral werden ingezet om intern te kunnen sturen op belangrijke bedrijfsprocessen zullen juist de nieuwe spelers de data extern gaan inzetten voor een optimale klantbediening. De traditionele bank verliest hiermee dus mogelijk zijn vele contactmomenten met de klant. PSD2 liberaliseert hierdoor niet alleen de betaalmarkt, maar is een eerste stap naar een ‘open banking’-architectuur, waarbij het traditionele verdienmodel met alleenrecht op data eindig is geworden en men zichzelf opnieuw moet gaan uitvinden.

Adviseurs

Door de komst van PSD2 breken er gouden tijden aan voor de financieel adviseur. Althans als men bereid is digitalisering te omarmen als middel en men het potentieel van PSD2 aangrijpt om een duurzame klantrelatie aan te gaan met doorlopend advies in plaats van eenmalige transacties. Stel je voor dat een consument jou als adviseur toegang geeft om continu met hem mee te kijken. Dan zijn de mogelijkheden om te adviseren en tussentijds bij te sturen natuurlijk oneindig groot. Advies is dan niet meer vooraf voorspellen of achteraf terugkijken, maar realtime meekijken aan de hand van betaalgegevens en proactief met voorstellen komen om eventueel bij te sturen. Feitelijk is inzicht in (betaal)gedrag tenslotte een betere voorspeller van de toekomst dan afgaan op wat mensen zeggen (of wellicht achteraf goedpraten).

Consumenten

PSD2 gaat consumenten helpen in te zien wat hun bankgegevens waard zijn en wat deze voor hen kunnen betekenen. Het maakt consumenten op den duur ook onafhankelijker van een enkele financiële partij. Hetgeen een veel gezondere situatie is. Met name de combinatie van transactionele data met externe databronnen levert bijzondere mogelijkheden op. Denk hierbij aan de vaste lasten van ieder huishouden. Een continue productvergelijking, periodiek extra aflossen op de hypotheek, spaargelden automatisch spreiden over de meest rendabele rekeningen, het bijstellen van een te hoog energievoorschot; dit zijn slechts enkele voorbeelden van alerts en proactieve services die de consument kunnen helpen om geld te besparen, extra te verdienen en het leven aangenamer en overzichtelijker te maken.

De introductie van PSD2 is slechts een tipje van de sluier naar de toekomst toe. Banken worden óf grote open platforms met een API-ecosysteem daaromheen óf sudderen nog jaren door als administratieve fabrieken. Wat ik mij wel afvraag: kan de consument de individuele verantwoordelijkheid aan waar het gaat om het beheren en beschikbaar stellen van zijn eigen data? Wil hij hier wel mee bezig zijn? Eerdere initiatieven met slimme huishoudboekjes en digitale kluizen zijn gestopt of worden vaak maar eenmalig gebruikt door consumenten. Gaat PSD2 helpen dit nu wel te laten slagen?

Een ding is zeker. PSD2 schiet zijn doel niet voorbij. Het zorgt door de keten heen voor de nodige innovatie, efficiency en volop nieuwe concurrentie. Ik zeg: ‘doe allen mee met PSD2!’

‘PSD2 zorgt door de keten heen voor innovatie, efficiency en volop nieuwe concurrentie’

Ralph van Dam is Head of Digital Centraal Beheer Zakelijk

Reactie toevoegen

 
Editie
Evaluatie PSD2: harder trekken aan standaard voor API's

Evaluatie PSD2: harder trekken aan standaard voor API's

PSD2, aldus SEO in een evaluatie in opdracht van Financiën, draagt bij aan meer concurrentie op de markt voor betaaldiensten en aan een gelijker speelveld tussen...

Centraal Beheer: bereidheid verduurzaming verschilt per regio

Centraal Beheer: bereidheid verduurzaming verschilt per regio

Er zijn grote regionale verschillen in bereidheid om te verduurzamen, vooral tussen Zuid- en Noord-Nederland, aldus onderzoek onder ruim 600 Nederlanders door onderzoeksbureau...

Centraal Beheer organiseert 'Beterweters blikken vooruit'

Centraal Beheer organiseert 'Beterweters blikken vooruit'

Centraal beheert organiseert op 9 maart van 12.00 – 13.00 uur voor de tweede keer het gratis online event ‘Beterweters blikken vooruit’. In de...

Recordaantal schademeldingen Dudley en Eunice

Recordaantal schademeldingen Dudley en Eunice

Het Verbond van Verzekeraars verwacht een recordaantal schademeldingen als gevolg van de stormen Dudley en Eunice. Eunice staat in de top-3 van zwaarste stormen...

Volop dynamiek in adviseursmarkt

Volop dynamiek in adviseursmarkt

(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Beweging is er altijd wel in de adviesmarkt, maar nu is de dynamiek wel heel groot. John...

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

Waardering voor energiezuinig en comfortabel huis groeit

Waardering voor energiezuinig en comfortabel huis groeit

(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) De coronacrisis heeft een stille woonrevolutie veroorzaakt. Bijna tachtig procent van...

Drempels wegnemen

Drempels wegnemen

(Rondetafelgesprek met partners ABN Amro, AnsvarIdéa, Centraal Beheer, Financieel Zeker, Lot Hypotheken en Scildon in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021)...

Ralph van Dam: van betekenis zijn bij herstel

Ralph van Dam: van betekenis zijn bij herstel

"Zo is er een enorme schuldenlast die ontstaan is door COVID die opgelost moet worden. De kleine ondernemers overzien dit niet. Met gebruikmaking van de recent geïntroduceerde...

Centraal Beheer lanceert 61e ‘Even Apeldoorn bellen'-commercial

Centraal Beheer lanceert 61e ‘Even Apeldoorn bellen'-commercial

Freedom. Zo heet de 61ste ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial van Centraal Beheer. De verzekeraar: "De nieuwe commercial, geregisseerd door Matthijs van...