Een VTC zit aan de top van de kennispiramide

de Vereende logo groot

Of verzekeraars het nu een VerzekeringsTechnische Commissie (VTC) of Projectgroep Verzekeringstechniek noemen; het idee erachter is vaak hetzelfde. Een VTC of Projectgroep is vraagbaak, helpt verzekeringsproducten te ontwikkelen en doet de periodieke verplichte review, adviseert het management en houdt de polisvoorwaarden actueel.

Bij de Vereende (Schade en Verzekeringswerken) heet deze vraagbaak VTC. En daar waar andere verzekeraars de verantwoordelijkheid van een VTC of projectgroep specificeren naar bepaalde producten, denk aan brand gerelateerde verzekeringen, doet de Vereende dat niet. De vier leden van de VTC komen vanuit verschillende disciplines. Door de clustering van deze disciplines is het een VTC met een grote hoeveelheid expertise en ervaring.

Hans van der Wouden, Senior Specialist Verzekeringstechniek, is de voorzitter van de VTC. Jelle Smits, ook Senior Specialist Verzekeringstechniek, brengt zijn kennis en ervaring vanuit het Waarborgfonds en het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars mee. Herman Keijzer is Senior Acceptant Zakelijk en Gert-Jan Paauw Senior Acceptant particulier.

Paauw: “De VTC kun je zien als vraagbaak en interne zoekmachine. In principe is de VTC er voor verzekerings(technische) vraagstukken waar onze collega’s tegenaan lopen. Is het antwoord op een vraag van een tussenpersoon niet bij de acceptant of schadebehandelaar bekend? Dan weet de VTC het antwoord. Omdat er ‘maar’ één VTC binnen de organisatie is, weet iedereen ons te vinden. De lijnen zijn kort.

De VTC heeft in de zin van kennisdeling mede de taak om het kennisniveau, zowel van onszelf als van alle collega’s, op niveau te houden en op een hoger niveau te brengen. Belangrijk, want zonder voldoende kennis is een goede dienstverlening niet mogelijk.” De VTC komt periodiek voor overleg bij elkaar. Tijdens het overleg nemen de VTC-leden de binnengekomen vragen door en handelen deze af. De agendapunten worden door de leden van de VTC zelf ingebracht, maar ook door directie, management en collega’s van de schade- en acceptatieafdeling. Dit betekent dat de VTC ook altijd de status van een agendapunt terugkoppelt aan diegene het punt heeft ingebracht.

Het laatste verzekeringsproduct dat vanuit de VTC ontwikkeld is, is de zogenoemde WEGAM-dekking. De WEGAM-dekking is speciaal ontwikkeld voor bedrijven die in de reguliere verzekeringsmarkt niet of moeilijk een WEGAM-dekking kunnen afsluiten. n

Leden VTC stellen zich voor

Gert-Jan Paauw , Senior Acceptant Particulier: “Als senior acceptant houd ik me bezig met het opleiden en begeleiden van de junior-acceptanten en de acceptanten op de afdeling. Ik ben hun vraagbaak, sparringpartner en fiatteur. Daarnaast heb ik een rol bij de complexere acceptatievraagstukken.”

Jelle Smits : “Ik ben ruim dertig jaar werkzaam in de verzekeringsbranche, vanaf 2001 bij de Vereende (Waarborgfonds / Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars) in verschillende (management-)rollen. Mijn huidige specialismen zijn WAM, letsel- en buitenlandschade en fraudebestrijding. Binnen het vakgebied onderhoud ik veel externe contacten en ben ik betrokken bij de branche-opleidingsprogramma’s.”

Hans van der Wouden , Senior Specialist Verzekeringstechniek: “Sinds 1980 ben ik werkzaam in de branche. Vanaf 2008 bij de Vereende in zowel schadebehandeling en acceptatie. Mijn huidige specialismen zijn beroepsaansprakelijkheid, auto- en brandverzekeringen en aansprakelijkheids-verzekeringen voor bedrijven. Binnen het vakgebied onderhoud ik veel externe contacten en ben ik betrokken bij de branche-opleidingsprogramma’s.”

Herman Keijzer , Senior Acceptant Zakelijk: "Ik vind het iedere keer een uitdaging om een verzekeringsoplossing te vinden voor bijzondere risico’s. Dit in nauwe samenwerking met de financieel adviseur en zijn relatie. Ik houd me bezig met de meer complexe vraagstukken. Daarnaast begeleid ik acceptanten en leid junior-acceptanten op."

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...