Een VTC zit aan de top van de kennispiramide
Of verzekeraars het nu een VerzekeringsTechnische Commissie (VTC) of Projectgroep Verzekeringstechniek noemen; het idee erachter is vaak hetzelfde. Een VTC of Projectgroep is vraagbaak, helpt verzekeringsproducten te ontwikkelen en doet de periodieke verplichte review, adviseert het management en houdt de polisvoorwaarden actueel.
Bij de Vereende (Schade en Verzekeringswerken) heet deze vraagbaak VTC. En daar waar andere verzekeraars de verantwoordelijkheid van een VTC of projectgroep specificeren naar bepaalde producten, denk aan brand gerelateerde verzekeringen, doet de Vereende dat niet. De vier leden van de VTC komen vanuit verschillende disciplines. Door de clustering van deze disciplines is het een VTC met een grote hoeveelheid expertise en ervaring.
Hans van der Wouden, Senior Specialist Verzekeringstechniek, is de voorzitter van de VTC. Jelle Smits, ook Senior Specialist Verzekeringstechniek, brengt zijn kennis en ervaring vanuit het Waarborgfonds en het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars mee. Herman Keijzer is Senior Acceptant Zakelijk en Gert-Jan Paauw Senior Acceptant particulier.
Paauw: “De VTC kun je zien als vraagbaak en interne zoekmachine. In principe is de VTC er voor verzekerings(technische) vraagstukken waar onze collega’s tegenaan lopen. Is het antwoord op een vraag van een tussenpersoon niet bij de acceptant of schadebehandelaar bekend? Dan weet de VTC het antwoord. Omdat er ‘maar’ één VTC binnen de organisatie is, weet iedereen ons te vinden. De lijnen zijn kort.
De VTC heeft in de zin van kennisdeling mede de taak om het kennisniveau, zowel van onszelf als van alle collega’s, op niveau te houden en op een hoger niveau te brengen. Belangrijk, want zonder voldoende kennis is een goede dienstverlening niet mogelijk.” De VTC komt periodiek voor overleg bij elkaar. Tijdens het overleg nemen de VTC-leden de binnengekomen vragen door en handelen deze af. De agendapunten worden door de leden van de VTC zelf ingebracht, maar ook door directie, management en collega’s van de schade- en acceptatieafdeling. Dit betekent dat de VTC ook altijd de status van een agendapunt terugkoppelt aan diegene het punt heeft ingebracht.
Het laatste verzekeringsproduct dat vanuit de VTC ontwikkeld is, is de zogenoemde WEGAM-dekking. De WEGAM-dekking is speciaal ontwikkeld voor bedrijven die in de reguliere verzekeringsmarkt niet of moeilijk een WEGAM-dekking kunnen afsluiten. n
Reactie toevoegen
Editie
Meer over
Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds
Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer: Het...
Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest
Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...
Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...
Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer
Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...
Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...
Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”
We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...
Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”
We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...
Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende
In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. De...