Einde aan het autobezit

“Pak als bestaande partij innovatie op, anders word je overruled door nieuwkomers.” Dat zei mede-oprichter Michel Schaft van We are sure in VVP 3. “Zeker wanneer weten regelgeving eenmaal op innovatie zijn aangepast, zal het snel gaan. Over tien jaar hebben we geen schadeverzekeringen meer.” Zijn uitspraak zorgde voor veel ophef onder het intermediair. Schaft werd vooral weggezet als doemdenker.

Neemt niet weg dat de wereld wel degelijk in snel tempo aan het veranderen is. In NRC stond een aardig verhaal van Deloitte (dat overigens betaalde voor plaatsing in de krant).

Het bedrijf interviewt Silicon Valleygoeroe Brad Templeton die in het verleden bij Google werkte en tegenwoordig lezingen geeft over onder meer zelfsturende auto. Volgens Templeton gaat het snel met de ontwikkeling van dergelijke auto’s. “Duitse autofabrikanten zijn al vrij ver, maar ik vind dat Google echt vooroploopt. Google heeft al 1,2 miljoen testkilometers afgelegd met zijn zelfrijdende auto.’

Op dit moment heeft Mercedes een model dat het stuur van je overneemt in de file. Ook Volkswagen en Volvo hebben soortgelijke modellen en Tesla is ook vrij ver. “Maar de weten regelgeving speelt een bepalende rol in dit verhaal. Het is namelijk niet toegestaan om een auto zonder bestuurder de weg op te sturen. Auto’s moeten aan strenge voorwaarden voldoen om de weg op te mogen. Daarom heeft de Google Car zijspiegels. Niet omdat die nodig zijn om de auto veilig te laten rijden, maar omdat de wet het voorschrijft.” Templeton voorspelt dat autobezit binnen een aantal jaren verleden tijd is.

“Ik voorzie dat we over een aantal jaar auto’s per minuut huren die bovendien zelf naar je toe rijden. Daardoor kun je voor elke situatie het juiste type auto huren. Dus niemand heeft meer een eigen auto, je laat er gewoon eentje voorrijden.” Hij vraagt zich wel af of dergelijke diensten snel in Amsterdam beschikbaar zijn. “Jullie zijn immers massaal verslaafd aan de fiets. Overigens denk ik dat we de fiets in de toekomst ook gaan sharen met elkaar.

Dus net als de auto kun je ook de fiets per minuut huren waar en wanneer je maar wil. Dan kun je ’s morgens met de fiets naar je werk en als het ’s middags regent, ga je met de auto weer naar huis.” De vraag is hoe zit het met de veiligheid van de software van zelfsturende auto’s. Kun je auto’s hacken en bijvoorbeeld van een afstand overnemen? Templeton: “Ik wil het probleem niet bagatelliseren, maar je kunt je afvragen of we ons niet veel te druk maken om dit risico. Zet het eens af tegen het aantal mensen dat jaarlijks wereldwijd omkomt door auto-ongelukken.

De zelfsturende auto is vele malen veiliger dan de gewone auto, dus wat mij betreft moet de ontwikkeling van de zelfsturende auto niet worden stilgelegd omwille van het risico op hacken.” Templeton begrijpt dat de data die deze auto’s genereren een issue kan zijn. Dit is echter een nieuwe discussie. “Persoonlijk zou ik het toejuichen als er bedrijven komen waar je anoniem een auto kunt huren. Maar het probleem is dat alle ontwikkelaars van deze auto’s de nadruk leggen op veiligheid – en daar ben ik het mee eens – en niet op privacy. Als er iets misgaat tijdens een rit, willen ze namelijk aan de data kunnen zien waarom dat is gebeurd zodat ze het probleem kunnen verhelpen. En daarnaast: als jij schade veroorzaakt aan het interieur van zo’n auto, omdat je bijvoorbeeld je milkshake laat vallen, willen ze je kunnen achterhalen.” Schaft concludeerde in VVP: “Er zijn best partijen die in beweging zijn gekomen, maar de grootste gemene deler beweegt te weinig. Dit terwijl er voor nieuwkomers enorme kansen liggen in de combinatie van nieuwe technologie en vertrouwenscrisis. Als bestaande partijen niet snel ook innoveren, gaan buitenstaanders de markt overnemen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Michel Schaft vertrekt bij Meijers assurantiën

Michel Schaft vertrekt bij Meijers assurantiën

Michel Schaft vertrekt op 1 maart 2012 bij Meijers Assurantiën, waar hij algemeen directeur is. Hij zegt een nieuwe wending aan zijn loopbaan te willen geven....