Emotionele intelligentie

Reanne Dalger 0223

(Reane Dalger in VVP 3, 2023) Een tijdje terug kwam ik de cultuurkaart financiële sector tegen, die al sinds 2014 bestaat. De argumentenfabriek maakte de cultuurkaart in opdracht van onder anderen: duisenberg school of finance, de nvb en de vrije universiteit. Op de kaart staan de waarden en bijbehorende werkhoudingen van de gewenste cultuur in de financiële sector.

De kaart is het resultaat van drie bijeenkomsten in februari en maart 2014 waarin jonge mensen (tot 35 jaar) in wisselende samenstelling nadachten en discussieerden over de gewenste cultuur. De deelnemers waren werkzaam bij banken, verzekeraars, pensioenfondsen, financiële toezichthouders, waren student of werkten bij zakelijke dienstverleners zoals advocatenkantoren of adviesbureaus. De bedoeling van de kaart was de dialoog over de cultuur aan te jagen en naar een hoger plan te tillen.

De vraag: ‘ Wat zijn voor toekomstige leiders in de financiële sector de waarden van de gewenste cultuur en welke werkhoudingen horen hierbij?’ stond centraal en het antwoord liet zich samenvatten in vijf kernwoorden:

  • Betrouwbaar: wij staan voor betrouwbaarheid en stabiliteit;
  • Betrokken: wij zijn doordrongen van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid;
  • Ambitieus: wij willen onszelf elke dag verbeteren;
  • Integer: wij zijn integer en onafhankelijk;
  • Dienstbaar: wij dienen het belang van onze klanten.

Nu, bijna tien jaar later, vraag ik me af of deze kernwoorden nog steeds van belang zijn voor toekomstige leiders of dat er nog één kernwoord bij kan. Als toevoeging denk ik aan Emotionele Intelligentie: wij kunnen ons inleven in de situatie van de klant zonder te oordelen.

Zonder oordelen

Zonder te oordelen… dat zou mooi zijn. Nog altijd hoor en lees ik verhalen van mensen die het financieel niet goed voor elkaar hebben. En ik zie het ook in mijn eigen omgeving. De reacties zijn meestal oordelend met een gebrek aan empathie. “Ja, je moet je vaste lasten toch als eerste betalen!” of “Hoezo kun je niet rondkomen van dát salaris?!” Of deze: “Ja, dat je schulden hebt, is toch écht je eigen schuld hoor!” Het is makkelijk oordelen als je zelf niet de klappen van de zweep hebt gevoeld. Als je gelukkig getrouwd bent of als jouw gezondheid je niet in de steek heeft gelaten. Maar ook als jouw ouders je vroeger de nodige know how op financieel gebied hebben meegegeven. Ook dan behoor je tot de gelukkigen.

Empathie

In FD Persoonlijk Magazine van zaterdag 22 april jl. stond een interview met Internationaal Hoofdeconoom bij de ING, Marieke Blom. Zij gaf aan dat ze door haar ziekte veranderd is, zij is zachter en begripvoller tegenover mensen die niet van nature alles voor elkaar krijgen. Zij heeft het weliswaar niet over de groep mensen die ik bedoel, maar het geeft wel aan dat er vaak iets heftigs/ingrijpend in iemands leven of omgeving moet gebeuren voordat men empathie kan voelen en tonen. Niet iedereen is gezegend met een voortreffelijk financieel inzicht en niemand vraagt om financiële problemen (uitzonderingen daargelaten). Toekomstige leiders kunnen zich onderscheiden door meer empathie te tonen en de mensen in de maatschappij te helpen met de financiële bewustwording.

Reane Dalger is oprichter van Spirited Finances. Zij is ruim 23 jaar financial en werkt de laatste zeven jaar als ZZP’er in de woningcorporatiesector als financieel adviseur op het gebied van de bedrijfsvoering en governance. Daarnaast is zij spiritueel/Mindfulness coach en helpt zij klanten op het gebied van financiële bewustwording.

‘Toekomstige leiders kunnen zich onderscheiden door meer empathie te tonen’

Reactie toevoegen