‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

Facebook like thumb

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van vvp online: de rubriek like & unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de financiële sector? Wat kan er beter? We lichten de markante uitspraken eruit.

Marieke van Zuien (BNP Paribas Cardif):

“Ik zeg natuurlijk niets nieuws als ik constateer dat wij wel érg veel wetten, regels, leidraden en zelfregulering hebben waar we met z’n allen rekening mee moeten houden en ik merk dat we er als branche, als ‘systeem’, soms echt een beetje verstrikt in raken. In mijn ogen is er een frisse, vooruitkijkende mindset nodig om weer lucht in het systeem te krijgen en ruimte te maken.”

Ruud van der Wal (Monuta):

“De intentie is er bij adviseurs vaak wel om over uitvaartkosten te praten en men geeft aan dat ‘het er gewoon bij hoort’. Maar nog te vaak horen we dat men te druk is -geweest-met PE-examens en natuurlijk hypotheektransacties. Begrijpelijk, echter de behoefte van de klant verandert echt niet omdat de hypotheekmarkt booming is.”

Christian Bouter (Advieskeuze.nl):

“Op ons platform zien wij een groot verschil tussen hypotheek- en verzekeringsadviseurs als het gaat om openheid over dienstverlening, tarieven en klanttevredenheid. Ongetwijfeld heeft het provisieverbod een verschil gemaakt in de hypotheeksector: het is voor adviseurs onontbeerlijk geworden om hun toegevoegde waarde te laten zien. De tendens die in de hypotheekbranche zichtbaar is, zou meer uit mogen waaien naar andere dienstverleningssectoren.”

Fred de Jong (onderzoeker):

“Juist doordat het nu economisch beter gaat, hebben veel ondernemers de neiging om de ingezette transitie naar meer klantgericht ondernemen stop te zetten. Terwijl je juist als de zon schijnt het dak moet repareren. De sector zou meer moeten investeren in kwaliteit van data, digitale dienstverlening en innovatieve businessmodellen om de komende jaren te kunnen profiteren van de kracht van financieel advies en de intieme relatie met je klant.”

Bart de Nie (SEH):

“Al te zeer wordt vakbekwaamheid als een pure kostenpost gezien en niet als een investering in de klant. Om een klant te adviseren zijn de juiste houding, vaardigheden en competenties onontbeerlijk.”

Iris Brik (Fine Tuning Personal Finance):

“Wat momenteel nog niet goed is geregeld is, dat de zorgplicht naar de klant in de markt dikwijls te eng wordt uitgelegd, waardoor de consument in bepaalde gevallen onnodig meer tijd en geld kwijt is. Acceptatie van onafhankelijk en objectief door de klant ingewonnen advies op basis waarvan dienstverleners klanten helpen hun product te kiezen bespaart de klant tijd en geld en maakt van execution only een excellent advies.”

Richard Meinders (SVC Groep):

“De laatste jaren zien we steeds vaker individualistische oplossingen in verzekeringsland. Hierbij wordt, om de concurrentiepositie of de winstmarge goed te houden, vooral gemikt op doelgroepen met een goed risicoprofiel. Door groepen uit te sluiten van betaalbare verzekeringsoplossingen of financieel advies zal het vertrouwen in de branche afnemen. Ik zou dan ook graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan wel te herstellen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Marieke van Zuien gaat BNP Paribas Leasing Solutions leiden

Marieke van Zuien gaat BNP Paribas Leasing Solutions leiden

Marieke van Zuien gaat per 1 januari 2023 een andere functie binnen BNP Paribas vervullen. Zij wordt dan CEO van BNP Paribas Leasing Solutions in België en...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Het belang van breed duurzaam advies

Het belang van breed duurzaam advies

Duurzaamheid kent meerdere kanten dan alleen een ecologische, het is zaak dat financieel adviseurs daar meer oog voor krijgen. Aldus de whitepaper ‘Het belang...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Actief klantbeheer collectief stimuleren

Actief klantbeheer collectief stimuleren

(Marieke van Zuien, stichting Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als het gaat om de invulling van wat in de sector al geruime...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

(Onderzoeker Fred de Jong in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema en zij verwachten dat het de komende...