Geen dekking voor kosten haken breekwerk bij waterschade

SCHADE – Consument heeft een verzekering voor zijn woonhuis. Verzekerd is iedere onvoorzienbare schade tijdens de looptijd van de verzekering. Bij waterschade zijn ook verzekerd de redelijke kosten van het hak- en breekwerk dat nodig was om het defect aan de waterleidingen op te sporen. Bij de consument ligt een waterleiding onder de betonvloer in het zand. Deze waterleiding lekt.

In de polisvoorwaarden is bepaald dat er geen dekking is voor schade door eigen gebrek én schade die geleidelijk ontstaat. Een verzekeraar die zich op een uitzondering in de polisvoorwaarden wil beroepen, dient dit te bewijzen. Naar het oordeel van de commissie slaagt de verzekeraar hierin niet en dient de verzekeraar dus de kosten van de vervanging van de waterleiding te vergoeden.

De kosten van het hak- en breekwerk, dat nodig was om de oorzaak te achterhalen, hoeft de verzekeraar niet te vergoeden. De geschillencommissie volgt hierbij de volgende – opvallende – redenatie: verzekerd is de schade aan de woning. Het weglekkende water uit de lekkende waterpijp is terechtgekomen in het zandbed onder de stortvloer van de woning. Dit heeft niet geleid tot (gevolg)schade aan de woning van de consument. Hierdoor is er geen sprake van gedekte waterschade. Hak- en breekwerk komt uitsluitend voor vergoeding in aanmerking als er sprake is van verzekerde waterschade. Nu hiervan geen sprake is komen ook de kosten van het hak- en breekwerk niet voor vergoeding in aanmerking

Reactie toevoegen

 
Editie
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...