Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

Actief Klantbeheer groepsfoto 2021

(Branchepartijen over Manifest Actief Klantbeheer, VVP 4) Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Dat is het doel van een aantal marktpartijen die op 1 juli het manifest Actief Klantbeheer hebben ondertekend. Streven is dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Dat is goed voor de adviseur, maar bovenal voor de klant. Waarom is het juist nu nodig dit initiatief te lanceren? VVP vroeg het aan een aantal deelnemende marktpartijen.

De deelnemende partijen (tot dusver) vertegenwoordigen ieder een deel van de hypotheekketen. Adfiz vertegenwoordigt adviseurs, FlexFront is betrokken als serviceprovider, Obvion en ABN Amro als geldverstrekker en Vereniging Eigen Huis is de directe schakel met huizenbezitters. Ook zijn kennispartners Nationale Hypotheekbond, Helder Beheerd en Dukers & Baelemans aangehaakt. VVP is mediapartner. Het initiatief staat open voor nieuwe deelnemers.

Eerste wapenfeiten zijn een website met daarop informatie rondom Actief Klantbeheer (www.actiefklantbeheer.nl). De site wordt continu aangevuld met informatie, kennis en tools. Daarnaast wordt er door partijen in co-creatie gewerkt aan een framework en een brancheonderzoek, zijn er leerdoelen bepaald voor een opleiding en is het eerste opleidingsaanbod ontwikkeld.

 

De kurk waar je kantoor op drijft

“Actief klantbeheer kan de kurk zijn waar je advieskantoor op drijft. Het is een vaste inkomstenstroom uit je lopende hypotheekportefeuille, zo begin je niet ieder jaar/maand weer op nul”, aldus Mark Groenendijk, verantwoordelijk voor de intermediaire distributie bij ABN Amro. Hij heeft meer dan twintig jaar ervaring in financiële dienstverlening.

Onder actief klantbeheer verstaat Groenendijk dat de adviseur afspraken maakt met de klant over het contact en de dienstverlening met de klant na het passeren van de hypotheek. Conform afspraak kan dan gedurende de looptijd regelmatig contact met de klant plaatsvinden om te bespreken of de hypotheek (en eventuele andere zaken) nog steeds voldoet aan de doelstellingen die de klant bij het afsluiten voor ogen had. Dit geeft tevens de gelegenheid om nieuwe inzichten te delen zowel vanuit nieuwe producten en voorwaarden als ook gewijzigde omstandigheden bij de klant. Het initiatief daartoe ligt bij het intermediair.”

Waarom dit zo belangrijk is, is volgens Groenendijk heel eenvoudig. “Het dak moet je repareren als de zon schijnt en niet als het regent. Bestaande klanten hebben ook behoefte aan bevestiging van de gemaakte keuzes. Er verandert immers veel in de hypotheekwereld en de klant kan daar vaak profijt van hebben. Actief klantbeheer is dan een hele mooie service en soms tevens een nieuw adviesmoment voor de adviseur.”

“Er komen ook tijden dat er minder nieuwe klanten aan de voordeur staan. Daarom is het goed om nu te investeren in actief klantbeheer. Investeer nu het goed gaat en pluk daar straks de vruchten van. Klanten verdienen ook aandacht gedurende de looptijd van het financiële product. Je zult nog versteld staan van de doorverwijzingen die van je bestaande klanten zullen komen.”

“Je bestaande klanten verdienen ook meer aandacht. Zij zijn loyaal aan je kantoor, zij hebben voor je inkomen gezorgd. Als je iedere week op zoek moet gaan naar nieuwe klanten, gaat dat ten koste van je bestaande klanten. En als er straks economische tegenwind is, zul je er als kantoor veel profijt van hebben.”

“Het zou mooi zijn als adviseurs wat vaker uit de waan van de dag stappen en een paar uur per week aandacht gaan krijgen voor de bestaande portefeuille. Dit vergt tijd en soms een andere zienswijze. Het mooie is ook dat dit een branche-initiatief is zonder het oogmerk om je eigen winkel te promoten. Gezamenlijk nog beter voor de klant zorgen; dat is mijn uitgangspunt.”

 

Rust voor klant én adviseur

“Actief klantbeheer levert advieskantoren en klanten exact hetzelfde op: rust. Voor de klant omdat hij ‘in control’ is over de financiën. Voor de adviseur omdat hij ‘in control’ is over de portefeuille en een businessmodel in handen heeft dat in goede en slechte jaren een vaste basis biedt”, aldus Martin Holleman, zo’n vijf jaar binnen Adfiz actief als adviseur Public Affairs en Beleid met onder andere financiële planning als aandachtsgebied.

Holleman verstaat onder actief klantbeheer: een doorlopende relatie tussen klant en adviseur, waarbij productadvies niet het sluitstuk maar onderdeel is van een doorlopend adviestraject. Het onderwerp is volgens hem van belang omdat veel consumenten stress ervaren, omdat zij dagelijks veel (financiële) keuzes moeten maken met een tekort aan tijd en een overvloed aan informatie. “Een regelmatige check-up door een adviseur is hiervoor de oplossing. De AFM ziet het belang van zo’n regelmatige check-up ook en de vraag is nu bij wie die verantwoordelijkheid neergelegd gaat worden. Ik vind het mooi dat we als branche met Actief Klantbeheer laten zien een unieke waarde te kunnen bieden bij de nazorg.”

Volgens Holleman is het juist nu goed om het initiatief Actief Klantbeheer te lanceren. “Ik zie een toenemende motivatie bij adviseurs om hiermee aan de slag te gaan en een toename van tools om het eenvoudig en laagdrempelig in te regelen. Als we als sector deze twee trends weten te bundelen, hebben we goud in handen voor de adviseur en de klant.”

“Wij willen advieskantoren die succesvol aan de slag zijn met actief klantbeheer een podium bieden. Ondernemers leren graag van collega-ondernemers en dat is iets wat ik vanuit de branchevereniging graag faciliteer. Het zou mooi zijn als ieder advieskantoor in 2022 de tools heeft om van actief klantbeheer een succes te maken.”

Holleman steunt dit gezamenlijke initiatief Actief Klantbeheer. “Vanuit Adfiz heb ik met de commissie Financiele Planning twee jaar geleden met een aantal adviseurs het stappenplan Actief Klantbeheer gelanceerd. Verschillende advieskantoren hebben deze checklist gebruikt om actief klantbeheer te implementeren in hun kantoor. Zij hebben laten zien dat actief klantbeheer en een gezond en toekomstbestendig businessmodel hand in hand gaan. Ik hoop dat we met het initiatief Actief Klantbeheer advieskantoren gaan inspireren om actief klantbeheer ook op de agenda gaan zetten.”

 

Samen direct aan de slag

“Actief klantbeheer levert natuurlijk een hele mooie binding met je klant op. Op deze manier wordt de kans groot dat de klant bij een life event weer bij je terugkomt. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de klant echt bereid is om te betalen voor de adviseur die er actief voor zorgt dat zijn of haar hele financiële huishouding op orde is”, aldus Mark Dukers, Business Consultant bij Dukers & Baelemans.

Dukers verstaat onder actief klantbeheer: “Op pro-actieve wijze samen met je klanten hun financiële huishouding en hun wensen en doelstelling in lijn met elkaar brengen en houden.”

“Financiën zijn – als we eerlijk zijn – voor veel mensen geen bijster interessant onderwerp. Toch hebben financiele zaken enorme impact op het leven van hen. Om het in mooi Nederlands te zeggen: low interest en high impact. Die combinatie vraagt om een vertrouwenspersoon die mensen pro-actief helpt om ervoor te zorgen dat de financiële huishouding klopt met de wensen en doelstellingen die zij ambiëren en die hen beschermt tegen risico’s die zij niet kunnen dragen. De terugtrekkende overheid maakt dit alleen maar belangrijker. Deze eigen verantwoordelijkheid in combinatie met het gegeven dat het thema lage interesse kent, roept om goede begeleiding.”

Volgens Dukers wordt er al langer gesproken over actief klantbeheer, maar komt het nog lastig van de grond. “Naast de terugtrekkende overheid, komen er ook veranderingen op pensioenvlak bij. Er wordt steeds meer van klanten gevraagd. Nu hier actief mee zijn, maakt dat klanten hun huishouding goed in beeld hebben. Tevens denk ik dat de huidige lucratieve hypotheekmarkt voor de adviseur niet blijvend zal zijn. Door nu met actief klantbeheer aan de slag te gaan, zorg je ervoor dat je als kantoor een verdienmodel erbij hebt als deze markt daadwerkelijk daalt.”

“Wij ondersteunen dit initiatief omdat we vinden dat we als sector actief met onze klanten aan de slag moeten gaan, zonder dat daar direct een product aan gekoppeld is. Daarbij komen we samen tot een verdienmodel dat voor advieskantoren interessant is. Het zou mooi zijn als we met de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel in 2023 – dat voor veel klanten een ijkmoment zal zijn – actief klantbeheer al echt draaiende hebben. Dit jaar maken we daar wat mij betreft al direct een start mee.”

 

Hogere klantloyaliteit

“De klant is de basis van je bedrijf. Hij of zij heeft je gemaakt tot wat je nu bent. Als je een echte relatie met je klant wil aangaan, stopt dit niet bij het eenmalig ‘regelen’ van de hypotheek. Er verandert zoveel in een mensenleven”, aldus Peter Wormskamp, samen met Dirk van Haarlem eigenaar van Helder Beheerd.

Helder Beheerd heeft inmiddels meer dan 500 adviesbedrijven geholpen bij het inrichten van hun bedrijf met actief klantbeheer als rode draad. Onder actief klantbeheer verstaat Wormskamp dat wat er in het gezamenlijke manifest is geformuleerd: ‘Het totaal van activiteiten dat bijdraagt aan het bevorderen van de financiële gezondheid van consumenten door het actief onderhouden van de relatie met bestaande klanten.’

Wormskamp: “In de basis gaat het erom dat de klant financieel bewust is. De financieel adviseur heeft hier een belangrijke rol in. Naast het bewust maken gaat het om adviseren. Dat kun je vertalen als ‘dat een financieel adviseur op kruispunten naast de klant staat om hem of haar te helpen bij het maken van bewuste keuzes’.”

Wormskamp benadrukt dat de klant de basis is van elk adviesbedrijf. Daarom is het belangrijk om een échte relatie met je klanten aan te gaan. “Redenen zijn er te over. Denk aan de toenemende aandacht van de toezichthouder voor nazorg, de hypothekenmarkt waar het huizenaanbod schaars is en het oversluiten op enig moment ook minder zal worden. Advieswerkzaamheden voor bestaande klanten geven een constantere stroom aan opdrachten. Daarnaast neemt de waarde van je portefeuille toe. Plus, en dat is in the end het belangrijkste: de klanttevredenheid en de klantloyaliteit nemen toe.

“Tegelijkertijd is het nu druk en wordt er nu geld verdiend. Repareer daarom nu het dak zolang de zon nog schijnt.” “Met dit initiatief willen we bereiken dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel adviesbedrijven. Dit doen we door te informeren over en te helpen bij het initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Ik geloof in de kracht van de adviseur. Ik ben ervan overtuigd dat je een klant helpt als je regelmatig ‘bijpraat’ over de actuele situatie. Dan blijft een advies passend en ga je samen op weg naar de financiële doelen. Vanuit Helder Beheerd zien we nog te vaak dat de bestaande klant niet de aandacht krijgt die hij of zij verdient. En dat is erg jammer. Dit initiatief, met een vertegenwoordiging van de verschillende partijen in de hypotheekketen, kan hier een stimulerende rol in spelen. Het initiatief is non-commercieel. We zijn als partijen in de markt verenigd om samen het gezamenlijke doel te realiseren. En dat is mooi!”

 

Boost voor nu en in de toekomst

“Voor de onafhankelijke financieel adviseur is het goed uitvoeren van actief klantbeheer een potentiële boost voor de winstgevendheid van zijn kantoor, nu en in de toekomst”, aldus Dylan Dresens, algemeen directeur FlexFront.

Onder actief klantbeheer verstaat Dresens het blijvend ondersteunen, begeleiden en adviseren van de klanten, in de dagen, maanden, jaren na het initiële hypotheek- of financieel advies. “Voor klanten is het belangrijk, omdat er altijd life events kunnen optreden met financiële impact. Op dat soort momenten is het belangrijk advies te krijgen en onderbouwd beslissingen te nemen. Dit kan veel problemen voorkomen en rust opleveren. Naast impactvolle life events zijn er ook gewoon ontwikkelingen die leiden tot een nieuwe situatie, bijvoorbeeld een lagere Loan to Value. Ook dan kan het voor een consument zeer nuttig zijn advies te krijgen. Soms is een bepaalde verzekering niet meer nodig, kan de risico-opslag van de hypotheek af, etcetera. Dit levert direct lagere maandlasten op voor de klant. Actief klantbeheer kan op deze manier zeer rustgevend en kostenbesparend voor de klant zijn.”

Het goed uitvoeren van actief klantbeheer is volgens Dresens een potentiële boost voor de winstgevendheid van zijn kantoor, nu en in de toekomst. “Klanten die ook na de hypotheekverstrekking of het initiële advies actief worden ondersteund door hun adviseur zullen veel vaker terugkomen. Bij tussentijdse vragen, maar ook bij een verhuizing en dus een nieuwe hypotheek. Het levert vervolgopdrachten op. Deze klanten zullen daarnaast veel meer geneigd zijn de adviseur aan te bevelen bij vrienden en kennissen. Het levert dus ook leads op. Het is van alle jaren: de markt gaat op en neer. Na rijke jaren volgen magere jaren en vice versa. Actief klantbeheer levert het kantoor omzet op, ook in de magere woningmarkt- en hypotheekjaren. Tot slot levert een actieve portefeuille meer op bij een mogelijke verkoop van het kantoor.”’

“Het had veel eerder gemogen, maar er lijkt nu een momentum te zijn om actief klantbeheer gezamenlijk te ondersteunen. Er komt steeds meer besef dat dit belangrijk is. We hebben de afgelopen jaren te maken gehad met een zeer drukke hypotheekmarkt. Het besef is er dat dit ook weer een keer gaat dalen. Daarnaast hamert de toezichthouder er stevig op, en terecht. Het is alleen te hopen dat de markt dit adequaat oppakt en dat wet- en regelgeving uitblijft. Omdat deze vaak de plank net misslaan en helaas vaak ongewenste neveneffecten hebben. Als markt moeten we echt werk maken van actief klantbeheer.”

Dresens wil adviseurs handvatten geven om van actief klantbeheer een gezond bedieningsmodel binnen hun praktijk te maken. “Dat doen we door informatie te verstrekken, handige tips te geven, collega’s aan het woord te laten, maar ook door marktstandaarden te ontwikkelen. En als collectief kunnen we ook echt vaart zetten achter initiatieven en zaken afdwingen wanneer nodig. Hoe snel? Gisteren! Dat kan natuurlijk niet, maar wel snel. Stap voor stap, lekker praktisch en gewoon aan de slag met elkaar.”

“Persoonlijk vind ik dit een belangrijk thema. Ik ben negen jaar directielid van NHG geweest en heb daar veel gedwongen verkopen voorbij zien komen die voorkomen hadden kunnen worden door goed financieel advies en dus actief klantbeheer. Veel consumenten hebben behoefte aan advies na de hypotheekverstrekking, ook als ze dat niet altijd zelf doorhebben. En dat is natuurlijk nog een uitdaging voor het advieskantoor; het belang van actief klantbeheer ook laten beseffen door de klant. Daar willen we met het platform graag bij ondersteunen.”

 

Actief beheer loont!

“De praktijk van de voorlopers bewijst: actief beheer loont! Het vormt een onderscheidende meerwaarde voor de adviseur, maakt van relaties ambassadeurs en draagt effectief bij aan de winstgevendheid van het kantoor”, aldus Jos van Driesum, Commercial Lead bij de Nationale Hypotheekbond.

Volgens Van Driesum draait actief klantbeheer om het (helpen) aangaan, behouden en uitbouwen van een proactieve relatie door een financiële dienstverlener met zijn relaties: consumenten en soms ZZP-ers, MKB-ondernemers. “Centraal hierbij staan financierings- en risico-kwesties; hypotheken, leningen, levens- en schadeverzekeringen. Via actief klantbeheer blijft de klant zich bewust van zijn financiële huishouding en toekomst en wordt hem – in geval van wezenlijke wijzigingen – daar door zijn adviseur de nodige ondersteuning bij (aan)geboden.”

Van Driesum wijst erop dat diverse ontwikkelingen een onzekerder, min der rooskleurig toekomstbeeld schetsen voor diverse generaties in de Nederlandse samenleving. “Denk aan onder meer de flexibilisering van de arbeidsmarkt, de pensioenen en de toenemende vergrijzing en zorgkosten. Ook de oververhitte huizenmarkt draagt risico’s voor de toekomst in zich. Los van tal van life events en wijzigingen in de wet- en regelgeving die op ieders pad komen. Dat vraagt om een alerte consument die gaandeweg zijn eerdere keuzes moet bijstellen. Anderzijds sluiten veel huizenkopers en -bezitters momenteel hypotheken af (of over) met een rentevaste periode van 20 jaar of meer. Terwijl de noodzaak er dus is of dreigt, zal de gemiddelde consument niet spontaan met zijn financieel adviseur in contact blijven. Voor het advieskantoor dreigt zo – na de huidige hausse – een negatieve spiraal qua omzet.”

Actief klantbeheer levert veel op. “Niet alleen in euro’s, ook in plezier en rust binnen de eigen organisatie – mits actief beheer goed is ingebed binnen de bedrijfsprocessen. Wie op 1 januari al weet waar dat jaar het geld verdiend gaat worden, is minder afhankelijk van een grillige marktwerking. Ook klanten kunnen er gerust op zijn dat zij voor financiële debacles worden behoed of dat deze tenminste zo optimaal mogelijk het hoofd wordt geboden.”

Volgens Van Driesum zijn consumenten zich onvoldoende bewust van wat hen boven het hoofd hangt én regeert bij kantoren nog te vaak de waan van de dag. “Adviseurs kénnen het belang, kúnnen zo met de systemen aan de slag en willen dat deels ook wel, maar het gaat om het doen. Omwille van de financiële toekomst van zowel de klant als het kantoor.”

“Aandacht en actie, nu!” Dit is de reden voor de Nationale Hypotheekbond om bij het initiatief aan te haken. “Hoe druk ook, advieskantoren doen er goed aan voorbij de huidige hectiek te kijken. De handrem hoeft niet aangetrokken, er is geen noodstop nodig… Maar pik een behapbaar initiatief en maak er een succes van. Focus op de bestaande klant: kies een thema, klantgroep, methode. Laat je bij de opstart begeleiden. En laat de routine stapsgewijs inslijten. Van één klant in de week naar één klant per dag. Learning by doing.”

“Persoonlijk ondersteun ik dit initiatief van harte: met één stem zijn we een gemakkelijker gesprekspartner voor die partijen die de vlotte inbedding van actief klantbeheer als wezenlijke maatschappelijke factor kunnen faciliteren. Duidelijke richtlijnen en voorwaarden én promotie helpen daarbij. Zowel richting kantoren als hun klanten. Daarbij merken we nu al, dat de voorlopers binnen dit initiatief onderling al drempels wegnemen. Een mooie tweetrapsraket.”

 

Belang neemt alleen maar verder toe

“De tijd is rijp om actief klantbeheer gezamenlijk als collectief van verschillende belanghebbenden bespreekbaar te maken en aan te pakken. De toekomstige uitdagingen zijn divers en omvangrijk en nemen in complexiteit aanzienlijk toe”, aldus Igor Driessen (Manager Sales & Intermediaire Zaken Obvion) en Veerle van der Ven (marketeer Obvion).

Volgens Driessen en Van der Ven is actief klantbeheer het gevraagd en ongevraagd persoonlijk informeren van de klanten over onderwerpen die voor de klant interessant en/of belangrijk zijn. “Naast de hypotheek kan dit ook betrekking hebben op andere aspecten van de (toekomstige) financiële huishouding van de klant, bijvoorbeeld wijziging pensioenstelsel, fiscale vraagstukken en duurzaamheid/verduurzamen van de woning.”

“Actief klantbeheer is altijd al belangrijk geweest en zal de komende jaren nog belangrijker worden. De vraagstukken van duurzaamheid c.q. het verduurzamen van de woning, de wijzigingen van de pensioenen en de mogelijke fiscale wijzigingen zijn allemaal voorbeelden van situaties die betrekking hebben op de periode na het passeren van de hypotheekakte. Ook een vraagstuk als ‘moet ik extra aflossen met mijn spaargeld?’ is een zeer actueel voorbeeld. Naast de bekende life events zal het aantal beslissingen/afwegingen die de klant moet maken toenemen. Hierbij is een onafhankelijk advies zeer aan te bevelen.”

“Actief klantbeheer zal het kantoor een betere klantenbinding opleveren en meer continuïteit van de inkomstenstroom om te kunnen blijven investeren in de ontwikkeling van zijn bedrijf en medewerkers. Juist hierdoor zal het kantoor nog meer toegevoegde waarde aan zijn klanten kunnen bieden. De klant zal ervaren dat zijn investering in het verkrijgen van een (periodiek) onafhankelijk advies rendabel is doordat hij/zij een betere afweging kan maken, eerder kan bijsturen en/of het aantal ongewenste verrassingen wordt geminimaliseerd. Een win-win situatie.”

De eerste stap die Van der Ven en Driessen willen bereiken, is dat het onderwerp actief klantbeheer door de belanghebbenden integraal met elkaar wordt besproken en dat er initiatieven worden ontwikkeld waarmee zichtbaar wordt gemaakt dat het actief beheren van de klant voor alle partijen positief is.

”Juist het onafhankelijk financieel advies zal aan toegevoegde waarde winnen door nog meer aandacht te besteden aan de klant na het passeren van de hypotheekakte. De uitdaging is om de klant ervan te overtuigen dat een goed onafhankelijk advies een investering van zijn kant betekent, de adviseur zijn bedrijfsvoering en verdienmodel tegen het licht moet houden en de aanbieder de klant en adviseur in de gelegenheid stelt om altijd te beschikken over de juiste informatie. Dit is de uitdaging waaraan wij heel graag een bijdrage leveren. Wij zijn overtuigd van de rol van de onafhankelijk adviseur.”

 

Klanten actiever informeren en adviseren

“Wij willen dat hypotheekadviseurs hun klanten veel actiever informeren en adviseren over voor hen relevante veranderingen. Nog te veel adviseurs zijn uitsluitend gericht op het moment van afsluiten en niet op de vele jaren daarna”, aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur bij Vereniging Eigen Huis.

Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis uit 2018 onder 1.100 huiseigenaren bleek dat slechts iets meer dan de helft na het afsluiten van de hypotheek nog wel eens contact heeft met de hypotheekadviseur. “In bijna tachtig procent van de gevallen gebeurt dat pas als de klant zelf contact opneemt en om advies vraagt. Er blijken helaas nog maar weinig adviseurs te zijn die met enige regelmaat zelf iets van zich laten horen, terwijl klanten dat wel verwachten. Daardoor missen zij kansen om hun maandlasten te verlagen of de hypotheek te verbeteren.”

“Wij willen dat hypotheekadviseurs hun klanten veel actiever informeren en adviseren over voor hen relevante veranderingen. Nog te veel adviseurs zijn uitsluitend gericht op het moment van afsluiten en niet op de vele jaren daarna. Vrijwel iedere huiseigenaar krijgt dan te maken met veranderingen in zijn persoonlijke situatie en met nieuwe omstandigheden, zoals een nieuwe baan, rentewijzigingen of dalende verzekeringspremies.”

Dit is de reden waarom Vereniging Eigen Huis het initiatief Actief Klantbeheer ondersteunt. “Het moet vanzelfsprekend worden dat een klant gedurende de looptijd van de hypotheek zelf inzage kan krijgen in zijn hypotheek en mogelijke scenario’s kan doornemen of regelmatig contact heeft met zijn adviseur om te bespreken of de hypotheek nog bij zijn situatie past. Ook kan de adviseur helpen als een klant door omstandigheden tijdelijk de maandlasten van de hypotheek niet kan betalen. Zo bouw je een langdurige band op met je klant en dat is in het belang van beiden.”

“Nazorg is niet alleen belangrijk omdat de overheid en toezichthouder het een steeds belangrijker onderwerp vindt en ook Kifid steeds meer richting geeft aan de invulling van de zorgplicht van een adviseur. Maar ook omdat je de klant wilt helpen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
ROMEO Groep neemt FlexFront over

ROMEO Groep neemt FlexFront over

Romeo Groep neemt alle aandelen van FlexFront B.V. over. Ook worden de daaraan gerelateerde midoffice activiteiten van BCMGlobal Nederland overgedragen. De komende...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

Doordat de vooruitzichten op de huizenmarkt voor het tweede kwartaal op rij verbeteren, stelt ABN Amro haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Niels Berendsen nieuwe CFRO Obvion Hypotheken

Niels Berendsen nieuwe CFRO Obvion Hypotheken

Niels Berendsen wordt per 1 juni 2024 benoemd tot Chief Financial & Risk Officer (CFRO) bij Obvion Hypotheken. De nieuwe rol van CFRO is ontstaan door een samenvoeging...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

(Partner in kennis Obvion in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het belang van verduurzamen is onder de Nederlandse bevolking inmiddels wel duidelijk. We rijden...