Gouden huwelijk

Het zijn mooie tijden voor wie het wil zien. De digitalisering rukt snel op. Onze telefoon wordt net zo eigen als ons DNA. Alle informatie wordt daar verzameld: agenda’s, contacten, apparaten die met elkaar communiceren, betalingen, afspraken, reizen. En aan de hand van onze zoekopdrachten kan een inschatting worden gemaakt wat we echt willen, denken en verlangen. In die zin zijn bedrijven als Apple, Microsoft en Google de grootste kenniscentra van de wereld. Ze weten soms meer van je dan je eigen partner, ouders of kinderen.

Digitalisering heeft natuurlijk ook een keerzijde. Als je digitalisering heilig verklaart, wordt het een doel en geen middel. We hebben dat al eens bij het fenomeen geld geconstateerd. Zodra geld niet langer wordt gezien als een middel om doelen te bereiken, maar als een doel op zich, dan wordt het iets giftigs in de samenleving. Datzelfde kan met digitalisering gebeuren. Als je alles robotiseert wordt alles goedkoper en eficiënter, verdwijnt het recht op privacy en leidt digitalisering tot ontmenselijking en uiteindelijk robotisering van de mens zelf.

Misschien dankzij de technologische revolutie zien we tegelijkertijd een andere roep in de samenleving ontstaan. Een diep verlangen van mensen naar echtheid, authenticiteit, aandacht, persoonlijk contact. En dit is nu juist het snijpunt waar de adviseur zich op bevindt. In een complexere wereld waar steeds meer een beroep wordt gedaan op de zelfredzaamheid van de burger, wordt oprecht en deskundig persoonlijk advies van steeds groter belang en steeds meer op waarde geschat. De consument wil wel degelijk betalen voor advies waar hij mee verder kan (voorkomen van schade, hulp bij calamiteiten of verwezenlijken van dromen en doelen), maar hij heeft geen zin een adviseur te betalen voor in zijn ogen bijzaken als het op orde houden van administratie en afspraken met verzekeraars. Wel is hij bereid zelf zijn adviseur te voorzien van informatie die nodig is voor een persoonlijk advies.

‘Combinatie van digitalisering en persoonlijk advies is een gouden huwelijk’

De combinatie van digitalisering en persoonlijk advies is een gouden huwelijk. Doe als adviseur vooral waar je goed in bent (adviseren) en vraag hulp bij wat niet je metier is. Natuur-lijk is het goed om een visie te hebben over waar je als advieskantoor in een digitale wereld wilt staan, maar dat wil niet zeggen dat je alles zelf hoeft uit te dokteren, op te bouwen en te realiseren. Daar zijn andere professionals voor. Deze special bevat de nodige tips, overzichten, tools, inzichten en visies over innovatie en digitalisering in de persoonlijke advieswereld. Veel leesplezier. n

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Afstand verkleinen tussen beschikbare ict en wat daadwerkelijk wordt gebruikt

Afstand verkleinen tussen beschikbare ict en wat daadwerkelijk wordt gebruikt

"De technologische ontwikkelingen gaan op dit moment veel harder dan het opnamevermogen van de meeste advieskantoren." Aldus Cindy Vos-Uijleman, Teamleider Relatiebeheer...

Menselijke warmte naast digitale kilte

Menselijke warmte naast digitale kilte

Ict is de drijvende kracht achter de meeste verzekeringstrends en gooit de markt volledig overhoop, stelde capgemini eind 2016. De ondergang van het intermediair...

Adviseur onderscheidt zich met relevant klantcontact

Adviseur onderscheidt zich met relevant klantcontact

VKG (Van Kampen Groep) is zeventig jaar geleden begonnen als assuradeurenbedrijf en inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste full-serviceproviders...

Jeroen Admiraal

Jeroen Admiraal

  1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor? Deze innovatie is momenteel gaande. Wij introduceren een nieuwe wijze van documentvervaardiging....

Wapen jezelf tegen cyberaanvallen

Wapen jezelf tegen cyberaanvallen

Cybercriminaliteit is alomtegenwoordig. Er gaat geen dag voorbij of je leest in de krant over websites die gehackt zijn, onveilige wifiverbindingen en ransomware...

Robot wordt beste klantadviseur

Robot wordt beste klantadviseur

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Dat past slecht bij de van oudsher traditionele verzekeringswereld. Veel partijen in dit veld onderschatten de impact...

Klaas Kroezen

Klaas Kroezen

  1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor? Met een op internet gekocht, simpel programmaatje WebPro, heb ik zelf in 2000 de eerste...

We hebben elkaar keihard nodig

We hebben elkaar keihard nodig

Op het kantoor van Unit4 sprak VVP met een aantal klanten, deelnemers aan het stakeholder-overleg, over ontwikkelingen in de markt, hun wensen en hoe het systeemhuis...

Jan Tiecken

Jan Tiecken

  1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor? Wij zijn bij het opstarten van onze onderneming direct bij Van Kampen Groep aangesloten...

Houd ICT zo laagdrempelig mogelijk

Houd ICT zo laagdrempelig mogelijk

“Houd het gebruik van ict zo laagdrempelig mogelijk. Flexibiliteit is het codewoord. En zet social media in voor marketing en communicatie. Klanten willen...