Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Jelle Bartels 2015

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder. In de regel kom je het eerste plafond tegen bij een omzet van rond 300.000 euro. Tot dat moment is overleg tussen collega’s voldoende om zaken op te lossen. Daarna lopen overleggen minder soepel. Je bent niet meer van alles op de hoogte.

Zodra je dit plafond hebt overwonnen komt de volgende rond de 600.000 tot 800.000 euro omzet. Het wordt nu essentieel om goede overwegingen en keuzes te maken.Je moet ervan op aan kunnen dat alles en iedereen helpt met het leveren van toegevoegde waarde naar de klant. Je kunt het hele proces niet meer in je eentje overzien. Veel ondernemers die we spreken hebben het gevoel dat ze op dat moment alleen maar brandjes aan het blussen zijn. De keuzes die zijn gemaakt in (sleutel-)leveranciers, personeel en systemen lijken niet meer te voldoen aan de vraag van nu. Elk plafond brengt weer andere complexiteiten en nieuwe uitdagingen.

Dit kun je deels voorkomen door nu al na te denken over wat je nodig hebt als je op een dergelijk moment gaat komen. Heb je wel tientallen partners nodig voor het leveren van verzekeringen? Het grootste deel van je omzet gaat vaak naar maximaal drie verzekeraars. Soms is dat organisch ontstaan, soms heeft dat andere redenen. Ga na welke toegevoegde waarde je leveranciers leveren. Neem afscheid van degene die jou niet helpen met het leveren van jouw toegevoegde waarde. Als je vanaf het begin kritisch kijkt naar je leveranciers, dan heb je in een later stadium minder zorg over het waarmaken van je belofte aan de klant.

Méér dan vakmanschap

Bij de start van iedere onderneming is vakmanschap een prima basis. Zodra je groeit, worden er andere vaardigheden geëist. Zorg daarom dat je je vanaf het begin verder ontwikkelt dan vakmanschap alleen. Elke cyclus van je bedrijf vraagt een andere rol. Als je jezelf tijdig afvraagt wat nodig is én wat jij leuk vindt, kun je tijdig acteren. Een scan, zoals de ‘Me-scan’, kan je daar inzicht in geven. Zodat je kunt ontwikkelen wat je ligt. Het is namelijk niet de keuze of die vraag komt, maar wanneer.

‘Raad van Advies blijkt vaak van onschatbare waarde’

Veel ondernemers houden van het werken met klanten. Zodra ze succesvol zijn, worden ze steeds vaker ‘binnen’ gehouden. Er is minder tijd voor de klant. Eigenlijk ben je te laat met het nemen van een beslissing. Het is alleen maar een kwestie van rekenen. Op een gegeven moment heb je meer klanten dan je aankunt. Als jij er dus voor kiest om te blijven werken met klanten, had je ander werk moeten uitbesteden. Veel adviseurs schakelen dan over op administratieve ondersteuning. Dat hoeft niet de beste keuze te zijn. Het hangt af van de groei die je nog wenst te maken. Misschien ben jij een topper in administratie en heb je juist een commerciële collega nodig?

Erken vaardigheden

Het verder ontwikkelen van een succesvol bedrijf vereist een scala aan vaardigheden van zowel ondernemer als medewerkers. Tijdens de groei moeten nieuwe vaardigheden -voor het beslechten van het volgende plafond-worden ontwikkeld. Gelukkig hoef je het niet allemaal zelf te doen. Als jij in de spiegel blijft kijken en weet waar je gelukkig van wordt, weet je ook waar je verder wilt ontwikkelen. Erken je unieke vaardigheden en de vaardigheden die nodig zijn voor je bedrijf. De rest kun je uitbesteden. Word jij blij van klantcontact? Verdiep dat dan. Word je blij van marketing, volg workshops, lees boeken. In de basis geldt: ‘je onderneming kan pas verder ontwikkelen als jij dat doet’.

Naar een volgend niveau

Hierbij zijn twee tips die je kunt gebruiken om je bedrijf naar een volgend niveau te tillen. Ten eerste, zet een professionele manager in. Bedrijfsvoering is een vak en een fulltime baan. Naarmate je bedrijf groter wordt, kunnen de vaardigheden van een professionele manager je bedrijf helpen. Dit geldt in het bijzonder voor ondernemers die zich willen concentreren op het omgaan met klanten of de ondernemer die zich elke dag volledig wilt focussen op strategie.

Er zijn verschillende mogelijkheden om deze vaardigheden binnen je bedrijf te brengen. Misschien is er een medewerker die uitblinkt in de operatie. Ook kun je iemand extern aannemen. Het is essentieel om verder te komen dan de huidige grenzen. Soms kan een deeltijdmanager al een groot verschil maken, hoewel grotere bedrijven beter voor fulltime kunnen gaan.

Er ontstaat ruimte

Het eerste dat je leert van een operational manager is, dat je er zelf niet goed in bent geweest. Je krijgt ‘opeens’ ruimte in de gebieden waar jouw talenten liggen en je interesse in hebt. Dat zorgt voor meer zakelijk succes en plezier in je werk.

Een eigen denktank

De tweede tip: maak gebruik van een Raad van Advies. Een Raad van Advies is samengesteld uit vrienden, klanten en andere zakelijke contacten. Zo krijg je een goede mix van opvattingen en vaardigheden die je anders niet hebt. Je creëert je eigen denktank.

Bekijk je doelen en beschrijf daarbij welke unieke vaardigheden of expertise je daarbij nodig hebt. Benader dan potentiële leden. Biedt ze een overeenkomst aan. Sommige kun je een vergoeding geven, anderen kun je bijvoorbeeld je diensten met korting -of gratis-aanbieden.

Continue frisse blik

Het regelmatig bijeenkomen van deze raad geeft je een continue frisse blik op je bedrijf. Ze werken niet dagelijks in je bedrijf. Hun perceptie van wat jij doet, kan je op nieuwe ideeën brengen. Daarnaast kunnen hun extra vaardigheden en expertises helpen in het oplossen van de uitdagingen in je bedrijf. Meestal blijkt dat een Raad van Advies voor ondernemers van onschatbare waarde is geweest. Daarnaast zien we een interessante bijvangst: een enthousiast lid brengt vaak ook weer nieuwe klanten en een netwerk mee.

Persoonlijke ontwikkeling

Er moeten in ieder geval keuzes worden gemaakt. Of je er nu voor kiest om je bedrijf te laten groeien of de lifestyle te borgen die je hebt verworven. Elke keuze vraagt andere vaardigheden. Deze zal je moeten aanleren of moeten inhuren. In alle gevallen is persoonlijke ontwikkeling de sleutel.

Reactie toevoegen

 
Editie
De lopende doden

De lopende doden

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...

Slimmer werken én leven

Slimmer werken én leven

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen. Dwight Eisenhower was één...

Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Toppers vragen om extern advies

Toppers vragen om extern advies

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....