Het Waarborgfonds betaalt schade door ramkraken: feit of fabel?

de Vereende logo groot

De verplichtingen van het Waarborgfonds Motorverkeer zijn vastgelegd in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM), met name in artikel 25. Het Waarborgfonds is opgericht om slachtoffers van schade door een motorvoertuig te compenseren, wanneer zij de verzekeraar van de schadeveroorzaker niet kunnen aanspreken. Omdat de dader en dus de verzekeraar onbekend is, de dader zijn voertuig niet verzekerd heeft of omdat het voertuig gestolen is. Het kan dan gaan om schade aan een auto, letselschade of schade aan materiële goederen. Dat laatste zal met ramkraken voornamelijk het geval zijn.

Schade in het verkeer

Als we gemakshalve aannemen dat het veroorzakende voertuig bekend en verzekerd is, komen we voor het antwoord op bovenstaande vraag meestal uit bij het domein van de gestolen voertuigen.

Voordat we hier dieper op ingaan, nemen we eerst nog een tussenstap. Volgens artikel 3 van de WAM, beperkt deze wet zich tot schade ‘in het verkeer’. Men zou kunnen stellen dat het gebruiken van een auto als een soort ‘sloopgereedschap’ om een muur of kluis te kraken buiten schade ‘in het verkeer’ valt. Maar rechters hebben in het verleden bepaald dat het ‘verkeersrisico‘ ruim moet worden geïnterpreteerd. Daardoor vallen dit soort acties in basis wel onder de WAM. Niet onder ‘verkeer’ valt echter het meenemen of stelen van goederen. De dekking beperkt zich daarom sowieso tot de schade veroorzaakt door de aanrijding zelf. Eventueel gestolen geld zal niet vergoed worden. Ook schade door een brand die is aangestoken om de sporen te wissen, vallen buiten ‘veroorzaakt in het verkeer’.

Gestolen voertuig

Verder moet worden vastgesteld dat de auto daadwerkelijk gestolen is. Wanneer er geen inbraaksporen in de auto te zien zijn en geweld tegen de eigenaar niet bewezen kan worden, zal de schade door de verzekeraar van het voertuig vergoed worden. Daarnaast is belangrijk dat de auto niet is weggenomen onder verwijtbare omstandigheden bij de oorspronkelijke eigenaar. Als de eigenaar de auto bijvoorbeeld niet goed heeft afgesloten, is hij daarmee zelf mede aansprakelijk voor de gevolgschade en daarmee ook zijn autoverzekeraar. Is de auto inderdaad gestolen of door geweld verkregen, dan komt het Waarborgfonds in beeld. Er moet dan nog wel aan bepaalde bewijseisen zijn voldaan, zoals politieaangifte. Het Waarborgfonds vergoedt trouwens geen schade aan het motorvoertuig dat voor de ramkraak is gebruikt.

Feit of fabel?

Dat is dus afhankelijk van de specifieke situatie. Wanneer aan alle bovenstaande voorwaarden is voldaan, kan het Waarborgfonds in actie komen. Wordt niet aan alle voorwaarden voldaan, kan het Waarborgfonds niet vergoeden. Zoals zo vaak, ligt de waarheid dus in het midden.

Reactie toevoegen

 
Kifid laat Waarborgfonds incidentenregistraties doorhalen

Kifid laat Waarborgfonds incidentenregistraties doorhalen

(Kifid-uitspraak GC 2022-1047) De Geschillencommissie is van oordeel dat het Waarborgfonds niet bewezen heeft dat de consument heeft gefraudeerd. De incidentenregistraties...

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist volgend jaar september naar het pand van het Verbond van Verzekeraars in Den Haag. De verzekeraar van bijzondere risico’s betrekt de vierde,...

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...