Hip, rijk en wereldverbeteraar

section1_page66_article12_1.jpg

In 2004 maakte Teun van de Keuken (Keuringsdienst van waarde) uit protest één slaafvrije reep chocolade (Tony Chocolonely). En met gevolgen.

Duizenden mensen bestelden een reep en verklaarden zich solidair in de strijd tegen de slavernij in de cacao-industrie. Een van de grootste criticasters van Tony Chocolonely is Van der Keuken zelf. In 2005 stond er op de eerste repen: ‘Gegarandeerd 100 procent slaafvrij’. Dat bleek niet het geval. In 2007 werd de tekst veranderd in ‘Op weg naar 100 procent slaafvrij’. Maar ook dat is weer bijgesteld. Nu staat er op de wikkel: ‘Samen maken we chocolade 100 procent slaafvrij’. Van der Keuken was en blijft gefrustreerd dat – ondanks het succes van Tony Chocolonely – de machtige chocolade-industrie nog steeds met slaven werkt.

Hij pleit ervoor dat Tony Chocolonely weer een protestmerk wordt en dat de repen weer minder tuttig en blij worden.

Het merk is echter gewoon hip. Maar liefst twintig miljoen repen gingen er in 2015 over de toonbank.

De positieve doelstellingen van het bedrijf worden door de consument omarmd. Maar de chocolade is ook gewoon erg lekker. Met smaken variërend van karamel zeezout, coffee crunch en popcorn discodip tot pecan cocos en amandel zeezout. Verantwoordelijk voor het hippe, vrolijke assortiment is Henk Jan Beltman, sinds 2010 Chief Chocolate Officer bij de chocolademaker en Marketeer of the Year 2016.

In de Telegraaf zei hij in juni: “Toen ik in 2010 mijn eerste gesprek had gehad, kreeg ik te horen dat men mij als een principeloze autoverkoper zag.

Met ‘autoverkoper’ kon ik prima leven. Ik kan namelijk álles verkopen, daar hadden ze helemaal gelijk in. Maar ik heb wel gezegd: over mijn principes zul je je nog verbazen. Geld is voor mij absoluut geen doel, het is slechts een belangrijk middel om zaken voor elkaar te krijgen en misverstanden aan te pakken. Bedrijven die alleen voor de poen werken, hebben geen ziel. Het idee van: ‘Het maakt niet uit wat je doet, als de aandeelhouders maar hun 13 procent rendement krijgen’. Dan ben je heel erg in de war. Je moet altijd weten waaróm je dingen doet.” Beltman weet zeker dat hij over acht jaar niet meer bij Tony Chocolonely werkt. “Ik wil promoveren op sociaal ondernemerschap en vervolgens gaan doceren. Het is mijn vaste overtuiging dat bedrijven de wereld mooier kunnen maken. Voor de werknemers, de toeleveranciers en de klanten. Kijk naar Tesla, Ben & Jerry’s, de Body Shop.

Ik wil het bedrijfsleven inspireren en opschudden. Zodat ik straks in een bejaardentehuis tevreden kan terugkijken.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over