Hostmanship

jacco hofland

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Als risico- en verzekeringsadviseur voor MKB en ZZP’ers speelt Hostmanship een groterol bij de waarde van mijn advies. Klantvriendelijkheid, persoonlijke contact, deskundigheid, service en vertrouwen. Dat wil ik uitstralen naar mijn klanten”, aldus Jacco Hofland van De Risico Strateeg.

“Als de klant instemt met een uitgebreid adviestraject trek ik alles uit de kast om het bedrijf en de klant goed te leren kennen om de risico’s in kaart te brengen. Tijdens dit traject ontstaat er een vertrouwensband. Uiteindelijk zorgt dit vertrouwen dat je de samenwerking met elkaar aangaat. De klantreis begint dus bij het eerste contact. Uiteraard heb ik meerdere contacten met mijn klanten per jaar, maar het jaarlijkse actualisatiegesprek is heilig. Daarbij vind ik het belangrijk om mijn klanten positief te verrassen. Bijvoorbeeld met een welkomstcadeau of een kaartje bij een life event.”

Jacco Hofland: ‘Verkoop je waarde, niet je factuur.’

“Tijdens dat eerste gesprek komen allerlei onderwerpen aan bod die voor de klant van belang zijn, zoals wijzigingen in de wet en de zaken die spelen in de branche waarin mijn klant werkzaam is. Ook leg ik uit hoe het adviestraject er uit ziet, wat ze van mij kunnen verwachten en hoe mijn beloning er uit ziet. Belangrijk is dat mijn klanten weten dat ze altijd op me kunnen terugvallen en dat de zaken goed geregeld zijn.”

Beloning

“Heldere communicatie is van groot belang. Laatst moest mijn auto naar de garage voor een grote beurt. Op de nota stond alles keurig netjes gespecifieerd. Tot een rubber ringetje van een paar cent aan toe. Zo vertaal ik ook de waarde van mijn advies in mijn beloning. Natuurlijk kost een advies geld. Er is een hoop gedoe op dit moment over provisietransparantie. Waarom zou je dit niet aan je klant willen tonen? Laat het zien. Maak het bespreekbaar. Dan kan je ook uitleggen wat je allemaal voor de klant doet. Zet het maar eens op een rijtje. Dan zijn vaak alle twijfels weg bij de klant.”

Less is more

“Treed als sector meer naar buiten om de waarde van advies helder te maken. Laat zien wat je kan betekenen, deel je kennis, zorg voor een goede zichtbaarheid, wees onderscheidend en blijf vooral authentiek. Mensen zitten niet te wachten op een opsomming van de polisvoorwaarden. Dit zorgt alleen maar voor onbegrip en onzekerheid. Communiceer wat voor de klant relevant is. In duidelijke taal zonder al te veel poespas. De gouden regel is: less is more.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik op het adviesvak

(Uit VVP 3-2022) In de rubriek Nieuwkomers en Doorstarters besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent zijn gestart. Dit om hun visie op de markt...