Huis ASR

asr campagne 2016-2017

ASR is na negen jaar weer helemaal van zichzelf. En passant liet de verzekeraar weten het door haar moeder verlaten Generali Nederland in te lijven. Wat opvalt, is dat bijna uitsluitend naar de financiële aspecten wordt gekeken. Die focus op financieel gewin of verlies is wel heel eenzijdig. Zoals bekend, werd de Staat der Nederlanden begin oktober 2008 enig aandeelhouder van ASR. Na de dramatische ontmanteling van Fortis werden alle Nederlandse Fortis-onderdelen genationaliseerd. Daar was een bedrag van 3,65 miljard euro mee gemoeid. Een overnamebedrag, geen kapitaalinjectie, zoals aan ING, Aegon en SNS.

Nu de nationalisatie geschiedenis is, is iedereen er als de kippen bij om te berekenen wat ons burgers dat heeft opgeleverd of gekost. Het zou neerkomen op een verlies van zo’n 130 miljoen euro. Een bedrag dat de meeste analisten niet tegenvalt, gezien de impact van de financiële crisis, maar toch: het is een verlies. Ook worden er vragen gesteld of ASR niet te veel heeft betaald voor de overname van Generali Nederland (143 miljoen euro). Wederom lijkt het financiële aspect het enige belang. Vragen die helaas zelden worden gesteld: wat heeft ASR van de crisis geleerd, hoe staat ASR inmiddels in de samenleving en waar zijn ze naartoe op weg? In het verlengde daarvan: in welk maatschappelijk huis komt Generali Nederland eigenlijk terecht? Met andere woorden: wat schiet Nederland met ASR op?

Dan is er best goed nieuws. Er valt absoluut progressie te constateren. Natuurlijk kun je altijd blijven wijzen op aspecten die helemaal nog niet goed gaan. Neemt niet weg dat we ondertussen mogen kijken naar wat er wél wordt bereikt. ASR neemt haar rol in de samenleving serieus. De verbouwing van haar voormalige betonnen energieverslindende bunker tot energiezuinig transparant gebouw, is hier een voorbeeld van. ASR had elders een duurzaam pand kunnen laten bouwen, maar begrijpt dat je dan de samenleving met die energieslurpende bunker opzadelt. Ook wil ASR nadrukkelijk een maatschappelijk verantwoord bedrijf zijn. Het denkt na over de circulaire economie en duurzaamheid, wil meehelpen maatschappelijke problemen op te lossen en de klant beter bedienen. Een simpel voorbeeld. Op de website wordt gevraagd wat je als bezoeker nodig hebt. Er wordt niet direct een producten kanon op je afgevuurd.

‘De focus op financieel gewin is heel eenzijdig’

Dit is het huis dat ASR bouwt. Hier komt het zieltogende Generali Nederland terecht. Een stevig huis met toekomst. Een kosten-batenanalyse gaat veel verder dan het financiële plaatje alleen. Verder verdient ASR een pluim dat het niet investeert in de tabaksindustrie, kinderarbeid of wapenhandel, zoals de verzekeraar in haar campagnes laat weten. Mooi, maar tegelijkertijd krankzinnig dat een financieel dienstverlener zich daar anno 2017 op moeten laten voorstaan. Het betekent dat andere financiële instellingen dit nog wel doen. Gelukkig heeft de klant altijd een keus.

Reactie toevoegen

 
Editie
Naam a.s.r. nu ook gebruikt voor direct writing

Naam a.s.r. nu ook gebruikt voor direct writing

Zoals aangekondigd zet a.s.r. haar naam sinds maandag ook in voor direct writing. Dit is het gevolg van de naamswijziging van Ditzo en Europeesche Verzekeringen...

a.s.r. neemt belangen in Soople en Fixxer

a.s.r. neemt belangen in Soople en Fixxer

a.s.r. heeft een meerderheidsbelang van 70 procent genomen in Soople, een schadeherstelbedrijf van eigenaar Plegt-Vos, en een minderheidsbelang van 49,84 procent...

a.s.r. verhoogt schadepremie met 4,8 procent

a.s.r. verhoogt schadepremie met 4,8 procent

a.s.r. verhoogt de premie van een aantal particuliere schadeverzekeringen en de (zakelijke) Inventaris- en goederenverzekering met 4,8 procent. De verzekeraar: “De...

Samen op weg naar een sexy financiële sector

Samen op weg naar een sexy financiële sector

“Ik werk inmiddels dertig jaar in de financiële sector en nooit eerder was er zoveel hectiek van zoveel kanten dan in deze tijd. Er zijn enorm veel...

Jos Baeten (a.s.r.): “Kosten volmacht mogen niet hoger zijn dan onze eigen kosten”

Jos Baeten (a.s.r.): “Kosten volmacht mogen niet hoger zijn dan onze eigen kosten”

a.s.r. behoudt vol het geloof in de volmachttekening. Deze is belangrijk, aldus CEO Jos Baeten. Baeten tegenover VVP bij de presentatie van de jaarcijfers: “Steeds...

a.s.r. groeit fors in DC-markt

a.s.r. groeit fors in DC-markt

a.s.r. zag de bruto geschreven premies in het segment Leven vorig jaar stijgen met 3,1 procent naar 1,952 miljard euro, voornamelijk door een stijging van 21 procent...

Ondernemer gebaat bij duurzame samenwerking

Ondernemer gebaat bij duurzame samenwerking

(Partner in kennis a.s.r. in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Klimaatdoelen, zoals de reductie van CO2-emissie met 60 procent in 2030, komen steeds dichterbij....

Aandeelhouders a.s.r. stemmen in met samenvoeging a.s.r. en Aegon Nederland

Aandeelhouders a.s.r. stemmen in met samenvoeging a.s.r. en Aegon Nederland

Tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) die dinsdag werd gehouden, hebben de aandeelhouders van a.s.r. ingestemd met de verwerving...

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF (Maatwerk ORV), Scildon (Huurverzekering), a.s.r. ( Platform Duurzaam Wonen), Nationale-Nederlanden (Dekking voor opruimen zonnepaneeldeeltjes) zijn de winnaars...

Adfiz: nominaties AnsvarIdéa, a.s.r. en TVM in categorie Duurzame Ontwikkeling

Adfiz: nominaties AnsvarIdéa, a.s.r. en TVM in categorie Duurzame Ontwikkeling

AnsvarIdéa, a.s.r. en TVM zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling in het vernieuwde Adfiz Prestatie Onderzoek. In taal waren er 45 initiatieven...