Investeren in kennis om breder te adviseren

Bob Klijn 2015

Als je terugkijkt op een jaar dat net voorbij is, vallen er altijd zaken op die blijven hangen. Vaak zijn dat impactvolle gebeurtenissen, onverwachte wendingen of zaken die jou als persoon erg raken. Voor 2016 was dat binnen onze branche voor mij, de overname van Delta Lloyd door NN Group. Voor veel mensen impactvol, tamelijk verrassend en mijn oude werkgever bestaat straks niet meer.

Wat zo’n overname gaat betekenen is de vraag. Tijdelijk een extra administratieve belasting? Een verminderd productaanbod? We zullen als adviseurs sowieso scherp moeten blijven op de productontwikkeling binnen onze branche. Met name als die wordt ingegeven door InsurTech bedrijven die vanuit een technologische vernieuwing met producten komen. Wie kent bijvoorbeeld Vitality Health? Een onderdeel van Generali dat het gezonde gedrag van haar klanten beloont met een scherpe premie. De sportende verzekerden ontvangen handige hulpmiddelen om de verzekeraar op de hoogte te houden van hun ‘gezonde’ data. Denk aan stappentellers en hartmonitoren. De verzekeraar ontvangt deze data en kan hiermee bekijken of de scherpe premie nog terecht is.

Veel InsurTech bedrijven zijn gefocust op de particuliere markt, maar er zijn ook initiatieven gericht op ondernemers. Mooi voorbeeld hiervan is Climate Corp. Zij verzekeren niet alleen landbouwbedrijven tegen schade aan hun gewassen, maar verzamelen ook data over het klimaat. Deze data worden gedeeld met de verzekerden, zodat zij hun bedrijven beter kunnen managen.

Mijn laatste voorbeeld is de Fintech Innovation of the Year 2015: BoughtByMany. Zij bundelen verzekerden met een speciieke verzekeringsbehoefte. Hierdoor zijn zij in staat om die groep een scherper aanbod te bieden, juist in niches die anders lastig rendabel zijn te verzekeren. Bijzondere voorbeelden zijn de notenallergie-reisverzekering of een polis voor skiërs die graag off-piste gaan.

Ergens las ik de reden waarom dit soort initiatieven juist ook in de verzekeringsmarkt ontstaan. Onze sector wordt gekenmerkt door “een zeer beperkte mate van innovatie, een lage klanttevredenheid en een ouderwets distributiemodel”. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik zelf het risico van cyber crime. Er zijn maar weinig adviseurs die hun klanten hier kundig over kunnen adviseren en daar ook nog een rendabel verdienmodel voor hebben.

Om er voor te zorgen dat we ons steeds meer met hoogwaardig advies bezig kunnen houden, moeten we verder gaan dan alleen data meer voor ons te laten werken. We zullen moeten investeren in kennis, om breder te kunnen adviseren dan alleen de juiste polis. En hiervoor passende beloningsmodellen moeten hebben.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Ewald Bary in VVP Ondernemerspanel

Ewald Bary in VVP Ondernemerspanel

Een nieuw gezicht in het VVP Ondernemerspanel: Ewald Bary. Nieuw maar ook vertrouwd, want Bary stond lange tijd aan het roer van Lindenhaeghe. Hoe (op) naar de volgende...

VVP Advies Award 2023 van start met 37 spotters en twee nieuwe juryleden

VVP Advies Award 2023 van start met 37 spotters en twee nieuwe juryleden

Met maar liefst 37 spotters (experts in de haarvaten van de financiële advieswereld) is de VVP Advies Award 2023 van start gegaan. Evenals in de vorige vier...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Durf in de spiegel te kijken

Durf in de spiegel te kijken

(Uit VVP 3-2022) “Neem geregeld afstand van je dagelijkse beslommeringen en reflecteer. Want alleen zo kun je je horizon bepalen.” Dat zegt Bob Klijn,...

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Hypotheken. Tim Jähnig, Mike ter Braak en Marcia Berfelo nemen de award...