Jan Tiecken

Jan Tiecken 2017

 

1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor?

Wij zijn bij het opstarten van onze onderneming direct bij Van Kampen Groep aangesloten en met extranet begonnen. Omdat wij het extranet gebruiken, kunnen wij al onze administratie in één systeem kwijt. Het voordeel is, dat we alles digitaal kunnen opslaan en verwerken. De klant heeft via de app ‘Mijn Adviseur’ en de digitale polismap inzicht in zijn dossier en kan trajecten volgen over zijn verzekeringen en schades.

2. Wat is de grootste uitdaging op dit moment als het gaat om ICT?

De grootste uitdaging is om processen verder te verbeteren, zodat er een workflow ontstaat en zaken automatisch gaan. Denk daarbij aan het genereren van een e-mail aan de klant bij schademelding en een agenda die er direct op komt te staan. Deze e-mail dient in de look en feel van de onderneming te zijn. Bij terugkoppeling van e-mails, zouden deze berichten eigenlijk automatisch opgeslagen moeten worden bij de polis of schade.

Een ander belangrijk punt is provinciale berekensoftware koppelen aan het administratiesysteem, waardoor je vanuit één proces zowel volmacht als provinciaal kunt aanvragen.

3. Moet je zelf een ICT-specialist zijn om digitale doorbraken te bereiken in het advieskantoor?

Nee, absoluut niet. Het VKG-extranet, dat standaard aangeboden wordt, biedt jou de mogelijkheid om alles met een paar simpele handelingen eigen te maken en af te stemmen op je onderneming. Via de app ‘Mijn Adviseur’ en de digitale polismap, aangeboden voor mijn klanten, kan ik deze op een aanvullende manier bedienen.

Ik hoef niets zelf te ontwikkelen maar draag, samen met mijn klanten, wel ideeën aan om de tool verder te optimaliseren.

4. Wat zijn de belangrijkste punten waar men op moet letten bij de digitalisering van het kantoor?

Het belangrijkste naar mijn idee, is dat je een standaardproces maakt om documenten onder een eenduidige naam op te slaan. Oftewel de juiste omschrijving meegeven aan documenten zodat deze makkelijk terug zijn te vinden. Zorg dus voor een heldere en duidelijke documentomschrijving binnen de organisatie.

Ter aanvulling: sla documenten los op in plaats van gebundeld in archief. Dit laatste maakt het terugzoeken namelijk moeilijk. Het klinkt als een open deur, maar deze werkwijze kan je achteraf veel werk en tijd besparen.

5. In hoeverre omarm je of ben je bereid ICT te omarmen?

ICT is voor ons erg belangrijk. Dus ja, wij omarmen ICT, want het zorgt ervoor dat we snel en efficiënt kunnen werken. Zo kunnen wij ook de klanten weer snel van dienst zijn. Toch blijft persoonlijk contact voor ons een belangrijke toevoeging naast ICT.

‘Uitdaging is processen verder te verbeteren zodat er een workflow ontstaat’

6. Waarom zal de adviseur altijd onmisbaar blijven als het gaat om persoonlijk financieel advies?

Een klant wenst nog steeds ondersteund te worden bij het uitzoeken en in orde maken van financiële producten. Op termijn zal dit wel op een andere wijze gebeuren, denk aan chat-en appcontact of FaceTime met de klant.

Persoonlijk met klanten aan tafel zitten zal minder vaak voorkomen. Niettemin blijft bereikbaarheid belangrijk en dat kan juist heel goed met de beschikbare digitale middelen.

7. Beschrijf het ideale ICT-advieskantoor

Een bedrijf dat zijn administratiesysteem voorziet van workflows, meegaat met de wensen uit de markt en optimaal gebruik maakt van mogelijkheden als chat, apps en FaceTime. Dit bedrijf heeft zijn digitale administratieve en adviesprocessen volledig op orde.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Afstand verkleinen tussen beschikbare ict en wat daadwerkelijk wordt gebruikt

Afstand verkleinen tussen beschikbare ict en wat daadwerkelijk wordt gebruikt

"De technologische ontwikkelingen gaan op dit moment veel harder dan het opnamevermogen van de meeste advieskantoren." Aldus Cindy Vos-Uijleman, Teamleider Relatiebeheer...

Menselijke warmte naast digitale kilte

Menselijke warmte naast digitale kilte

Ict is de drijvende kracht achter de meeste verzekeringstrends en gooit de markt volledig overhoop, stelde capgemini eind 2016. De ondergang van het intermediair...

Adviseur onderscheidt zich met relevant klantcontact

Adviseur onderscheidt zich met relevant klantcontact

VKG (Van Kampen Groep) is zeventig jaar geleden begonnen als assuradeurenbedrijf en inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste full-serviceproviders...

Jeroen Admiraal

Jeroen Admiraal

  1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor? Deze innovatie is momenteel gaande. Wij introduceren een nieuwe wijze van documentvervaardiging....

Wapen jezelf tegen cyberaanvallen

Wapen jezelf tegen cyberaanvallen

Cybercriminaliteit is alomtegenwoordig. Er gaat geen dag voorbij of je leest in de krant over websites die gehackt zijn, onveilige wifiverbindingen en ransomware...

Robot wordt beste klantadviseur

Robot wordt beste klantadviseur

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Dat past slecht bij de van oudsher traditionele verzekeringswereld. Veel partijen in dit veld onderschatten de impact...

Klaas Kroezen

Klaas Kroezen

  1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor? Met een op internet gekocht, simpel programmaatje WebPro, heb ik zelf in 2000 de eerste...

We hebben elkaar keihard nodig

We hebben elkaar keihard nodig

Op het kantoor van Unit4 sprak VVP met een aantal klanten, deelnemers aan het stakeholder-overleg, over ontwikkelingen in de markt, hun wensen en hoe het systeemhuis...

Houd ICT zo laagdrempelig mogelijk

Houd ICT zo laagdrempelig mogelijk

“Houd het gebruik van ict zo laagdrempelig mogelijk. Flexibiliteit is het codewoord. En zet social media in voor marketing en communicatie. Klanten willen...

Gouden huwelijk

Gouden huwelijk

Het zijn mooie tijden voor wie het wil zien. De digitalisering rukt snel op. Onze telefoon wordt net zo eigen als ons DNA. Alle informatie wordt daar verzameld:...