Ken uw waarde

Klok en geld

(Willem Vreeswijk in VVP 3, 2023) Hoe mooi kan het adviesvak zijn! Dat is de kernboodschap van het Vakkatern ‘De Waarde van Advies’ in deze uitgave van VVP. En reken maar dat het adviesvak het mooiste vak ter wereld is. Juist in deze hectische tijden fungeert de adviseur als baken voor zijn klanten. Adviseurs hebben te maken met enorme belangen van hun klanten, ze behoeden ze voor valkuilen en financiële missers, hebben empathisch vermogen en kunnen ook nog eens goed luisteren. Wie het vak goed uitoefent, kent alle ins & outs van zijn klant en een klant weet dat hij op zijn of haar vertrouwenspersoon dag en nacht kan bouwen.

In deze tijd komt daar zoveel meer bij kijken. Natuurlijk omarmen we als samenleving de technologische vooruitgang. Zonder digitalisering kunnen we ons werk niet meer doen, zo eenvoudig is het. En tegelijkertijd neemt de angst toe omdat we niet meer weten wie of wat we kunnen vertrouwen. Van ChatGPT tot deepfake, niemand weet nog wat echt is. Dan is het niet vreemd dat steeds meer mensen hunkeren naar echtheid, naar verbinding, naar echte ontmoetingen, naar advies van echte vakmensen met specifieke kennis en kunde dat te vertrouwen is. De financieel adviseur is die vertrouwenspersoon.

Het adviesvak is zich enorm aan het ontwikkelen. De maatschappelijke rol wordt steeds belangrijker en gaat verder dan het bieden van financiële rust alleen. De adviseur (m/v) geeft klanten ook houvast in een sterk veranderende samenleving en geeft bijvoorbeeld adviezen over verduurzaming. Mooi is bijvoorbeeld dat alle leden van de NVGA lid zijn geworden van INSVER, het verduurzamingsinstituut in onze sector dat adviseurs concrete tools in handen geeft in het verduurzamingsproces. Verduurzaming is overigens meer dan alleen zonnepanelen op het dak en de aanschaf van een elektrische auto. Het gaat over waar je bankiert, waar je in investeert, met wie je zaken doet, hoe je met je relaties en je medewerkers omgaat en hoe je uiteindelijk zelf in het leven staat. Een duurzame samenleving is in die zin ook een sociale samenleving.

Voor adviseurs biedt dit onderwerp heel veel kansen. Wie hier voor openstaat, kan zijn vak nog verder verdiepen en van nog grotere betekenis zijn voor klant en samenleving. Helaas ligt bij veel adviseurs de nadruk ten onrechte nog te vaak op het eerste deel van het woord.

Fixatie op prijs helpt het adviesvak niet vooruit. De waarde van advies zit ‘m niet in een zoektocht voor de klant naar het goedkoopste product. Dat kan de klant zelf wel, al dan niet via prijsvergelijkers en bovendien zal het goedkoopste product elders nog wel weer goedkoper zijn. Het is een ratrace die niemand kan winnen.

In deze VVP volop aansprekende voorbeelden van de enorme meerwaarde van het adviesvak, niet alleen van gerenommeerde vakgenoten maar ook in de vorm van een frisse blik van recent gestarte adviseurs. Bovendien is er in deze VVP aandacht voor de 21 genomineerden in zeven verschillende categorieën van de VVP Advies Award 2023, allemaal toppers uit het adviesvak. Als adviseurs hun échte meerwaarde kennen, dan komt de trots vanzelf.

Veel leesplezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wij zijn de nieuwe generatie adviseurs

Wij zijn de nieuwe generatie adviseurs

(Rubriek 'Een frisse blik op het adviesvak' in VVP 1-2024) Ferzekerd, de nieuwe generatie adviseurs is per 1 maart 2024 de nieuwe naam van IJdo & Sahin Financieel...

OvFD: “Meer adviestijd voor de klant”

OvFD: “Meer adviestijd voor de klant”

(Adviesvak over vijf jaar volgens de OvFD, VVP 06-2022) “Wie weet, misschien wordt een hypotheek in 2028 zelfs realtime geaccepteerd.” Aldus Colinda...

NVHP: “Klantvoorkeur voor professioneel financieel adviseur blijft”

NVHP: “Klantvoorkeur voor professioneel financieel adviseur blijft”

(Adviesvak over vijf jaar volgens de NVHP, VVP 06-2022) “De adviseur van de nabije én verdere toekomst gaat actief aan de slag met digitalisering,...

AFM: “Consument steeds beter bediend”

AFM: “Consument steeds beter bediend”

(Adviesvak over vijf jaar volgens de AFM, VVP 06-2022) “Wij verwachten dat door het maken van keuzes en het onderkennen van kwetsbaarheden bij het verlenen...

VVP 06-2022: het adviesvak over vijf jaar

VVP 06-2022: het adviesvak over vijf jaar

Over vijf jaar… zijn er gewoon nog financieel adviseurs die floreren door hun persoonlijke benadering van consument en ondernemer. Dat stellen Adfiz, AFM,...

Adfiz: “Adviseur als dé deskundige”

Adfiz: “Adviseur als dé deskundige”

(Adviesvak over vijf jaar volgens Adfiz in VVP 06-2022) “Zorgen dat financieel advies voor meer mensen bereikbaar wordt, dáár wil ik aan bijdragen...