Kennis, passie, plezier

section1_page58_article28_1.jpg

“Mijn eigen visie op het kantoor is niet van belang, wel de gezamenlijke visie van de mensen die hier werken. Wij geloven in betrokkenheid, jezelf kunnen en durven zijn en in samenwerking. Met elkaar en met klanten. Dat heeft zich vertaald in de kantoorinrichting. Het is hier een thuis. Iedereen kan hier volledig zichzelf zijn”, aldus Maurice van den Hemel van All-Insure uit Wemeldinge.

De dienstverlening van All-Insure bestaat uit financiële planning, financiële administratie & boekhouden en vermogensbeheer. Tevens biedt het kantoor training en coaching aan. Het kantoor – waar inclusief Maurice vijf mensen werkzaam zijn – heeft drie kernwaarden: kennis, passie en plezier. “Dat is niet zomaar bedacht. Hier geloven wij in, dit stralen wij uit, naar elkaar en ook richting onze klanten. Wij willen onze klanten helpen hun gewenste leven te leven. Onze droom is mensen te laten leven vanuit het hart. Wij willen inspireren en zorgen voor – financiële – rust voor onze klanten.”

Volgens Van den Hemel is het cruciaal dat je als adviseur leert om heel goed te luisteren naar je klanten en de juiste vragen stelt. Daarom trainen we ons niet alleen voortdurend op kennis, maar ook op communicatievaardigheden. Je kunt klanten niet verder brengen dan waar jezelf bent. Hoe meer je investeert in jezelf, hoe meer je je talenten tot bloei laat komen, hoe verder je je collega’s en je klanten kunt helpen. Daar hoort ook een vertrouwelijke omgeving bij, een ruimte waarin mensen zich prettig voelen, thuis voelen.”

Dat Van den Hemel de visie van het team belangrijker vindt dan alleen maar zijn eigen visie heeft te maken met een aantal ontwikkelingen. “Samen moeten we geloven dat we echt een verschil kunnen zijn voor mensen vanuit ons vak. Na de verkoop van onze verzekeringsportefeuille in 2014 is er tijd en ruimte geweest om goed na te denken over de inrichting van het nieuwe bedrijf. Dat hebben we gedaan met een aantal externe sessies, met coachingtrajecten, met inspirerende boeken en bijeenkomsten. Met name het gedachtegoed van Frederic Laloux sprak ons aan.”

Voormalig McKinsey adviseur Laloux pleit voor een organisatiemodel in het bedrijfsleven gebaseerd op menselijkheid, eenheid en betekenis. In zijn boek Reinventing organizations geeft hij talloze voorbeelden van anders ingerichte organisaties die succesvol zijn. Dit zijn organisaties waar de hiërarchische piramide volledig is vervangen door kleine, zelf-georganiseerde teams en waar de mens en de organische groei van de onderneming uitgangspunt. “Een heel interessant boek waardoor je begrip van organisaties helemaal op z’n kop komt te staan. Helder geschreven en hele boeiende herkenbare voorbeelden. Veel mensen uit de top van het bedrijfsleven hebben zijn werk baanbrekend genoemd.”

“Deze inzichten hebben ertoe geleid dat we als team nog meer transparant zijn geworden naar elkaar. Betrokkenheid is cruciaal, jezelf kunnen en durven zijn op het werk, zaken die spelen kunnen bespreken. Bij ons weet nu iedereen van elkaar wat zijn of haar salaris is, iedereen weet precies hoe All-Insure er financieel bijstaat en iedereen dient zijn gedachten over de dagelijkse werkzaamheden te delen. We hebben geen vaste werktijden meer, zolang de telefoon maar wordt opgenomen en klanten geholpen worden. Bij ons is niet de balans tussen werk en privé belangrijk, wel het besef dat deze werelden door elkaar lopen en dus is betrokkenheid en respect tijdens het werk over privézaken van belang.”

Van den Hemel en zijn team hebben de tijd genomen om elkaar echt te leren kennen. Vragen als: wat drijft je, wat vind je belangrijk, waar kom je graag je bed voor uit, waar kan ik je voor wakker maken, wat zijn je dilemma’s en valkuilen, wat verwacht je van het leven, wat zijn je dromen en angsten zijn allemaal aan bod gekomen. “Natuurlijk prikkel je elkaar, maar echte grenzen overschrijd je niet. We respecteren elkaar en weten dat we samen het geheel vormen.”

“Dit gevoel van gezamenlijkheid, inspiratie en kracht willen we ook met onze klanten ervaren. Op dit moment hebben we circa zestig ondernemers met hun gezinnen als klant. De band met hen is zeer hecht. Klanten nemen zelfs hun kinderen mee naar kantoor voor een eerste financiële les. En als de kinderen ouder zijn, bespreken we met elkaar wat de kinderen willen als de ouders komen te overlijden. Dat zijn diepe emotionele gesprekken waardoor de band hechter wordt.”

Uitstraling kantoor

Natuurlijk moet de uitstraling van het kantoor hierbij passen. All-Insure biedt klanten biologische koffie en thee en binnenkort verse smoothies. Ook is er een ruimte met gemakkelijke stoelen voor ontspannen gesprekken. “De ruimte straalt een echt thuisgevoel uit. Een sfeer alsof je in een woonkamer zit, met rustige kleuren. Klanten moeten zich direct op hun gemak voelen.”

Nieuwe klanten worden altijd in een vaste ruimte ontvangen. Ook hier rustige kleuren, stilte en een tot nadenken stemmende tekst aan de muur:

Work like you don’t need the money

Dance like no one is watching

Sing like no one is hearing

Love like you’ve never been hurt

And live every day as if it were your last

“Mensen hebben vaak van alles aan hun hoofd, maken van alles mee. We laten ze heel bewust een paar minuten alleen in deze ruimte. Na een tijdje komen we dan binnen met een verse smoothie en merken dat mensen weer dicht bij hun hart zijn gekomen. Dan kan het gesprek pas echt beginnen. Het is prachtig als klanten ons het vertrouwen geven om zowel financieel als emotioneel zichzelf bloot te stellen. Samen met mensen hun ontdekkingsreis in leven en ondernemerschap meebeleven. Iets mooiers kunnen we niet verzinnen. We hebben echt het mooiste vak dat er is.”

‘Iedereen kent elkaars salaris en vaste werktijden zijn er niet’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Gekte op de woningmarkt

Gekte op de woningmarkt

"We zijn geprogrammeerd in Nederland om een huis te kopen en (maximaal) te financieren. Hierbij kijkt de bank of adviseur vaak naar de korte termijn. Logisch, zij...

Het werk gaat door... Maurice van den Hemel

Het werk gaat door... Maurice van den Hemel

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Adviseur Van den Hemel: "De basis van succes"

Adviseur Van den Hemel: "De basis van succes"

"Overweeg wat jij in je leven of in je organisatie echt wil. Met de juiste technieken kunnen jouw dromen, doelen, verwachtingen echt uitkomen. En als jouw dromen...

Met breinkennis naar betere adviezen voor klant en wereld

Met breinkennis naar betere adviezen voor klant en wereld

"Donderdag 10 oktober was ik op uitnodiging van de stichting New Financial Forum aanwezig bij de vertoning van de film ‘Normal is over’. Deze indrukwekkende...

Het antwoord op verandering

Het antwoord op verandering

Met mijn adviesbedrijf begeleiden we al jaren ondernemers bij het invulling geven aan gewoon lekker leven. Het in beeld brengen waar de ondernemer nu staat en...

Breinkennis: het antwoord op de verandering?

Breinkennis: het antwoord op de verandering?

Wat betekent het als je breinkennis inzet bij financieel advies? Adviseur Maurice van den Hemel van Gewoon Lekker Leven geeft in een blog op het New FInancial Forum...

Financiële wereld als redder voor mens en natuur

Financiële wereld als redder voor mens en natuur

"Heel de wereld is klant bij een financiële instelling. De afgelopen tijd is gebleken dat we (voorlopig) niet op de politiek hoeven te rekenen. Kom tot bewustwording...

Weet wat je waard bent

Weet wat je waard bent

Het is alweer even geleden dat het provisieverbod werd geïntroduceerd. Veel rumoer, ophef en vooral veel onbegrip bij adviseurs. De intentie voor de afschaffing...

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

Is in essentie de wereld veranderd na het provisieverbod? In een blog voor het New FInancial Forum zegt adviseur Maurice van den Hemel van Gewoon Lekker Leven teleurgesteld...

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

  Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...