Klaas Kroezen

Klaas Kroezen

 

1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor?

Met een op internet gekocht, simpel programmaatje WebPro, heb ik zelf in 2000 de eerste website ‘VerzekerVoordelig.nl’ gebouwd. Dit was beslist de grootste ICT-innovatie voor ons advieskantoor. Het vergde een enorme tijdsinvestering. Al snel bestond de website uit honderden pagina’s. Het gebeurde destijds regelmatig, dat op al die pagina’s een kleine aanpassing moest worden verricht. Een geweldig moment was toen per post het eerste getekende, maar liefst negen pagina’s tellende afsluitformulier voor een autoverzekering arriveerde. Het bewijs dat je ook verzekeringen via internet kon verkopen!

2. Wat is de grootste uitdaging op dit moment als het gaat om ICT?

Wat we ook aan ICT ontwikkelen, het uitgangspunt is de klant. Klanten moeten ervan uit kunnen gaan dat alle producten op je website kwalitatief goed zijn, tegen concurrerende premies, en dat schades snel en accuraat worden afgehandeld. Geen ‘net-niet-dekkingen’, zoals het uitsluiten van ‘van buiten komende onheilen’ of een AOV met beperkte uitkeringsduur. Daarnaast moet door verregaande digitalisering alles 24/7 bereikbaar zijn. Het liefst in overzichtelijke klantdossiers, waarin eenvoudig schades en wijzigingen doorgegeven kunnen worden en nieuwe verzekeringen kunnen worden afgesloten. Pas dan kan een internet-TP het van het assurantiekantoor op de hoek winnen.

3. Moet je zelf een ICT-specialist zijn om digitale doorbraken te bereiken in het advieskantoor?

Het belangrijkste is dat je een duidelijke visie hebt en het vermogen deze vast te houden. Je moet kunnen denken in onbegrensde mogelijkheden. Natuurlijk moet je contacten hebben met ICT-specialisten die jouw ideeën kunnen uitwerken. De lijn die je hebt uitgestippeld moet je steeds zo dicht mogelijk benaderen. Wen er maar aan dat ICT-ontwikkelingen razendsnel gaan. Als je wat bedacht hebt, blijkt dit binnen een paar jaar achterhaald.

4. Wat zijn de belangrijkste punten waar men op moet letten bij de digitalisering van het kantoor?

Ontwikkel eerst een totaalvisie en werk daar naartoe. Het is verleidelijk steeds in nieuwe innovaties te stappen. Alle maatschappijen ontwikkelen extranetten en tools. Het implementeren van iedere innovatie kost tijd, geld en onderhoud. Als je een totaalvisie hebt, kom je er na verloop van tijd achter dat je keuzes moet maken. Ik heb heel wat systemen van maatschappijen en volmachtkantoren bestudeerd en tenslotte de keus gemaakt voor Voogd & Voogd. Niet dat de andere aanbieders slecht zijn, maar dit is een partij waar ik goede contacten mee heb en een visie waar ik het grotendeels mee eens ben.

5. In hoeverre omarm je of ben je bereid ICT te omarmen?

Na de eerste website in 2000,, heb ik in 2003 de beslissing genomen alleen nog verzekeringen aan te bieden via internet. Mensen die geen computer hadden, werden verwezen naar concullega’s. Ondanks het wegvallen van de voor het intermediair aantrekkelijke levensproducten, heb ik van deze beslissing nooit spijt gehad. ICT omarm ik volledig. Ik ben ervan overtuigd dat auto’s in de nabije toekomst geen CO2 meer uitstoten en computergestuurd rijden. Wil je nog eens ouderwets rijden, dan ga je naar het circuit in Zandvoort.

‘Het is verleidelijk steeds in nieuwe innovaties te stappen’

6. Waarom zal de adviseur altijd onmisbaar blijven als het gaat om persoonlijk financieel advies?

Ik betwijfel het. Digitalisering en ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, maken het mogelijk computers in te zetten voor het nemen van beslissingen en het zelfstandig uitvoeren van taken. Er zullen wel mensen nodig zijn om deze processen aan te sturen en te bewaken. In mijn visie kan de computer voor 99 procent prima adviezen geven, maar zal er behoefte zijn aan mensen die zich kunnen inleven in de veranderde situatie van de klant. Bijvoorbeeld bij een huwelijk, een scheiding of het verlies van een naaste.

7. Beschrijf het ideale ICT-advieskantoor

Inventariseer persoonlijke omstandigheden en wensen van de klant. Deze gegevens worden verwerkt in een financieel planningsprogramma, waarin alle risico’s en toekomstscenario’s worden doorgerekend. De klant past wijzigingen in de persoonlijke situatie zelf digitaal aan. Alle wettelijke aanpassingen, rentewijzigingen, beleggingen worden steeds in het programma ingevoerd. De klant wordt periodiek gevraagd te controleren of de ingevoerde gegevens nog actueel zijn. Zijn er belangrijke veranderingen, dan volgt weer een persoonlijk advies.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Afstand verkleinen tussen beschikbare ict en wat daadwerkelijk wordt gebruikt

Afstand verkleinen tussen beschikbare ict en wat daadwerkelijk wordt gebruikt

"De technologische ontwikkelingen gaan op dit moment veel harder dan het opnamevermogen van de meeste advieskantoren." Aldus Cindy Vos-Uijleman, Teamleider Relatiebeheer...

Menselijke warmte naast digitale kilte

Menselijke warmte naast digitale kilte

Ict is de drijvende kracht achter de meeste verzekeringstrends en gooit de markt volledig overhoop, stelde capgemini eind 2016. De ondergang van het intermediair...

Adviseur onderscheidt zich met relevant klantcontact

Adviseur onderscheidt zich met relevant klantcontact

VKG (Van Kampen Groep) is zeventig jaar geleden begonnen als assuradeurenbedrijf en inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste full-serviceproviders...

Jeroen Admiraal

Jeroen Admiraal

  1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor? Deze innovatie is momenteel gaande. Wij introduceren een nieuwe wijze van documentvervaardiging....

Wapen jezelf tegen cyberaanvallen

Wapen jezelf tegen cyberaanvallen

Cybercriminaliteit is alomtegenwoordig. Er gaat geen dag voorbij of je leest in de krant over websites die gehackt zijn, onveilige wifiverbindingen en ransomware...

Robot wordt beste klantadviseur

Robot wordt beste klantadviseur

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Dat past slecht bij de van oudsher traditionele verzekeringswereld. Veel partijen in dit veld onderschatten de impact...

We hebben elkaar keihard nodig

We hebben elkaar keihard nodig

Op het kantoor van Unit4 sprak VVP met een aantal klanten, deelnemers aan het stakeholder-overleg, over ontwikkelingen in de markt, hun wensen en hoe het systeemhuis...

Jan Tiecken

Jan Tiecken

  1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor? Wij zijn bij het opstarten van onze onderneming direct bij Van Kampen Groep aangesloten...

Houd ICT zo laagdrempelig mogelijk

Houd ICT zo laagdrempelig mogelijk

“Houd het gebruik van ict zo laagdrempelig mogelijk. Flexibiliteit is het codewoord. En zet social media in voor marketing en communicatie. Klanten willen...

Gouden huwelijk

Gouden huwelijk

Het zijn mooie tijden voor wie het wil zien. De digitalisering rukt snel op. Onze telefoon wordt net zo eigen als ons DNA. Alle informatie wordt daar verzameld:...