Klant kan zelf meebouwen aan zijn advies

Als een partij die al jaren bezig is om een deel van het adviesproces te digitaliseren, weten wij het zeker: de klant kan echt een deel van zijn adviestraject zelfstandig uitvoeren. Mits goed gefaciliteerd en met een duidelijk voordeel voor de klant.

Wij helpen adviesorganisaties hierbij. Zelfwerkzaamheid voor de klant. En dat op zo’n hoog niveau dat zowel de klant als de adviseur met de resultaten van deze voorbereiding veel beter in staat is om zijn situatie in te schatten en te bespreken.

Flipping the classroom

We zien het al langer in het onderwijs: ‘Flipping the classroom’ wordt het daar genoemd. Waar een lesuur vroeger het moment was om tussen de leraar en de leerling kennis en informatie over te dragen, wordt dit vandaag de dag anders beleefd. Meer en meer wordt het lesuur een moment om over de kennis die je voorafgaand aan dat moment hebt opgedaan, te sparren. Kennis opgedaan door te kijken, luisteren en lezen, voordat de les begint. De leraar kan gedurende de week vragen en praktijkvoorbeelden verzamelen en die worden dan tijdens het lesuur behandeld. De incentive: als je niet voorbereid bent, dan heb je niet zoveel aan dat lesuur. Dit zorgt voor actieve deelname en het is nog leuk ook. Je hoeft niet veel voorstellingsvermogen te hebben om te zien dat dit voor de inancieel adviseur ook heel goed werkt. Want het liefst gebruik je de tijd met de klant om te sparren over zijn speciieke situatie. Niet om het verschil tussen annuïtair en lineair uit te leggen.

Wees de leverancier

Maar hoe zorg je ervoor dat die klant alle relevante stof heeft gekregen én dat jij beschikt over inzage in de vragen / situatie van de klant? Google search gebruiken veel klanten, maar dat werkt vaak erg verwarrend. Alleen al de zoekterm ‘hypotheek’ levert op dit moment 5,5 miljoen resultaten op. Wat is dan de juiste en complete informatie?

Dit kan veel beter: wees zelf de leverancier en gebruik online klantvoorbereiding. Zorg ervoor dat deze goed is ingericht. Met heldere, duidelijke informatie voor de kennisoverdracht. Liefst niet te veel leeswerk, maar maak het visueel. En stel vragen waarvan je weet dat ze heel relevant zijn én ook in te vullen zijn door een klant. Op deze wijze vult de klant een deel van het adviesproces in. En je zult versteld staan van de parate kennis van je klant.

Biedt de klant een incentive

Belangrijke les: als we de klant hierbij geen voordeel in het vooruitzicht stellen, dan zal deze niet gemotiveerd zijn om een deel van zijn advies zelfstandig uit te voeren. Wat is dan een voordeel? Het makkelijkste is een geldelijk voordeel. ‘U doorloopt onze voorbereiding en verdient hiermee korting op het adviestarief’. Dit landt heel goed bij klanten en is een belangrijke incentive.

Maar omdat het móet, werkt ook. ‘Doorloopt u de voorbereiding niet zelf, dan kan ik u alleen tegen betaling van dienst zijn’.

Winnende combinatie

Digitaliseren is niet alleen jouw aanvraagproces online beschikbaar stellen. Een veel gemaakte fout tot op heden. Hier leert de klant niets van en dit zal ook niet zoveel voor je doen. Het risico dat klanten maar iets invullen om er snel vanaf te zijn, is dan heel groot. Zit je nog steeds al het werk te doen, maar dan voor een lagere adviesfee.

Hoe dan wel? Zet de pet op van de klant: hoe loop ik hier eenvoudig doorheen en wat zou ik willen weten. Richt op basis hiervan de online klantvoorbereiding in en je zult verbaasd zijn van de resultaten.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
“Hooguit 7 procent consumenten geschikt voor execution only”

“Hooguit 7 procent consumenten geschikt voor execution only”

Eén van de speerpunten voor 2018 van Independer is het in de markt zetten van hoogwaardig online geautomatiseerd advies, dat leidt tot het juist bedieningsconcept...

Voor elke klant het juiste kanaal

Voor elke klant het juiste kanaal

Of het nu om execution only, online geautomatiseerd advies of een adviseur gaat, elke klant heeft recht op het juiste kanaal. Dat wil zeggen dat het voor klanten...

Het vuur van... Jan Verstegen

Het vuur van... Jan Verstegen

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Eerstestap.nl trekt investeerder aan

Eerstestap.nl trekt investeerder aan

Eerstestap.nl heeft investeerder Erik Aeyelts Averink aan boord gehaald. Erik Aeyelts Averink investeerde eerder in softwareondernemingen als Tridion, ADAM Software,...

Jan van lierop versterkt team Eerstestap.nl

Jan van lierop versterkt team Eerstestap.nl

Jan van Lierop, tot voor kort ceo van Figlo, gaat aan de slag als adviseur bij Eerstestap.nl. Hij gaat zich vooral bezighouden met de strategische positionering...

Video geeft consument tips voor goed adviesgesprek

Video geeft consument tips voor goed adviesgesprek

Advieskeuze.nl en online videobedrijf Eerstestap.nl gaan nader met elkaar samenwerken. Dit omdat beide partijen het als hun taak zien om de consument beter voor...

Eerstestap.nl maakt Serviceabonnement inzichtelijk

Eerstestap.nl maakt Serviceabonnement inzichtelijk

Eerstestap.nl en de Nationale Hypotheekbond hebben een video ontwikkeld die aan consumenten duidelijk maakt hoe het Hypotheek Serviceabonnement werkt. Het Hypotheek...

Eerstestap.nl verheldert begrotingsakkoord

Eerstestap.nl verheldert begrotingsakkoord

Eerstestap.nl maakt consumenten in twee minuten duidelijk wat de gevolgen zijn van het begrotingsakkoord voor een nieuwe hypotheek.   Met de nieuwe video in...