Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

Katern Justin Schlee

(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het gaat om het verbeteren van klantenservice en besluitvormingsprocessen. Mijn advies is om lekker te gaan experimenteren en als je ai professioneel wilt gaan toepassen zoek dan hulp.

Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel gehoord van ChatGPT, Microsoft Copilot, Google Bard of andere technologieën die vallen onder het brede begrip kunstmatige intelligentie (AI). Velen van ons zijn al begonnen met ‘prompting’, een nieuwe term die misschien zelfs in de Van Dale opgenomen wordt. Prompting houdt in dat je vragen zo formuleert dat je echt bruikbare antwoorden krijgt. Maar als je daadwerkelijk met klantdata aan de slag wilt gaan, kan het een uitdaging zijn om te bepalen hoe je dat aanpakt. Je kunt natuurlijk niet voor elke klant een aparte vraag stellen aan AIoplossingen zoals ChatGPT of Copilot. Hoewel veel oplossingen op het eerste gezicht eenvoudig lijken, blijkt vaak dat je toch de hulp van een specialist nodig hebt. Deze kan advies geven over welke data relevant is en hoe je vervolgens succesvol kunt zijn met AI in jouw specifieke situatie.

‘Een beetje bijsturen kan wereld van verschil maken in de kwaliteit van je AI-resultaten’

Maar hoe maximaliseer je de waarde van je data wanneer je een specialist hebt ingeschakeld voor de technische aspecten? Mijn advies is om wat tijd vrij te maken om zelf met AI-oplossingen te experimenteren. Hiermee bedoel ik dat je een klantdossier neemt, dit anonimiseert en vervolgens kopieert en plakt in een AI-tool, om daarna allerlei vragen te stellen. Pas als je als professional het gevoel hebt dat je echt waardevolle antwoorden krijgt, kun je deze bespreken met een AIspecialist zodat je het kan toepassen op je gehele klantenbestand. Zo leer je zelf de mogelijkheden van AI kennen en kun je deze kennis effectief inzetten binnen je organisatie.

Justin Schlee: ‘AI helpt specialist snel tot een besluit te komen.’

Bijsturen

Nadat je de juiste data hebt geselecteerd en slimme ‘prompts’ hebt opgesteld, zou je denken dat je klaar bent. Maar helaas, zo simpel is het niet. Een groot struikelblok bij AI-oplossingen is dat de antwoorden niet altijd goed zijn. En dat kan natuurlijk niet, zeker in onze streng gereguleerde sector. Gelukkig zijn er manieren om dit aan te pakken. Zo kun je bijvoorbeeld specifieke voorbeeldantwoorden opstellen waaraan de AI moet voldoen, of je bepaalt nauwkeurig welke data de AI wel of niet mag gebruiken. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat de AI-software rekening moet houden met de Wft en de Kifid-uitspraken.

Met deze trucjes kun je de nauwkeurigheid van je AI aanzienlijk opkrikken, soms wel met tientallen procenten. Kortom, een beetje bijsturen en finetunen kan een wereld van verschil maken in de kwaliteit van je AI-resultaten.

Privacy

Wanneer je de eerder besproken AI-oplossingen gebruikt, bevind je je vaak op centrale servers die door meerdere organisaties worden gebruikt. Dit is niet ideaal als je de privacy van je klanten hoog in het vaandel hebt staan. Gelukkig is er een oplossing: je kunt zelf AImodellen installeren op een eigen server, of diensten gebruiken van organisaties die dit soort oplossingen aanbieden, zoals Amazon Web Services of Microsoft Azure. Zo blijft je data binnen je eigen beveiligde omgeving. Met deze aanpak waarborg je niet alleen de privacy van je klanten, maar houd je ook volledige controle over je data en de manier waarop deze wordt verwerkt.

Compliance

We zijn al een heel eind op weg maar uiteindelijk moet je kunnen vanuit compliance perspectief kunnen aantonen hoe je tot een bepaald antwoord bent gekomen. Het is met AI mogelijk om de brondata die gebruikt is voor de data te laten zien aan de gebruiker (bijvoorbeeld de schadeacceptant). Stel, je hebt een schademelding en AI komt met een mooi advies. Dan is het mogelijk om in te stellen dat AI zich baseert op bijvoorbeeld de polisvoorwaarden, relevante wetsartikelen en uitspraken van Kifid om tot dit advies te komen. Met deze achtergrondinformatie kan een acceptant sneller en effectiever een besluit nemen. AI neemt de taak dus niet over, maar biedt de specialist de mogelijkheid om snel tot een besluit te komen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Benut de kracht van AI

Benut de kracht van AI

(Arno Groot Koerkamp, Finly, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De opkomst van denkende machines ter ondersteuning van adviseurs is momenteel een onderwerp...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Generatieve AI vergroot beroepsaansprakelijkheidsrisico

Generatieve AI vergroot beroepsaansprakelijkheidsrisico

In een nieuw rapport wijst Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) op het beroepsaansprakelijkheidsrisico dat ontstaat door generatieve AI. De verzekeraar:...

AI: zorg of zegen voor het intermediair?

AI: zorg of zegen voor het intermediair?

(Dennie van den Biggelaar, OneSurance, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Door de razendsnelle opkomst van AI staat de verzekeringssector op het punt een...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Datagebruikers zouden de verantwoordelijkheid moeten krijgen om verkregen data op een ethische manier te gebruiken. Aldus DNB en AFM in het (Engelstalige) discussiedocument dat...

Harder lopen bij innovatie

Harder lopen bij innovatie

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) “Innovatie is een duidelijk waarneembare sprong van vernieuwing. Het bestaande wordt dus opgeschud. Daarvan...