Lokale schuldhulpverlening werkt

Column NN Tjeerd Bosklopper(2)

(Tjeerd Bosklopper, NN, in VVP 02-2022) Wie in de schulden dreigt te komen, heeft er baat bij om op tijd hulp te krijgen bij het aanpakken van deze schulden. Dat blijkt uit de resultaten van het vijfjarig onderzoek door de Hogeschool van Amsterdam. In zeven Nederlandse steden hebben onderzoekers de effecten in kaart gebracht van lokale en informele armoede-en schuldenprojecten. Driekwart van de deelnemers aan projecten van het programma 'Van schulden naar kansen', een initiatief van Nationale-Nederlanden en Aegon Nederland, is financieel redzamer geworden.

Nederland telt een half miljoen huishoudens met risicovolle schulden door rood staan, een creditkaartschuld en het niet kunnen betalen van rekeningen. Ruim 600.000 hiervan hebben ernstige schulden, dat is 7,6 procent van Nederland. Tijdens het programma Van Schulden naar Kansen kregen meer dan 18.000 deelnemers hulp bij het overzicht op hun financiën en het verhogen van hun inkomen door begeleiding naar een betaalde baan. De positieve effecten van de ondersteuning blijken het grootst bij diegenen met een schuld tot 3.000 euro. Het onderzoek laat verder zien dat dat de belastingdienst, zorgverzekeraars, banken, maar ook vrienden de meest voorkomende schuldeisers zijn. De achtergronden van de deelnemers aan het project waren divers; jongeren, ondernemers, alleenstaande ouders en vluchtelingen.

Vrijwilligers

Door de jaren heen hebben honderden collega’s van Nationale-Nederlanden zich bij de gesteunde projecten als vrijwilliger ingezet. Zij hebben vuilniszakken met post helpen ordenen, zich ingezet als coach, administratiemaatje of financieel expert. We hebben meer dan vijftig lokale schuldhulpinitiatieven in Amsterdam, Arnhem, Rotterdam en Zwolle gesteund, de steden waar NN ook kantoren heeft. Om er een paar te noemen: Talentcoach, Over Rood en de Unie Nationale Marokkaanse Vrouwen Nederland (UNFM-NL). Hiermee hebben we het verschil gemaakt voor mensen die het echt nodig hebben!

Iedereen is nodig

In de nasleep van de financiële crisis werd steeds duidelijker dat betalingsachterstanden, schulden en armoede niet vanzelf verdwijnen. Voor het aanpakken van deze problemen is iedereen nodig. Ook het bedrijfsleven. Als schuldeiser staan wij naast de klant die de rekeningen niet meer kan betalen, in plaats van ertegenover. Kijken hoe je een probleem sámen kunt aanpakken en tot maatwerkoplossingen komt. Een belangrijke rol speelt daarbij ook de financieel adviseur, die klanten met structurele betalingsproblemen kent en rechtstreeks kan bereiken. En natuurlijk helpen we de adviseur als ondersteuning gevraagd wordt. Samen zijn we er voor de klant.

Route naar hulp

We moeten ons realiseren dat we er niet alleen zijn bij het afsluiten van een hypotheek of krediet, maar ook als het financieel tegenzit. Daar zetten we ons dagelijks voor in, al lukt dat helaas niet altijd. Laten we daarom samen optrekken en effectieve initiatieven delen zodat we echt iets voor onze klanten en de maatschappij kunnen betekenen. Er is nog veel schuldschaamte en het schuldhulplandschap is complex. Nationale-Nederlanden wijst klanten met een betalingsachterstand op de route voor passende schuldpreventie of -hulp bij de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). De Nederlandse Schuldhulproute werkt aan een Nederland zonder schuldzorgen, en dat is een belangrijk streven. Met de route kunnen we onze klanten via Geldfit.nl en telefoonnummer 0800-8115 doorverwijzen naar passende (lokale) hulp, van preventie tot hulpverlening. Zo voorkomen we dat betalingsachterstanden uitgroeien tot schulden. In 2021 heeft Nationale-Nederlanden meer dan duizend klanten doorverwezen naar Geldfit.nl.

‘Enorm belangrijk dat we mensen met schulden niet uitsluiten’

Een schuldenvrije toekomst

Inmiddels is het vijfjarige programma en het onderzoek afgerond. Wij hebben veel geleerd van onze samenwerking met de projecten en van de resultaten van het onderzoek. Deze geleerde lessen blijven we toepassen binnen het overkoepelende maatschappelijke programma van Nationale-Nederlanden: NN Future Matters. Het is enorm belangrijk dat we mensen met schulden niet uitsluiten. We blijven ons inzetten voor het steunen van lokale schuldhulpinitiatieven en het terugdringen van armoede. Laten we alert zijn op onze klanten met geldzorgen en problemen en op tijd de signalen te zien. Samen kunnen we werken aan een schuldzorgenvrij Nederland.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ing gaat klant met betalingsproblemen proactief benaderen

Ing gaat klant met betalingsproblemen proactief benaderen

ING gaat 20.000 huizenbezitters van wie de bank vermoedt dat ze in financiële problemen komen, proactief benaderen. De bank wil voorkomen dat mensen achterop...