Spiegel van betekenis

MaatschapWij 2018

Nadine Maarhuis, die samen met Kees Klomp, het boek Pioniers van de nieuwe welvaart publiceerde, sprak de afgelopen maanden met vele tientallen missiegedreven ondernemers die met hun business een sociaal of ecologisch probleem aanpakken. Dit ter voorbereiding op het schrijven van het boek én in het kader van haar werk voor www.maatschapwij.nu, een inspiratieplatform om Nederland socialer en duurzamer te maken. Ze sprak onder meer met Maurits Groen (WakaWaka en Kipster), Karin Bruers (Social Sofa) en Mark Kulsdom (the Dutch Weed Burger). Nadine zette de lessen die ze leerde op een rij.

Les 1: Durf je emotionele kompas te volgen. “Het startpunt van een betekenisvol bedrijf valt niet te plannen. Negen van de tien keer begint een missiegedreven onderneming met het gevoel dat je nú echt aan de slag moet met een bepaald issue. Het enige wat je op zo’n moment kunt doen is de moed opbrengen om je emotionele kompas achterna te gaan.”

Les 2: Onderschat het belang van financiële winst niet. “Er wordt vaak gedacht dat betekenisvolle ondernemers geen winst zouden mogen maken. Niets is echter minder waar. Missiegedreven bedrijven mógen niet alleen winst maken, nee ze móéten zelfs winst maken. Want, zoals Bartel Geleijnse van The Colour Kitchen het zo krachtig verwoord: ‘Als betekenisvolle ondernemer heb je de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je de waarde die je vandaag creëert ook morgen kunt realiseren. En overmorgen. En volgend jaar. Dat kan alleen als je financiële reserves opbouwt’.

Les 3: Durf om hulp te vragen. “Dat het idee dat één betekenisvol bedrijf een wereldwijd probleem zoals plasticvervuiling wel eventjes kan oplossen op een illusie berust, lijkt wellicht een open deur. Toch is het belangrijk dat missiegedreven ondernemers (in spe) zich dit realiseren. ‘Als je niet durft aan te geven waar je beperkingen zitten, houd je een heleboel positieve ontwikkelingen tegen’, zegt Marius Smit van Plastic Whale bijvoorbeeld.”

Les 4: Sta open voor samenwerking met corporaties. “Voor veel betekenisvolle ondernemers is het niet makkelijk om een corporate de hand te reiken. Want waarom zou je vrede willen sluiten met een bedrijf dat willens en wetens waarde onttrekt

aan de maatschappij? Dat voelt toch een beetje als het verkopen van je ziel. Een bedrijfsgigant is echter een verzameling van duizenden mensen met talloze beweegredenen en idealen. In iedere organisatie werken er mensen keihard om positieve verandering te bewerkstelligen – ook al lijkt dat van de buitenkant soms niet zo.”

Les 5: Druk je maatschappelijke winst uit in euro’s. “Betekenisvol ondernemen gaat uiteindelijk over de vraag: hoe zit de wereld op dit moment in elkaar en hoe moet hij worden? Dit is niet alleen van toepassing op het specifieke impactgebied waar de ondernemer zich op focust, maar ook op het gehele economische systeem. Door aan de slag te gaan met een nieuwe winstdefinitie kun je als betekenisvol bedrijf een belangrijke bijdrage leveren aan de verschuiving in de manier waarop we naar winst en waarde kijken. Hoe meer missiegedreven ondernemingen laten zien hoeveel duurzaam en eerlijk oplevert, hoe beter.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Over Rood: experts financiële sector meer dan welkom

Over Rood: experts financiële sector meer dan welkom

“Veel ondernemers zitten diep in de schulden, maar weten niet hoe ze dat moeten oplossen. Zeker nu met de coronacrisis. En soms doen ze dan domme dingen. Onnodig....

Kees Klomp: de waarde van verweven leven

Kees Klomp: de waarde van verweven leven

"Voor de moderne, westerse mens is de natuur letterlijk en figuurlijk ver weg geraakt. We leven niet langer (massaal) in de natuur, en dus leeft de natuur ook niet...

Peter Wohlleben in New Financial Magazine: vertel een ander verhaal

Peter Wohlleben in New Financial Magazine: vertel een ander verhaal

“De uitdagingen waar de mensheid voor staat, zijn immens. Ik ben echter optimistisch dat we er op tijd in slagen een ommekeer in ons denken en doen te bewerkstelligen...

Call to action documentaire ‘Normal is over’ urgenter dan ooit

Call to action documentaire ‘Normal is over’ urgenter dan ooit

“De call to action is urgenter dan ooit”, aldus filmmaker Renée Scheltema bij de vertoning van de nieuwe versie van de speelfilmdocumentaire ‘Normal...

Gratis vertoning 'Normal is over' bijna uitverkocht

Gratis vertoning 'Normal is over' bijna uitverkocht

De gratis vertoning van de documentaire 'Normal is over', die de Stichting New Financial Forum, MaatschapWij, Thrive Institute (Kees Klomp) en a.s.r. op 10 oktober...

Gratis vertoning aangrijpende documentaire 'Normal is over' bij ASR

Gratis vertoning aangrijpende documentaire 'Normal is over' bij ASR

De Stichting New Financial Forum, MaatschapWij, Thrive Institute (Kees Klomp) en a.s.r. vertonen op 10 oktober, op de Dag van de Duurzaamheid, de internationaal...

NFM: "Zet de pet op van toekomstige generaties"

NFM: "Zet de pet op van toekomstige generaties"

"Bedrijven, medewerkers, aandeelhouders, klanten, politiek zouden veel meer de pet moeten op durven zetten van toekomstige generaties: wat hadden we vijftig jaar...

Het nieuwe jaar volgens constructieve rebellen

Het nieuwe jaar volgens constructieve rebellen

MaatschapWij maakt prachtige videoportretten van bevlogen constructieve rebellen. Dit zijn mensen die zien en laten zien dat de wereld kan veranderen. Zij weten...

Scale of significance als antwoord op de waardencrisis

Scale of significance als antwoord op de waardencrisis

“De belangrijkste crisis van vandaag is de waardencrisis. Dat is de bron van alle andere crises waar we momenteel mee te maken hebben. Lossen we de waardencrisis...

Hoe eerlijk is een zorgverzekering?

Hoe eerlijk is een zorgverzekering?

Bestaat er een duurzame zorgverzekering? Een zorgverzekeraar die niet alleen een goede dekking en service biedt, maar ook goed is voor de planeet. MaatschapWij ging...