Maak gebruik van wat er al mogelijk is

Enno Wiertsema

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Kunstmatige intelligentie, robotisering, big data, machine learning; het zijn stuk voor stuk innovatieve technologieën en middelen die ons leven, de bedrijfsvoering van ondernemingen en de beleving van klanten positief kunnen beïnvloeden”, aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema.

Enno Wiertsema: ‘Ga experimenteren.’

"Ontwikkelingen ook, waarin de samenleving vooral moeten blijven investeren, mee moet blijven experimenteren en die we moeten blijven doorontwikkelen. Want waar het uiteindelijk om gaat, is dat ze ons iets brengen en iets toevoegen om nóg beter, sneller, efficiënter en accurater de dingen te doen die we willen doen. Maar dat betekent ook dat we gebruik moeten maken van alle innovaties die ons ten dienste staan.”

“En dat brengt me bij een belangrijk aandachtspunt voor onze sector. Want, valt het jou ook op dat belangrijke digitale innovaties uit de jaren die achter ons liggen onvoldoende of niet ten volle worden gebruikt? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de mogelijkheden en voordelen die koppelen via Aplaza adviseurs biedt. Of aan alle standaarden die SIVI met de sector heeft ontwikkeld rondom digitale communicatie, het aanleveren van documenten en vele andere. Standaarden die met marktpartijen zijn overeengekomen, maar die nog steeds niet voldoende worden nageleefd. Ook denk ik aan de diverse advies-, onderhouds- en vergelijkingssoftwarepakketten die er op de markt zijn waar – áls ze al gebruikt worden – slechts een fractie van de mogelijkheden van wordt benut.”

Slag te winnen

“Dat kan echt beter! Het belang van digitalisering – voor onze sector en op dit moment – zit ‘m wat mij betreft dus niet zozeer in nog meer nieuwe technieken en toepassingen, maar in het gebruiken, versterken en verbeteren van de technologieën en middelen die we nu tot onze beschikking hebben. Belangrijke voorwaarde daarbij is om de eigen data op orde te hebben. En ook daar valt nog een slag te winnen. Want als de input niet op orde is, gaat de output dat ook zeker niet zijn.” “Ben ik dan voor een pas op de plaats voor nieuwe digitale innovaties? Natuurlijk niet! Van innovaties als ChatGPT zeg ik: ga ermee aan de slag en laat je vooral niet weerhouden ermee te experimenteren door alle waarschuwingen ervoor en de verhalen die de rondte doen over de gevaren ervan. Het kan namelijk een prima vertrekpunt zijn om bijvoorbeeld standaardbrieven voor je klanten op te stellen en zo als basis dienen om deze brieven verder vorm te geven. Dat experimenteren met dergelijke ontwikkelingen en ermee aan de slag gaan, geldt overigens ook voor andere innovaties die het levenslicht zien. Zo houden we namelijk voeling met wat er allemaal wordt ontwikkeld. Maar vergeet vooral niet om gebruik te maken van wat er, soms al jaren, is.”

Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

(Verslag VIP Congres 2023 in VVP 4, 2023) De veertig leden van de contactgroep automatisering (cga) toonden hun meest recente innovaties op het tweede vip-congres...

Innovatie is vooral kansen creëren

Innovatie is vooral kansen creëren

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De (Europese) wet-en regelgeving beweegt naar meer ruimte voor individuele innovatie...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

Break the internet

Break the internet

(Kees Haverkamp, innovator, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Een opmerkelijk Canadees politiebericht uit begin jaren ‘90 deed verslag van een hacker...

Menselijke interactie blijft belangrijk

Menselijke interactie blijft belangrijk

(Edgar Hollander, De Hypotheker Nieuw-Vennep, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitalisering biedt ontegenzeglijk voordelen, zoals meer adviestijd. Belangrijk...

Kracht en gevaar van algoritmes

Kracht en gevaar van algoritmes

(Maria Genova in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Kunstmatige intelligentie wordt tegenwoordig in steeds meer sectoren ingezet. Het levert prachtige resultaten...

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz organiseert in oktober op voor leden en niet-leden vijf verschillende locaties een opleidingsdag Wet toekomst pensioenen voor adviseurs. De opleidingsdag biedt...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...