Meeste aandacht naar de juiste klant

Katern Heidy Bouwmans

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) “De manier waarop data gebruikt kan worden om bijvoorbeeld te kunnen voorspellen wat de royeringskans is van een relatie vind ik erg fascinerend. Het geeft ons een geweldige tool om onze klanten te bedienen. De ontwikkelingen gaan snel. Zo kunnen wij aan de hand van data bijvoorbeeld ook voorspellen wat de next best polis is voor een relatie.”

Dit zegt Heidy Bouwmans, Teamleider Relatieadvies Particulier bij Rivez-Zuiderhuis, dat 165 medewerkers telt. Het assurantiebedrijf, goed voor meer dan 20 miljoen euro omzet, ontstond in 2022 uit een fusie tussen Rivez Assurantiën & Risicobeheer en Zuiderhuis Assurantiën. Het bedrijf is onderdeel van het Söderberg & Partners netwerk en heeft vestigingen in onder meer Helmond, Veghel, Deurne, Schaijk, Tegelen en Venlo. Rivez-Zuiderhuis is actief op het gebied van verzekeringen, risicomanagement, verzuimvraagstukken, hypotheken en financieel advies op maat, zowel voor particulieren als bedrijven. Daarnaast is er een specialisatie ontwikkeld in vastgoed/VvE’s/woningcorporaties en brancheverenigingen.

‘Een betere klantbediening waarbij de meeste aandacht gaat naar de juiste klant’

Heidy is vier jaar actief in haar huidige functie, maar ziet terug op een lange loopbaan in de financiele sector. “Ik heb eigenlijk altijd in het zakelijke segment gewerkt. Ongeveer 35 jaar geleden ben ik begonnen bij Aegon. Na een inwerkperiode werd ik gedetacheerd bij een van hun adviseurs. Daarna ben ik met plezier gaan werken op de afdeling Motorrijtuigen Bedrijven in Leeuwarden. Nadat het zakelijke deel van Aegon naar Den Haag verhuisde, heb ik nog een korte periode op de particuliere afdeling in Leeuwarden gewerkt. Door een verhuizing ben ik terechtgekomen bij Quintes waar ik twaalf jaar als Relatiebeheerder Zakelijk heb gewerkt en daarnaast fiatteerde ik samen met een collega de zakelijke volmachtpolissen en -schaden. Vervolgens werkte ik als Hoofd Binnendienst bij een kleiner kantoor. Ook hier hield ik mij bezig met schades en zakelijke relaties. Na ook deze functie ongeveer tien jaar bekleed te hebben, ben ik terecht gekomen bij Rivez-Zuiderhuis in mijn huidige functie. Waar ik altijd veel energie van kreeg en krijg, is relaties voorzien van een zo goed mogelijke verzekeringsoplossing en advies. Ik merkte dat ik veel bezig was met vragen van medewerkers en in een meer coachende rol kwam. Dit beviel mij zo goed dat ik ongeveer vijftien jaar geleden de overstap maakte naar een meer leidende rol. Ondanks de perikelen die hierbij komen kijken, haal ik daar nog altijd veel voldoening uit.”

Betere klantbediening

“AI en gebruik van Data is voor mij lang een ‘ver-vanmijn-bed-show’ geweest en associeerde ik met robottechnologie. Tot ik las hoe AI gebruikt wordt in ziekenhuizen, bijvoorbeeld om informatie uit patiëntgegevens te halen bij het leveren van Covid-19 diagnoses en onderzoek naar kanker. Door mijn kinderen kwam ik aanraking met een app als ChatGPT en ging er echt een wereld voor me open. Het gebruik van AI is zoveel groter en doorgedrongen in het dagelijks leven dan veel mensen beseffen.”

“Vorig jaar zijn wij in aanraking gekomen met OneSurance en is eigenlijk pas echt mijn interesse in AI gewekt. De manier waarop data gebruikt worden om bijvoorbeeld te kunnen voorspellen wat de royeringskans is van een relatie vind ik erg fascinerend. Het geeft ons een geweldige tool om onze klanten te bedienen. De ontwikkelingen gaan snel. Zo kunnen zij aan de hand dan data bijvoorbeeld ook voorspellen wat de next best polis is voor een relatie”.

“Wat wij met de inzet van data willen bereiken is een betere klantbediening waarbij de meeste aandacht naar de juiste klant gaat. Door de aangeleverde voorspellingen waar wij gebruik van maken, ontstaat een gevoel van relevantie bij de medewerkers. Ook zij hebben het gevoel dat zij onderhoud plegen op de juiste klant en dit werkt zeer motiverend. Zeker omdat er de laatste jaren een omwenteling is ontstaan in de benadering van de particuliere klant. De tijden van de adviseur die, ’s-avonds, op de koffie komt om het pakket door te nemen, liggen ver achter ons. Een goede invulling van klantbenadering in combinatie met het voldoen aan de zorgplicht blijft een vraagstuk, zeker met de huidige struggles op de arbeidsmarkt.”

Leerpunten

“Wij zijn kleinschalig begonnen met enkele medewerkers die veel feedback hebben gegeven waardoor er steeds is bijgeschaafd en het programma steeds optimaler begon te werken. Langzaamaan wordt het programma uitgerold over de gehele particuliere afdeling. Dagelijks pakken de medewerkers een aantal leads op.”

Wat zijn leerpunten voor collega-adviseurs? “Een belangrijk punt is het tijd vrijmaken en instrueren van medewerkers. In de waan van de dag moet je opletten dat er voldoende mogelijkheden zijn om per dag een aantal relaties te benaderen. Het blijft een uitdaging om dit voldoende te faciliteren voor onze medewerkers.”

Heidy Bouwmans: ‘Onderhoud op de juiste klant.’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AI: onbekend maakt onbemind in mkb

AI: onbekend maakt onbemind in mkb

Finance professionals in het mkb hebben weinig vertrouwen in kunstmatige intelligentie. Zo zegt een ruime meerderheid van 59 procent in onderzoek door Visma dat...

ChatGPT versus Kees Dullemond

ChatGPT versus Kees Dullemond

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuw in VVP in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord...

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het...

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 1-2024 duelleert Richard Meinders (SVC Groep, lid VVP Ondernemerspanel) met ChatGPT over actieve provisietransparantie in...

ChatGPT versus Richard Meinders

ChatGPT versus Richard Meinders

(Uit VVP 1-2024) Nieuw in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In deze eerste...