Nederland als proeftuin van Europa

Henk Kamp

In Delft is de eerste Hyperloop-testfaciliteit van Europa geopend. De Delftse start-up Hardt bouwde de 30 meter lange buis met een diameter van 3,2 meter. Een hyperloop is een systeem van vacuüm getrokken buizen, waar capsules op hoge snelheid doorheen geschoten kunnen worden. Transport van zowel mensen als vracht kan op deze manier veel efficiënter plaatsvinden. Omdat de capsules nauwelijks luchtweerstand ervaren, kunnen ze snelheden van 1.200 kilometer per uur bereiken. Dit systeem is tevens een veel schonere en duurzamere manier van transport, omdat het veel minder schadelijke stoffen uitstoot. In theorie kunnen zonnepanelen op de buis alle energie leveren die het transportmiddel nodig heeft. Volgens Tim Houter oprichter van Hardt, is het mogelijk om in 2021 al een werkend Hyperloop vervoerssysteem in Europa te hebben. De voorkeur gaat daarbij uit naar Nederland. Hardt is opgericht door een aantal TU-studenten. Eerder wonnen deze studenten al de SpaceX-wedstrijd.

Hardt kreeg recent 600.000 euro van het Innovatiefonds van de Nationale Spoorwegen en investeringsfonds Uniq om de testbuis te ontwikkelen. Bij de onthulling zei minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu: “In de mobiliteit is met zelfrijdende voertuigen, platooning trucks en drones een nieuw tijdperk begonnen. We willen in Nederland de Europese proeftuin zijn voor deze innovatieve en duurzame mobiliteit en meer kennis opbouwen. De hyperloop is snel, innovatief, stil en duurzaam en daarmee zeer interessant voor de mobiliteit van de toekomst.” Volgens Houter worden eind 2017 tekst uitgevoerd met een model dat volledig is geschaald: “Hoe deze er precies uit gaat zien, moeten we nog bepalen. Het voertuig zal worden voortgestuwd met een magnetische aandrijving. Dit zal op lage snelheid gebeuren. Als alles goed gaat, komt er in 2019 een operationeel testtraject van meerdere kilometers. De locatie is nog onbekend.”

Minister Kamp van Economische Zaken is enthousiast over de mogelijkheden van de Hyperloop: “De ontwikkeling van de Hyperloop door Delftse studenten is een mooi voorbeeld van hoe Nederlands innovatief denkvermogen kan bijdragen aan een mondiaal vraagstuk. Wanneer zulke kennis daadwerkelijk wordt omgezet in concrete producten of diensten draagt dat bij aan onze economie. Daarom is het goed dat ik het team vandaag niet alleen mag feliciteren met hun overwinning, maar ook kan aankondigen dat het ministerie van Economische Zaken toekomstige teams en de vandaag gelanceerde start-up Hardt ook gaat ondersteunen bij het verder uitbouwen van hun innovatieve ideeën.” Kamp zei ook dat het belangrijk voor Nederland is hier haast mee te maken: “Als bijvoorbeeld Hamburg het eerste Hyperloop-vervoerssysteem lanceert, dan zullen alle schepen naar deze haven gaan. Het is belangrijk voor Nederland om de eerste te zijn.” Een ding lijkt zeker: technologische innovaties zullen het leven op aarde razendsnel veranderen. Soms kijken wij meewarig naar plaatjes van transportmiddelen van honderd jaar geleden. Zeker is dat over honderd jaar net zo meewarig naar ons huidige vervoersysteem wordt gekeken. De consequenties voor de verzekeringsindustrie van alle innovaties zijn net zo lastig te voorspellen. Zeker lijkt dat vervoer en bezit andere dimensies zullen krijgen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Vernieuwen doe je samen

Vernieuwen doe je samen

(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022 die dinsdag is verschenen. En ja, dat...