Ontdek je onderscheidende kracht
(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht brengen. Dan is het belangrijk om je unieke waarde en onderscheidende kracht te communiceren.
Het is essentieel om op te vallen en te laten zien waarom jouw advieskantoor de beste keuze is voor de financiële behoeften van je (potentiële) relaties. Hier zijn enkele strategieën om jouw onderscheidende kracht effectief over te brengen.
Identificeer je unieke kenmerken
Begrijp wat jouw advieskantoor onderscheidt van de rest. Bepaal de kernwaarden van het kantoor en draag ze uit. Maar kijk ook naar jullie specia-lisaties, expertise en unieke diensten. Identificeer deze kenmerken en be nadruk ze als de kern van wat jouw kantoor te bieden heeft.
Ken je doelgroep
Je moet weten wie je potentiële klanten zijn. Daarbij is het onderscheid ‘particulier’ en/of ‘zakelijk’ niet genoeg. Je moet op zoek naar specifie ke kenmerken van de mensen waar jij het beste mee werkt. Op die manier kan je leren wat hun behoeften en verwachtingen zijn. Deze zijn voor een gezin bijvoorbeeld anders dan voor alleenstaanden. Of voor de bakker om de hoek anders dan de accountant op een bedrijventerrein. Pas de communicatie aan op basis van de specifieke voordelen die voor hen het meest relevant zijn. Spreek de taal van je doelgroep.
Vertel verhalen van succes
Niets overtuigt potentiële klanten meer dan tastbare bewijzen van jouw bekwaamheid. Deel succesverhalen van eerdere klanten om te illustreren hoe jullie hen hebben geholpen hun financiële doelen te bereiken. Dit biedt niet alleen sociale bewijslast, maar toont ook aan hoe je aanpak werkt in de praktijk.
‘Communiceer je unieke waarde’
Benadruk klantgerichte aanpak
Een van de meest waardevolle aspecten van fi nancieel advies is de persoonlijke benadering. Leg uit hoe jouw kantoor zich inzet om een diepgaand begrip van elke klant te krijgen en op maat gemaakte strategieën te ontwikkelen die aansluiten bij hun doelen en levenssituatie. Toon aan dat je advies niet alleen gaat om cijfers, maar om het bouwen van duurzame relaties.
Toon je expertise
Laat zien dat het team bestaat uit hooggekwali-ficeerde professionals met een diepgaande ken - nis van financiën en markttrends. Publiceer in houdelijke artikelen, whitepapers of blogposts over relevante onderwerpen om jullie expertise te demonstreren. Dit kan potentiële klanten geruststellen dat ze in goede handen zijn.
Wees transparant
Transparantie wekt vertrouwen. Communiceer duidelijk over je tarieven, vergoeding structuren en mogelijke belangenconflicten. Klanten waar deren het wanneer ze het gevoel hebben dat ze volledig begrijpen hoe jullie kantoor werkt en hoe dit hen ten goede komt.
Onderhoud online aanwezigheid
Een sterke online aanwezigheid is tegenwoordig van vitaal belang. Weet waar jouw doelgroep online aanwezig is en zorg daar voor relevante content. Zorg ervoor dat je website up-to-date is en gebruik maakt van heldere, beknopte taal. Actieve aanwezigheid op sociale media en het delen van waardevolle inhoud kan je bereik vergroten en je autoriteit versterken.
Reactie toevoegen
Meer over
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 4-2022) Jouw bedrijf is continu in beweging. De wereld om je heen verandert. Je wilt handvatten om te sturen....
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 02-2022) De vlootschouw helpt bij het in kaart brengen van de potentie en prestatie van alle medewerkers...
(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2021) Het ondernemen met een oneindige mindset vraagt om een aantal vaardigheden. In de vorige artikelen...
Continu verbeteren met waardige rivalen
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Als je wilt blijven spelen In de wereld van het oneindige spel schreef ik in mijn vorige artikel...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Alweer tien jaar geleden schreef schrijver en spreker Simon Sinek over ‘Begin met het waarom’....