Op het gebied van bijzondere risico’s en schades willen wij autoriteit zijn

Ingrid Visscher nieuw

De Vereende is niet alleen een naamswijziging die de eenheid tussen de verschillende onderdelen benadrukt. “De markt krijgt meer van ons te zien”, zegt directeur Ingrid Visscher. Kernwaarden hierbij: oplossingsgericht, empathisch, autoriteit.

De Vereende is de nieuwe naam van Verenigde Assurantiebedrijven Nederland (VAN), Rialto en Bavam. Dit laatste bedrijfsonderdeel kennen financieel adviseurs en makelaars onroerend goed natuurlijk ook, want veel kantoren hebben er hun beroepsaansprakelijkheidsverzekering lopen. Die polis blijft overigens Bavam-polis heten, omdat die naam zo vertrouwd is.

De andere onderdelen van de Vereende behouden hun naam, maar krijgen wel de toevoeging ‘door de Vereende’. Die onderdelen zijn: Waarborgfonds Motorverkeer, Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars, Atoompool, Milieupool en Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschade.

Visscher: “De samenstelling van de Vereende is niet toevallig. Er is een duidelijke rode draad: alle onderdelen houden zich bezig met elders niet of lastig verzekerbare risico’s, als verzekeraar of als vangnet, of met de afwikkeling van onverzekerde of bijzondere schades. Met de nieuwe naam benadrukken wij die eenheid. Het is ook een knipoog naar ‘vereende krachten’, want de onderdelen werken steeds meer samen.

“Belangrijk is dat de markt weet dat de Vereende meer is dan alleen een verzekeraar. Alle onderdelen van de Vereende zijn belangrijk. We kijken in de volle breedte van de activiteiten naar kansen. We willen dus niet alleen groeien in de eigen verzekeringsportefeuille, maar ook bij de andere activiteiten als de pools en de verzekeraars-overstijgende schadebehandeling.

“We zoeken nadrukkelijk de samenwerking met andere verzekeraars – en uiteraard ook met de financieel adviseur. Wij werken al sinds jaar en dag uitsluitend samen met het intermediair en dat verandert niet. Wel blijken ook financieel adviseurs lang niet altijd te weten wat we precies allemaal doen. De verzekeringen voor mensen met een bijzonder schadeverleden kennen adviseurs wel, maar we doen zoveel meer. Dat gaan we veel meer voor het voetlicht brengen.

“We vinden het belangrijk dat de financieel adviseur ons goed weet te vinden. Daarom zullen we ons nadrukkelijker bij het intermediair laten zien. De Vereende heeft al sessies georganiseerd voor financieel adviseurs. Maar we zullen ook langs andere wegen de relatie met het intermediair verstevigen.”

Kernwaarden

De Vereende heeft drie kernwaarden geformuleerd die passen bij de nieuwe koers. Die waarden komen bovenop de waarden als betrouwbaarheid en afspraken nakomen, die tegenwoordig bijna vanzelfsprekend zijn. Visscher: “Oplossingsgericht, empathisch, autoriteit – dat zijn waarden waarvan wij willen dat de markt ze associeert met de Vereende.

“Wij gaan tot het uiterste om mensen aan een verzekeringsoplossing te helpen. Ook gaan we uitdagende schades niet uit de weg. Onze processen zijn zo ingericht dat medewerkers de tijd hebben om passende oplossingen te bedenken. Het is niet zo dat we alles kunnen verzekeren – een risico kan te groot zijn bijvoorbeeld – maar binnen onze mogelijkheden gaan we tot het uiterste.

“Het is belangrijk dat wij ons verplaatsen in onze klanten, of dat nou de eindklant is of de financieel adviseur. Onze medewerkers worden hier in getraind. De klant heeft een vraag of probleem, wij willen hem daar op voet van gelijkwaardigheid mee helpen.

“Op het gebied van bijzondere risico’s en schades zijn wij autoriteit. Bij het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars bijvoorbeeld werken mensen die echt alles weten van buitenlandschades. We zien dat verzekeraars en andere partijen steeds meer een beroep op die kennis doen.

“Ik vind dat we nog te weinig met onze kennis doen. De inzet is om de Vereende uit te bouwen als kenniscentrum. Misschien dat we dan ook opleidingen gaan geven bijvoorbeeld.”

Kraamkamer

De Vereende wordt ook nu al gezien als autoriteit. Niet voor niets doet het Verbond van Verzekeraars regelmatig een beroep op de kennis van de organisatie. Zo is de Vereende door het Verbond gevraagd mee te denken over een betaalbare arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers. Ook wordt meegedacht over de verzekerbaarheid van aansprakelijkheidsrisico’s voor startups.

In 2013 ontwikkelde de Vereende een verzekeringsoplossing voor het overstromingsrisico. De Autoriteit Consument en Markt stond de oplossing niet toe, omdat er volgens haar al verzekeringsdekking zou bestaan en er onvoldoende maatschappelijke noodzaak bestond voor de – feitelijk verplichte – verzekering. Nog altijd vinden ze dit bij de Vereende een gemiste kans.

Visscher vindt de betrokkenheid van de Vereende bij dit soort issues heel goed passen bij de maatschappelijke rol die de organisatie voor zichzelf ziet. “Onze missie luidt: wij doen er alles aan om oplossingen te bieden voor maatschappelijke issues in de verzekerings- en schadebranche. Het is onze oprechte visie dat wij nog veel meer kunnen betekenen voor de branche. Wij gaan die rol actiever claimen.” Visscher pleit voor een ‘kraamkamer’, waarin de branche zoekt naar oplossingen voor nieuwe bijzondere risico’s. “Bijvoorbeeld voor cyberrisico’s. Als zo’n product dan volwassen is, gaat het weer terug naar de markt. Of we pakken het zelf op, als de markt niet wil. Want dat is en blijft voorwaarde: de Vereende richt zich op risico’s waar andere maatschappijen om wat voor reden dan ook geen oplossing voor hebben.”

Ommekeer ten goede

Visscher geeft sinds april 2015 leiding aan de Vereende, na zeven jaar te hebben gewerkt bij Unicef als operationeel directeur. Met het verzekeringsbedrijf is zij goed bekend. Voordat ze naar Unicef overstapte, werkte ze bij Aegon en daarna Delta Lloyd.

Tijdens haar jaren bij Unicef is het toezicht op de financiële sector aangescherpt. Visscher zegt het verschil echt te merken. “Ik vind het een ommekeer ten goede. Alle nieuwe wetten en regels vormen best een dobber, maar ze zijn in het belang van de consument. En wij doen het niet voor onszelf, maar voor de consument. Wij staan er echt even bij stil als een nieuwe medewerker de beroepseed of -belofte aflegt.

“Wij realiseren ons ook dat een deel van onze klanten tegen wil en dank bij ons verzekerd is. Een aantal mensen komt hier terecht omdat ze nergens anders meer kunnen aankloppen, bijvoorbeeld wegens een slecht schadeverloop.

“Wij zien het als onze taak om – samen met de financieel adviseur – te maken dat deze mensen zo snel mogelijk weer bij een reguliere verzekeraar terecht kunnen. We houden ze niet langer aan boord dan nodig. Dat is heel dwars, maar het past bij onze missie.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...