Poolconstructie onverminderd bruikbaar

Atoompool:  Fukushima aanleiding  voor professionaliseren  afhandeling schade

De Vereende wil haar specialisme – het verzekeren van bijzondere risico’s – nog meer gaan inzetten bij de oplossing van maatschappelijke verzekeringsproblemen. Poolconstructies kunnen daarbij een antwoord zijn. De Vereende is al manager van de Atoompool en de Milieupool in Nederland.

Dat de Vereende verantwoordelijk is voor het managen van verschillende pools – maar ook bijvoorbeeld de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschade – is niet toevallig. Voorloper Verenigde Assurantiebedrijven Nederland werd aan het begin van de Tweede Wereldoorlog opgericht om het verlies aan buitenlandse tekencapaciteit op te vangen. Na de oorlog kreeg de VAN het beheer over de van origine Duitse Universeele Reassurantie Maatschappij. De expertise was er dus.

Directeur Ingrid Visscher van de Vereende denkt dat pools absoluut nog steeds een oplossing kunnen zijn bij maatschappelijke verzekeringskwesties. “Bij hele grote en bij moeilijke risico’s zal je het risico moeten spreiden. De poolconstructie leent zich daar prima voor. Bovendien ontstaat een kenniscentrum waar iedereen baat bij heeft. Die expertrol willen we ook verder versterken. Net zoals we onze kennis van bijzondere risico’s en schades nog meer willen inzetten om maatschappelijke verzekeringsissues op te lossen.”

De Nederlandse Milieupool zet zich al langer letterlijk neer als Kennis- en Expertisecentrum Milieuschade. Niek Bos, manager van de diverse pools, constateert wel dat de informatiebehoefte bij verzekeraars over het financiële reilen en zeilen van de pools waarin ze deelnemen, sterk is toegenomen. “Dat heeft te maken met de komst van Solvency II, maar vooral ook met de toegenomen aandacht voor risicomanagement.”

Milieuschade

De Milieupool ontstond toen het aansprakelijkheidsrisico voor ondernemers en verzekeraars bij milieuschade steeds groter werd. Sinds 1998 zijn deze milieurisico’s af te dekken op de MilieuSchadeVerzekering (MSV) die toen werd gelanceerd. Tot 2008 fungeerde de Milieupool als herverzekeraar, inmiddels bundelt de pool vooral kennis en verstrekt advies aan de aangesloten leden op het gebied van acceptatie en schadebehandeling. Tevens managet de Vereende een pool (NMPII), waarin een aantal kleinere verzekeraars zijn milieurisico’s onderling verevent.

Fukushima

Het Verdrag van Parijs uit 1960 en de daarop gebaseerde nationale wetgeving bepaalt dat de exploitant van een nucleaire installatie (risico)aansprakelijk is bij een kernongeval. Hij is verplicht voor dit risico financiële zekerheid te stellen. Dat is de kerntaak van de Atoompool, waarbij de pool het risico ook weer herverzekert bij vergelijkbare pools in het buitenland.

Een van de meest recente ontwikkelingen bij de Atoompool is dat de schadeafhandeling wordt geprofessionaliseerd. Bos: “De kernramp van Fukushima liet zien dat je in staat moet zijn grote aantallen claims af te handelen. Onze organisatie met 1,5 fte is daar niet op ingericht. Vandaar dat we samenwerking hebben gezocht met een professionele schadebehandelaar, Crawford. Wij gaan gebruik maken – in toegesneden vorm – van hun claims management service Broadspire.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...