Regelklimaat moet adviesvriendelijker

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid intermediair’ in Nijkerk, georganiseerd door SparklingCRM, Adviesbureau Fred de Jong en MCH Consultancy.

Wiertsema reageerde op een aantal uitkomsten van het Trendonderzoek. Uit het onderzoek bleek onder meer, dat veel adviseurs klantgerichter denken te kunnen werken met minder regelgeving. “Klantgerichtheid zit in de adviseur zelf, niet in de regelgeving. Adviseurs waarderen hun klantgerichtheid nu nog met een 8. Veel regels zijn echter open normen. Je kunt deze open normen zelf invullen om de klantgerichtheid van een 8 naar een 9 te tillen. Wel waar is: er zijn veel regels zijn die het klanten moeilijk maken om naar een adviseur te stappen. En dat is heel ernstig. Financieel advies is immers geen luxe, maar een noodzaak.”

Volgens Wiertsema zou de opdracht van de regelgever dan ook moeten luiden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk burgers zich kunnen laten adviseren door een onafhankelijk adviseur. Wiertsema ziet zeven mogelijkheden voor de wetgever. “Maak advieskosten fiscaal aftrekbaar en pas het PE-stelsel aan. Om de drie jaar examen moeten doen, is niet bevorderlijk voor het adviesvak en zeker geen prettig vooruitzicht voor startende adviseurs. Daarnaast dient het portefeuillerecht te worden gerespecteerd en dient de kennis- en ervaringstoets bij execution only te worden aangescherpt. Zo’n toets dient daadwerkelijk iets te betekenen. Nu is het niet meer dan een wassen neus.”

Level playing field

Volgens Wietsema dient er een level playing field te komen. “Met name de nazorg is nu onvergelijkbaar. Onafhankelijk adviseurs dienen hiervoor een rekening bij hun klanten in te dienen en directe aanbieders verdisconteren dit in hun premie. Onvergelijkbaar en niemand kan het controleren. Tenslotte zullen we ook in ons taalgebruik het verschil moeten aanbrengen in advies en verkoop. Medewerkers van verzekeraars en banken die hun eigen producten aan de man brengen zijn verkopers. Laten we het beestje dan ook maar bij de naam gaan noemen.”

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....